کد خبر: 1211164
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
رئیس کمیسیون «شورا‌ها و امور داخلی کشور» مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: رئیس کمیسیون «شورا‌ها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی معتقد است: به دلیل نبود رقابت و تقاضای بالا، خودروسازان کشور انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت خودرو‌ها ندارند. تا زمانی که انحصار در حوزه خودرو در کشور وجود داشته باشد، مشکلات ادامه دارد و نمی‌توانیم به بهبود اوضاع امید داشته باشیم. باید در زمینه حل معضل ناترازی بنزین، تمرکز را بر اصلاحات اساسی در صنعت خودرو قرار دهیم و در کنار بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی، واردات خودرو‌های برقی، توسعه داخلی‌سازی خودرو‌های برقی و همچنین دوگانه‌سوزکردن خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل را دنبال کنیم.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به پیش‌بینی هزینه بیش از ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال ۱۴۰۱ صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود یک‌میلیارد دلار ارزآوری منتفع می‌شد، حالا به هزینه هنگفتی برای واردات بنزین نیاز داریم. آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش‌هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، واردات خودرو‌های هیبریدی و برقی و خودرو‌های بنزینی با کیفیت، تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه‌اش جز هدررفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.
به باور کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه‌حل ندارد و باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می‌شود. واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی می‌تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می‌شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهای‌شان حرکت می‌کنند. از نظر آنان، حتی اگر قرار است خودرو‌های بنزینی وارد کنیم، باید به واردات خودرو‌های با مصرف پایین بپردازیم.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون «شورا‌ها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص بروز ناترازی بنزین در کشور بر اثر مصرف بی‌رویه و استفاده از خودرو‌های پرمصرف داخلی تصریح کرد: مدیریت مصرف بنزین یک ضرورت است و در این موضوع شکی نیست. اصلاح کیفیت خودرو‌ها در این زمینه از اولویت بالایی برخوردار است و باید با فوریت به این موضوع بپردازیم.
وی افزود: هنر اصلی مدیریت مصرف است. اینکه هر روز بر میزان تولید و مصرف انرژی در کشور اضافه کنیم، منطقی نیست. باید بتوانیم از انرژی به بهترین نحو بهره ببریم. مصرف خودرو‌های ساخت داخل بسیار بالاست و همین امر باعث شده است تا حد زیادی بیشتر از استاندارد جهانی مصرف بنزین داشته باشیم.
در شرایطی که کشور‌های دیگر به شدت میزان مصرف بنزین را در خودروهای‌شان کاهش داده‌اند، متأسفانه خودرو‌های ما مصرف بسیار بالایی دارند.
جوکار خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه خودرو‌های داخلی مصرف بنزین بالایی دارند و به ناترازی بنزین در کشور دامن می‌زنند، آلایندگی‌شان زیاد است و مشکلاتی به لحاظ زیست‌محیطی و سلامت ایجاد می‌کنند. با توجه به آنچه در بالا گفته شد، خودروسازان باید ملزم شوند کیفیت خودرو‌ها را به استاندارد جهانی نزدیک کنند، به نحوی که میزان مصرف سوخت مدیریت و از آلایندگی خودرو‌ها کاسته شود.
رئیس کمیسیون «شورا‌ها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به دلیل نبود رقابت و تقاضای بالا، خودروسازان کشور انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت خودرو‌ها ندارند. تا زمانی که انحصار در حوزه خودرو در کشور وجود داشته باشد، مشکلات ادامه دارد و نمی‌توانیم به بهبود اوضاع امید داشته باشیم. باید در زمینه حل معضل ناترازی بنزین، تمرکز را بر اصلاحات اساسی در صنعت خودرو قرار دهیم و در کنار بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی، واردات خودرو‌های برقی، توسعه داخلی‌سازی خودرو‌های برقی و همچنین دوگانه‌سوزکردن خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل را دنبال کنیم.
جوکار گفت: بنزین قیمت پایینی در کشورمان دارد و حساسیتی هم در ارتباط با میزان مصرف آن نداریم. تمامی این شرایط باعث شده است این ماده ارزشمند را هدر دهیم، به نحوی که مجبوریم برای تأمین بنزین از خارج از کشور مبالغ هنگفتی بپردازیم. منظور این نیست که قیمت بنزین را گران کنیم. از روش‌های غیرقیمتی می‌توانیم به مدیریت مصرف بنزین در کشور بپردازیم. در ارتباط با مشکل ناترازی بنزین باید نوعی همه‌جانبه‌نگری داشته باشیم و راهکار‌های متنوع را همزمان پیش ببریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار