کد خبر: 1198930
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
محرومیت‌زدایی و تکمیل زیرساخت‌ها به عنوان یکی از رویکرد‌های دولت سیزدهم و برای رفاه حال مردم در مناطق مختلف کم‌برخوردار آذربایجان غربی در حال انجام است.
حوریه ملکی

جوان آنلاین: آذربایجان‌غربی از جمله استان‌هایی به شمار می‌آید که طی سال‌های اخیر برنامه‌ریزی خوبی در جهت رفع محرومیت و فعال کردن صنایع و کارگاه‌ها و کارخانجاتش داشته است. بر همین اساس از سال ۱۴۰۱ بود که شنبه‌های آذری‌ها با عنوان «شنبه‌های محرومیت‌زدایی» و با هدف شناسایی محلات هدف نامگذاری شد تا با ورود سازمان‌ها و نهاد‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی رفع مشکلات مردم در نقاط حاشیه‌ای و محروم با سرعت بیشتری انجام شود. حالا استاندار اعلام کرده در بخش صنعت نیز باید فراهم‌سازی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی سرعت بیشتری بگیرد تا با پرداخت تسهیلات از طرف بانک‌ها به اشتغالزایی منتهی شود.

محرومیت‌زدایی و تکمیل زیرساخت‌ها به عنوان یکی از رویکرد‌های دولت سیزدهم و برای رفاه حال مردم در مناطق مختلف کم‌برخوردار آذربایجان غربی در حال انجام است.
این‌ها بخشی از صحبت‌های استاندار در بازدید از محلات کوی لاله و سالار ارومیه است و با بیان اینکه برنامه‌ریزی خاصی برای این دو منطقه انجام شده و در حال حاضر این طرح‌ها که سال گذشته آغاز شده، ۷۵ درصد پیشرفت دارد، می‌گوید: «از سال گذشته روز‌های شنبه به عنوان «شنبه‌های محرومیت‌زدایی» و با هدف شناسایی محلات هدف نامگذاری شده و بر همین اساس تمرکز بر رفع مشکلات مردم در نقاط حاشیه‌ای و محروم از اهداف این طرح است.»
محمدصادق معتمدیان ادامه می‌دهد: «در همین راستا در شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، بوکان، خوی و پیرانشهر در زمینه محرومیت‌زدایی ورود پیدا کرده و مصوباتی برای تکمیل زیرساخت‌ها و نیاز‌های مردم داشته‌ایم.»
وی با اشاره به خدمات و زیرساخت‌های در حال تکمیل در منطقه کوی لاله و سالار ارومیه، تصریح می‌کند: «با عنایت به بازدید شهریور ماه سال گذشته از این منطقه، گام‌های بلندی در راستای اجرای پروژه‌ها و ۳۳ مصوبه تأمین مطالبات به حق مردم برداشته شده است. این منطقه جزو مناطق حریم شهری بوده، اما در برخی زیرساخت‌ها و شاخص‌ها پیشرفتی نداشت که پروژه‌هایی نظیر مرکز جامع سلامت با توجه به نیاز منطقه در این حوزه اجرایی شده و می‌کوشیم با ایجاد یک پایگاه اورژانس، به صورت شبانه‌روزی به مردم این منطقه خدمات ارائه شود.»
استاندار آذربایجان‌غربی از ساخت یک سالن ورزشی طبقاتی برای ۱۵ رشته غیر توپی نیز خبر داده و می‌گوید: «اقدامات لازم برای احداث مرکز مهارت آموزی و مرکز اورژانس اجتماعی متعلق به بهزیستی در این منطقه محروم آغاز شده است.»
معتمدیان همچنین با تأکید بر برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه فاضلاب منطقه، یادآور می‌شود: «با توجه به هزینه هنگفت این پروژه اولویت‌دار، از همه ظرفیت‌ها و اعتبارات استانی و ملی برای رفع این نیاز مهم زیست‌محیطی و بهداشتی استفاده خواهد شد.»

تأمین آب پایدار
یکی از مشکلاتی که از سال‌های قبل نارضایتی‌های زیادی به وجود آورده بود به موضوع آبرسانی در مناطق حاشیه‌ای ارومیه باز می‌گردد.
به گفته استاندار، سال گذشته در زمان اوج مصرف آب در تابستان، ساکنان منطقه فقط دو تا سه ساعت آب داشتند و با یک طرح جهادی و در کمتر از چند ماه، با آبرسانی و راه‌اندازی خط انتفال آب بهداشتی، مردم منطقه از آب پایدار برخوردار شدند. همچنین در راستای نامگذاری معابر، کوچه‌ها، پلاک کوبی، احداث پارک و سایر حوزه‌های اجتماعی، با همراهی فرماندار ارومیه و معاونت عمرانی استانداری، اقدامات زیادی شده است.»
معتمدیان همچنین از شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتن افراد نیازمند خدمات حمایتی در منطقه خبر داده و ادامه می‌دهد: «در زمینه سایر خدمات اجتماعی به ویژه جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز اقدامات خوبی با همکاری دستگاه قضایی انجام شده است. بسیاری از پروژه‌ها به علت نداشتن زمین متوقف شده بود که با تأمین زمین، شاهد پیشرفت چشمگیر طرح‌ها و زیرساخت‌ها در این منطقه هستیم.»

صنعت جان می‌گیرد
در بخش صنعت و اشتغالزایی هم تسریع در فراهم‌سازی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی و پرداخت تسهیلات بانکی در اولویت و دستور کار است.
موضوعی که به گفته استاندار مدیریت زمان در این زمینه الزامی است و نظارت و بازرسی در زمینه تحقق اقدامات به ویژه پرداخت تسهیلات باید با برنامه‌ریزی و به سرعت انجام شود تا منابع و سرمایه‌گذاری افراد به موقع به مرحله تولید و بهره‌وری برسد.
معتمدیان با تأکید بر تسریع در عملیات بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ می‌گوید: «بانک‌های عامل باید فواصل دریافت تقاضای افراد تا پرداخت تسهیلات را به حداقل برسانند چراکه پول و منابع تأمین است و سرعت در اعطا، مهم‌ترین مسئله ماست. ضمن اینکه شهرک‌های صنعتی مصوب و فاقد زمین لازم است سریع تعیین تکلیف شوند و برای رفع چالش‌های زیرساختی مطالعات اساسی صورت گیرد.»
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری باید در نقاطی که توجیه اقتصادی دارد، انجام شود، می‌گوید: «اولویت با مناطقی است که متقاضی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.»
این مسئول با تأکید بر عدم اتلاف منابع دولتی در این زمینه تصریح می‌کند: «وقتی زمینی واگذار می‌شود، لازم است مشکلات آن پیگیری شود و سرمایه‌گذاران نباید در پیچ مشکلات بمانند. نباید سرمایه‌گذاری انجام شده راکد بماند. ضمن اینکه هیچ واگذاری جدیدی در این زمینه انجام نخواهد گرفت تا مشکلات قبلی رفع شود.»
وی با تأکید بر اهتمام مدیران استانی به مسائل حقوقی می‌گوید: «دستگاه‌های استانی لازم است نسبت به مستندسازی اراضی اقدام و اهتمام جدی داشته باشند. دستگاه‌های ضعیف در زمینه تعهدات اشتغالزایی باید پاسخگو باشند تا تعهدات همچنان روبه پیشرفت باشد. سهم استان از اعتبارات مصوب سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد ریال است که از این مبلغ ۴ هزارو ۷۲۰ میلیارد ریال ابلاغ اعتبار شده است. ۸۰درصد از این ۴ هزارو ۷۲۰ میلیارد ریال طی ۲۰ روز قبل ابلاغ شده‌است و یک‌هزار میلیارد ریال آن تاکنون آن جذب شده است.»
به گفته استاندار، طبق دستورالعمل باید پرداخت‌ها در زمینه تبصره ۱۸ در ظرف ۴۵ روز از زمان معرفی به بانک انجام شود و رصد‌ها در زمینه نحوه پرداخت‌ها و روند انجام کار انجام و رضایت و عدم رضایت از بانک‌ها نیز بررسی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار