کد خبر: 1223396
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«جوان» الزامات تسهیل بستر‌های تولیدات کشاورزی را بررسی می‌کند
وزارت جهاد کشاورزی با توزیع کود یارانه‌ای و سم با نرخ دولتی تلاش می‌کند تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح افزایش یابد، اما توزیع سلیقه‌ای سم و کود و نبود نظارت بر نحوه توزیع آن در مناطق مختلف کشور مشکلاتی را برای کشاورزان به‌وجود آورده‌است.
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: وزارت جهاد کشاورزی با توزیع کود یارانه‌ای و سم با نرخ دولتی تلاش می‌کند تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح افزایش یابد، اما توزیع سلیقه‌ای سم و کود و نبود نظارت بر نحوه توزیع آن در مناطق مختلف کشور مشکلاتی را برای کشاورزان به‌وجود آورده‌است. مجری طرح گندم از توزیع کود با ۷۰ درصد یارانه دولتی و سم با نرخ ارز دولتی خبر می‌دهد و معتقد است که مشکلی در توزیع وجودندارد. اما آنچه از شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور مخابره می‌شود، این است که به دلیل توزیع اندک سم و کود دسترسی کشاورزان و به ویژه گندمکاران به این کالا‌ها بسیار دشوار است و به ناچار از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار گران خریداری می‌کنند. از آنجایی که رسیدن به خودکفایی در محصولات کشاورز‌ی از اهم برنامه‌های کشور است، ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی به منظور کوتاه کردن دست دلالان نظارت بیشتری بر توزیع سم و کود داشته باشد. 

با آغاز برداشت گندم در دهه نخست فروردین ماه، هشدار‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر سمپاشی گندمزار‌ها و مقابله با بیماری زنگ زرد گندم که در چند استان دیده شده، آغاز شده‌است. طبیعی است که به دلیل هزینه‌های بالا‌ی تولید کشاورزان توان خرید سم و کود را از بازار آزاد ندارند و باید این اقلام با نرخ دولتی و یارانه‌ای د‌ر اختیار گندمکاران قرار گرفته‌شود. 

توزیع کود یارانه‌ای یک روش حمایتی است که توسط دولت یا سازمان‌های جهاد کشاورزی به کشاورزان ارائه می‌شود و می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای حمایت از کشاورزان و بهبود تولیدات کشاورزی استفاده شود. این اقدام می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا هزینه‌های خرید کود را کاهش دهند و بتوانند بهترین تولیدات را داشته‌باشند. به عنوان مثال، توزیع کود یارانه‌ای می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا به شکل مستقیم هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند و در نتیجه قیمت محصولات خود را هم کنترل کنند. همچنین، با ارائه کود‌های با کیفیت و مناسب، می‌توان به بهبود عملکرد محصولات کشاورزی و افزایش بهره‌وری آن‌ها کمک کرد. آیا سم و کودی که دولت به آن یارانه می‌دهد به راحتی در اختیار کشاورزان و گندمکاران قرار می‌گیرد؟

یکی از گندمکاران استان خوزستان در گفتگو با جوان از محدودیت‌های توزیع سم و کود دولتی و به اصطلاح یارانه‌ای سخن می‌گوید و معتقد است: امسال بیماری زنگ زرد گندم در بسیاری از استان‌ها شیوع پیدا کرده، اما مراکز توزیع‌کننده است، این اقلام در استان‌ها و شهرستان‌ها به بدترین شکل ممکن توزیع می‌کنند. 

حمید افشار می‌افزاید: نخست آنکه میزان توزیع بسیار اندک است و کفاف هکتار‌ها گندمزار را نمی‌دهد. به دلیلی محدودیت در توزیع کشاورزان مجبورند بخشی از نیاز‌شان را از بازار آزاد خریداری کنند که این روز‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها نجومی شده و بخش خصوصی برخی از انواع سم و کود را عرضه نمی‌کند و از فروش ممانعت می‌کند. 

وی با انتقاد از نبود نظارت بر سیستم توزیع سم و کود یارانه‌ای می‌گوید: سیستم توزیع این اقلام ضروری ساماندهی نشده و در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع سلیقه‌ای شده‌است و بسیاری از گندمکاران نمی‌توانند از این اقلام یارانه‌ای بهره ببرند. افشار می‌گوید: از اسفند ماه ۱۴۰۲ جهاد کشاورزی استان‌ها مدام گزارش‌هایی از میزان توزیع سم و کود یارانه‌ای بهاره ارائه می‌کردند، اما آنچه در استان‌ها توزیع‌شده حتی یک دهم آن آمار هم نبوده‌است. 
این فعال کشاورزی با تأکید بر خودکفایی در محصولات کشاورزی و استراتژیک می‌افزاید: بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور بیش از سایر بخش‌های اقتصادی به مشارکت مردم نیاز دارد. طبیعی است که این مشارکت در سایه حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی از تولید محصولات کشاورز‌ی اتفاق می‌افتد. این بخش به شدت با کمبود نقدینگی و تأمین به موقع سم و کود دولتی در تنگنا است. همانطور که اشاره کردم، وزارت جهاد کشاورزی هیچ نظارتی بر توزیع این اقلام در خارج از پایتخت ندارد. همانطور که در خبر‌ها اعلام می‌شود، موضوع زنگ زرد گندم بسیار جدی است و بسیار‌ی از گندمزار‌های کشور را درگیر کرده‌است. آیا اینکه معاون وزیر جهاد در اخبار هشدار دهد و نکاتی را برای مبارزه با این میکروب اعلام کند، کافی است؟

افشار می‌افزاید: باید کارشناسان کشاورزی بسیج شوند و با حضور بر سر مزارع گندم، کشاورزان را آگاهی دهند. ضمن اینکه با توزیع مناسب و فراوان کود و سم چالش تولید گندم را مرتفع کنند. در غیر این صورت تمامی شعار‌های مسئولان دولتی مبنی بر خودکفایی در تولید گندم در سال جاری محقق نمی‌شود. این فعال کشاورزی با اشاره به کمبود سم و کود دولتی و قیمت بالای این اقلام در بازار آزاد تأکید می‌کند: در حال حاضر علاوه بر گندمکاران، سایر کشاورزان نیز چالش تأمین سم و کود دولتی را دارند و قیمت این اقلام به شدت در بازار آزاد گران شده، ضمن اینکه انواع بی‌کیفیت آن‌ها با نشان تقلبی بسیار فراوان است. 

این اظهارات یک فعال بخش کشاورزی در حالی است که مجری طرح گندم در گفتگو با «جوان»، مشکل تأمین سم و کود یارانه‌ای را رد می‌کند و می‌گوید: توزیع کود با ۷۰ درصد یارانه دولتی و سم با نرخ ارز دولتی از اسفند ماه آغاز شده‌است و وزارت جهادکشاورزی هیچ محدودیتی برای توزیع ندارد. سهراب سهرابی از دغدغه وزارت جهاد مبنی بر مجاب کردن گندمکاران به سمپاشی مزارع گندم و مبارزه با آلودگی زنگ زرد گندم سخن گفته و تأکید می‌کند: بیماری در مزارع گندم از بهمن سال گذشته حادث شد و تاکنون در ۱۱ استان کشور بیماری مشاهده شده‌است که قطعاً با سمپاشی به موقع گندمزار‌ها مشکل مرتفع می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار