کد خبر: 1214494
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
طبق قوانین نظام سلامت همگانی بریتانیا هنگام کار درمانی ناخن‌ها باید کوتاه و تمیز باشند ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن، لاک، زیورآلات ناخن یا تزئین آن غیرقابل قبول است
زهرا چیذری
جوان آنلاین: ناخن‌های بلند و رنگارنگی که جدای از اینکه زیبا هستند یا در هیاهوی استاندارد‌های زیبایی تحمیلی آن‌ها را زیبا می‌پنداریم، در حوزه سلامت و پزشکی گاهی وقت‌ها چالش‌هایی جدی را موجب می‌شود و باعث بروز نگرانی‌هایی می‌شوند، بیمارانی که به هر دلیلی گذرشان به بیمارستان و اتاق عمل می‌افتد، حتماً باید قبل از ورود به اتاق عمل و جراحی ناخن‌های رنگی و کاشته شده‌شان را ریمو کنند! دلیل این کار به جز زمینه‌سازی این ناخن‌ها برای انتقال میکروب و ویروس به اتاق عمل و تحت‌تأثیر قرار دادن استریل بودن شرایط اتاق عمل، به این خاطر است که رنگ ناخن‌ها یکی از علائم حیاتی است و اگر بیمار در شرایط کاهش اکسیژن قرار بگیرد، پزشک و کادر درمان از طریق تغییر رنگ ناخن‌ها می‌توانند متوجه این عارضه شوند. به طریق اولی ضرورت‌های بهداشتی اتاق عمل و شرایط بیمارستان ایجاب می‌کند پزشکان و کادر درمان هم از رفتار‌هایی همچون کاشت ناخن اجتناب کنند و این مسئله جزو ضوابط رفتار و پوشش کادر درمان در تمام دنیاست. با تمام این‌ها از آنجایی که تحت‌تأثیر مد‌های اجتماعی شاهد آن هستیم که برخی از اعضای کادر درمان این ضابطه را رعایت نمی‌کنند، روز گذشته وزیر بهداشت ضوابط حرفه‌ای کادر درمان را یک بار دیگر یادآوری کرد و گفت: «کاشت ناخن و مژه برای پزشکان، پرستاران و تمامی پرسنل بیمارستانی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.»
 
 
هر شغل و هر محیطی ضوابط خاص خودش را می‌طلبد. در مشاغل حساسی همچون شغل‌های حوزه سلامت هم لازم است تا افراد به شکل جدی‌تری مراقب رفتار‌های بهداشتی خود باشند و وقتی پزشک یا پرستار یا دیگر اعضای کادر درمان بر سر بالین بیمار یا در اتاق عمل حاضر می‌شود، باید تمام جوانب بهداشتی را رعایت کند و نوع پوشش و آرایش و اکسسوری‌ها و زیورآلاتش به گونه‌ای نباشد که آلودگی و میکرو ارگانیسم‌ها را به بیمار منتقل کند و باعث عفونت و آسیب به وی شود. این ضوابط در تمام دنیا وجود دارد و به شکلی جدی و سختگیرانه رعایت می‌شود. بر این اساس حتی در فیلم‌ها و سریال‌هایی که با محوریت موضوع پزشکان و پرستاران ساخته می‌شود شما پزشک یا پرستاری را نمی‌بینید که آرایش غلیظ داشته باشد یا ناخن‌های دستش بلند و رنگارنگ باشد! در کشور ما هم این ضوابط متناسب با قواعد بین‌المللی در حوزه بهداشت و سلامت وجود دارد و از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به بیمارستان‌ها و مراکز تابعه ابلاغ شده‌است. با وجود این به دلیل رعایت نشدن این قواعد از سوی گروه معدودی از کادر درمان وزیر بهداشت دوباره این موضوع را تذکر داده‌است.
 
 یادآوری یک آیین‌نامه 
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در حاشیه نشست هیئت دولت به فارس گفت: «که کاشت ناخن و مژه برای پزشکان، پرستاران و تمامی پرسنل بیمارستانی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.» وزیر بهداشت تأکید کرد: «در کشور‌های دیگر دنیا نیز شیوه‌نامه‌هایی برای حضور پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این مراکز وجود دارد و پزشکان و کادر درمان باید مراقبت کنند تا ویروس و آلودگی از طریق این مسائل منتقل نشود.»
به گفته وی اگر مواردی وجود داشته باشد که این موضوع از سوی پرسنل بیمارستان‌ها رعایت نشود، با آن برخورد خواهد شد. 
 
 نگاهی به قوانین کشور‌ها برای پوشش کارکنان سلامت
امریکا و کشور‌های اروپایی برای کارکنان حوزه‌های مختلف سلامت از جمله افرادی که در بخش‌های کلینیکی مشغول به فعالیت هستند، استاندارد‌های سختگیرانه‌ای دارند که علاوه بر درمانگر، شامل دستیارانی که با بیمار سر و کار دارند هم می‌شود. 
نظام سلامت همگانی بریتانیا برای تمام کارکنان بخش سلامت از جمله درمانگران، کارمندان و کارکنان افتخاری، استاندارد‌هایی درباره نحوه پوشش، شست‌وشو، بیرون رفتن از محل کار با یونیفرم برای کار درمانی و غیر از آن تدوین کرده‌است. 
قوانینی که برای تمامی کارکنانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم طرف قرارداد با ان‌اچ‌اس هستند، لازم‌الاجرا هستند. 
شخص باید یونیفرمی بپوشد که امکان حرکت و کار ایمن را برای او ایجاد کند و مناسب فضا و جوی باشد که در آن کار می‌کند. رعایت کردن این قوانین خطر عفونت را به حداقل می‌رساند. 
ضروری است کارکنان بخش سلامت تصویری مثبت و حرفه‌ای را برای به دست آوردن اعتماد عموم ایجاد کنند و توجه داشته باشند که نماینده حرفه خود هستند. 
 
 لباس‌های غیر قابل‌قبول
طبق قوانین نظام سلامت همگانی بریتانیا به طور کلی لباس نباید تنگ یا بدن‌نما باشد، به‌گونه‌ای که زننده به نظر آید یا از نظر بهداشت و ایمنی شخص را در خطر قرار دهد. لباس‌های زیر نمونه‌ای از پوشش‌های غیرقابل قبول هستند:
لباس‌هایی با مارک بزرگ و تبلیغات و شعار‌های نامناسب، تی‌شرت‌هایی که دارای تصاویر و جملات توهین‌آمیز هستند، تی‌شرت‌های بدون آستین، لباس‌های بدن‌نما، یقه‌های خیلی باز و گشاد، دامن با چاک بلند، دامن یا شلواری که هنگام راه رفتن به روی زمین بکشد، شلوار چسبان، کمربند با سگک بزرگ برای افرادی که کار درمانی انجام می‌دهند ورنگ‌های روشن که ممکن است روی افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند اوتیسم هستند، تأثیر بگذارند، ممنوع است. همچنین تتو‌هایی که محتوا‌هایی توهین‌آمیز داشته‌باشند، برای مثال تتو‌هایی که موضوعات فوتبالی، مذهبی یا جنسی دارند باید پوشانده شوند و پوشاندن آن‌ها باید به‌گونه‌ای مناسب با محیط کار باشد، ممنوع است. 
علاوه بر این کارکنان بخش سلامت تا زمانی که یونیفرم به تن دارند نباید مواد دخانی مصرف کنند یا آن را استنشاق کنند. 
کارکنان بخش‌های درمانی باید کفش‌های پاشنه کوتاه و روبسته، به گونه‌ای که انگشتانشان نمایان نباشد و کفه لغزنده هم نداشته باشد بپوشند. این استاندارد به منظور به حداقل رساندن ایجاد سر و صدا، خطر و عکس‌العمل سریع و به‌موقع در موارد اورژانسی است و علاوه بر این برای جلوگیری از آلوده شدن با خون و مایعات بدن بیمار ضروری است. 
طبق قوانین نظام سلامت همگانی بریتانیا هنگام کار درمانی ناخن‌ها باید کوتاه و تمیز باشند. ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن، لاک، زیورآلات ناخن یا تزئین آن غیرقابل قبول است. 
استفاده از زیورآلات باید به حداقل برسد و نباید سلامت را به خطر بیندازد. 
پوشیدن یک حلقه ساده (رینگ ساده) و یک جفت گوشواره فلزی با سطح صاف مجاز است. سایر پیرسینگ‌ها و اکسسوری‌های قابل مشاهده روی صورت، بدن و زبان باید قبل از شروع کار خارج شوند. موی بلند باید پشت سر بسته شود و به یقه نرسد. 
این ضوابط برای کشوری مانند انگلستان است که طبعاً در آن هیچ‌گونه ملاحظات مذهبی وجود ندارد، بنابراین هدف اصلی این ضوابط مسائل بهداشتی و محافظت از سلامت بیماران است. همچنانکه در کشور ما هم ضوابطی مشابه همین موارد از سال‌ها قبل وجود داشته و به دانشگاه‌های علوم پزشکی و زیرمجموعه‌های آن‌ها ابلاغ شده‌است. 
 
 یک متخصص زنان: از زمانی که پزشک شده‌ام ناخن بلند نکردم 
دکتر نرگس توکلی، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با «جوان» درباره ضرورت توجه به نکاتی همچون کوتاهی ناخن و نداشتن کاشت و مسائلی از این قبیل برای کادر درمان و بیماران می‌گوید: «من خودم از زمانی که متخصص زنان شده‌ام، ناخن بلند نکرده‌ام. همه این‌ها برای آن است که اتاق عمل استریل بماند و مشکلی برای بیمار ایجاد نشود.»
وی در رابطه با کاشت ناخن بیماران هم می‌گوید: «هم ما احتیاج داریم رنگ ناخن‌های بیمار را با دستگاه پالس اکسی‌متر ببینیم، یکی از جا‌هایی که ما خیلی راحت می‌توانیم ببینیم بیمار با اشباع اکسیژن مواجه است، آبی شدن رنگ ناخن است، البته راه‌های دیگری هم وجود دارد، اما یکی از بهترین و دم‌دست‌ترین راهکار، کنترل رنگ ناخن است. از سوی دیگر این لاک‌هایی که می‌زنند اگر دارای جزء فلزی باشد، خیلی وقت‌ها حین عمل جراحی برای ما و بیمار دردسر درست می‌کند و اگر مجبور شویم بیمار را به ام‌آر‌آی ببریم یا از وسایل الکتریکی مثل کوتر که استفاده کنیم، دردسرساز می‌شود.»‌
وی تأکید می‌کند: «من خودم به بیمارم اجازه نمی‌دهم که کاشت ناخن یا مواردی از این دست داشته‌باشد.»
برچسب ها: ناخن ، پزشک ، سلامت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار