کد خبر: 1218255
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در نشست خبری:

جوان آنلاین: طبق آخرین گزارش تاکنون بالغ بر ۱۵‌میلیون خانوار از مجموع ۲۰‌میلیون خانوار، از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال و ۱۵‌میلیون خانوار یارانه تشویقی را به صورت کالا خریداری و نیاز‌های مطلوب خود را تأمین کرده‌اند. اگر بعد خانوار را ۳/۳ محاسبه کنیم حدود ۴۶‌میلیون‌و۵۰۰ نفر از مشمولان ۶۰‌میلیونی که در دهک‌ها قرار دارند، از یارانه خود استفاده کرده‌اند و این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد. 
به گزارش «جوان» سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با موضوع آغاز اجرای مرحله نخست بیمه اجتماعی مادران روستایی و عشایری، با اشاره به اینکه این طرح مشمول ماده۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است، اظهار کرد: یکی از شعار‌ها و راهبرد‌های برنامه‌ای دولت سیزدهم عدالت اجتماعی و تکافل اجتماعی است و در حوزه تکافل اجتماعی در دوران تقریباً ۵/۲ سالی که از تصدی این دولت می‌گذرد، اقدامات بایسته‌ای انجام شده است. 
وزیر رفاه تصریح کرد: کار اساسی در حوزه تکافل، بحث خودکفایی مددجویان است، همچنین افزایش یارانه‌ها و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نیز انجام شد و دولت از ابتدای سال کالابرگ الکترونیکی را در دستور کار قرار داد تا آن را عملیاتی کند. زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طرح تأمین و از دهه فجر امسال به صورت گسترده اجرایی و عملیاتی شد. وی افزود: یکی از وظایف مغفول‌مانده که تکلیف قانون برنامه ششم بود، این بود که در ماده۱۰۳ قانون برنامه ششم دولت وقت مکلف بود، طی مدت شش ماه طرح بیمه زنان بالای سه فرزند روستایی و عشایری را عملیاتی کند، اما مغفول مانده بود. مزید بر آن قانون۲۱ حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در پایان سال۱۴۰۰ بعد از بودجه به تصویب رسید، اما در لایحه بودجه۱۴۰۱ پیش‌بینی‌های لازم به عمل آمد و آیین‌نامه آن به تصویب دولت رسید. 
مرتضوی خاطرنشان کرد: پس از طی تشریفاتی که صورت گرفته است، تعداد قابل‌توجهی از عزیزان حسب استعلام از ثبت احوال، مشمول این طرح می‌شوند و حدود ۲‌میلیون‌و۵۰۰هزار زن روستایی و عشایر که سه یا بیشتر از سه فرزند دارند، مشمول این طرح می‌شوند. امسال ظرفیت تحت پوشش قرار دادن ۵۰۰هزار نفر از این طرح را داریم و در سال بعد به صورت تدریجی در راستای تکافل اجتماعی و طرح جوانی جمعیت نیز گام برمی‌داریم. وی با تأکید بر اینکه عامل پیش‌برنده هر کشوری عنصر جوانی است، گفت: در تمامی حوزه‌های اقتصادی میانگین سنی حدود ۳۰سال است، کشوری که فاقد عنصر جوانی باشد، از درون تهی خواهد شد. اگر نگاهی به سیاست‌های کلی کشور‌ها بیندازیم، می‌بینیم امتیازات مهمی را برای فرزندآوری پیش‌بینی کرده‌اند، قانونگذار و مجلس شورای اسلامی نیز در ماده۲۱ این پیش‌بینی را به عمل آورده است و بانویی که شاغل و بیمه‌پرداز نیست، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و امیدواریم این اقدام در راستای عدالت اجتماعی و به منظور توزیع عادلانه ثروت بین آحاد مختلف مردم عملیاتی و اجرایی شود. 
وی همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص بودجه این طرح گفت: این طرح امروز (چهارشنبه) به صورت نمادین آغاز شد و از محسنات آن این است که بیمه بانوان روستایی و عشایر ۱۰۰درصد از سوی دولت انجام می‌شود و بیمه‌پرداز هیچ ریالی را از جیب خود پرداخت نمی‌کند و اگر سه فرزند تبدیل به چهار فرزند شود، به ازای هر فرزند دو سال به سنوات بیمه‌پردازی اضافه می‌شود و اگر پنج فرزند شد چهار سال به سنوات اضافه می‌شود. بودجه لازم برای جامعه هدف پیش‌بینی و هزارمیلیارد تومان برای سال۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است و برای سال بعد منابع لازم پیش‌بینی خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار