کد خبر: 1134354
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان آنقدر ظرفیت دارد که تولید محصولات مختلف زراعی و باغی، گیاهان دارویی، دامداری، صید و صیادی در تمام فصول سال را باید یکی از پایه‌های اصلی و موتور محرکه تأمین معیشت و توسعه این استان در نظر داشت.
سیداحمد هاشمی اشکا

بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان آنقدر ظرفیت دارد که تولید محصولات مختلف زراعی و باغی، گیاهان دارویی، دامداری، صید و صیادی در تمام فصول سال را باید یکی از پایه‌های اصلی و موتور محرکه تأمین معیشت و توسعه این استان در نظر داشت. حالا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از آماده شدن ۵۱۳ پروژه در بخش کشاورزی برای بهره‌برداری خبر داده است. پروژه‌هایی که هر کدام می‌توانند گامی در جهت اشتغالزایی و به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد این استان باشند.

باغبانی و تولید میوه‌های منحصر به فرد از جمله مزیت‌های بارز و توانمندی‌های مهم بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان است، به طوری که خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهم‌ترین محصولات باغی این استان به شمار آمده و بسیاری از آن‌ها تنها مختص این منطقه هستند که قابلیت توسعه و صادرات دارند. همچنین رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی است. به گونه‌ای که خیار، گوجه فرنگی، گل و گیاه زینتی، توت فرنگی، آناناس و موز توانایی تولید و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آن‌ها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازار‌های مصرف کشور محسوب می‌شود.
روز گذشته بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۵۱۳ پروژه بخش کشاورزی آماده افتتاح است، گفت: این تعداد پروژه با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات بانکی و آورده اشخاص آماده بهره‌برداری شده است. سیدمحمدرضا سیدحسینی ادامه داد: پروژه‌های بهبود تولیدات دامی، بهبود تولیدات گیاهی، آب و خاک و امور فنی مهندسی، امور عشایری، شیلات آب‌های داخلی، شیلات آب‌های فراساحلی، سازمان تعاون روستایی، دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیریت ترویج کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی طرح‌های افتتاحیه بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان ویژه این ایام را تشکیل می‌دهند.
به گفته این مسئول، این طرح‌ها برای بیش از ۱۰ هزار نفر شغل دائم و حدود۶ هزار نفر نیز در سیستان و بلوچستان شغل موقت ایجاد کرده است، ضمن اینکه بیش از ۲۰ هزار خانوار روستایی و عشایری از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد.
جذب سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی
اتفاق خوبی که در ۱۰ ماه گذشته در سیستان و بلوچستان رخ داده این است که ۲۱۳ هکتار از اراضی ملی استان برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی به متقاضیان واگذار شده است. در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان رفع تداخلات و سند دار کردن اراضی کشاورزی را از اولویت‌های مهم وزارت جهادکشاورزی در کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده است. سیدحسینی گفت: «تلاش سازمان جهادکشاورزی، گسیل داشتن سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی بوده و در همین راستا نقش و جایگاه امور اراضی با توجه به مأموریت‌های حاکمیتی و حقوقی که دارد بسیار اساسی است.» به هر حال سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است. از باغبانی، زراعت، شیلات و دامداری گرفته تا منابع طبیعی و استفاده از صنایع تبدیلی که مهم‌ترین پتانسیل‌های توسعه و رشد کشاورزی و جذب سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند و باید مسئولان برای بهره‌مندی از این همه ظرفیت برنامه مشخصی و مدونی داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار