کد خبر: 1105461
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با جهادگر تولیدکننده میوه خشک
وقتی از اقتصاد مقاومتی سخن به میان می‌آید، نمونه‌های عینی آن افرادی هستند که توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های پیرامون خود و اجرای برنامه‌هایی که در کمترین زمان به نتیجه می‌رسند، به کار و اشتغال‌زایی بپردازند. اسماعیل اطمینان یکی از همین افراد است

وقتی از اقتصاد مقاومتی سخن به میان می‌آید، نمونه‌های عینی آن افرادی هستند که توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های پیرامون خود و اجرای برنامه‌هایی که در کمترین زمان به نتیجه می‌رسند، به کار و اشتغال‌زایی بپردازند. اسماعیل اطمینان یکی از همین افراد است. جهادگر ۵۶ ساله‌ای که توانسته اقتصاد مقاومتی را در شهر سلماس چنان تعریف کند که حالا در صورت حمایت این قدرت را دارد تا محصولاتش را به کشور‌های دیگر هم صادر کند. او به پویشی فکر می‌کند به نام «نذر اشتغال» تا در تمام شهر‌های ایران راه‌اندازی کند و به کمک جوانان بیکار و جویای کار، چرخ‌های اقتصاد ایران اسلامی را به حرکت درآورد. آقای اطمینان که خودش کشاورز بوده حالا از دیدن هدررفت دسترنج هم‌استانی‌هایش عذاب می‌کشد و می‌خواهد کاری کند حتی یک میوه تولیدی به عنوان ضایعات دور ریخته نشود. بر همین اساس سال‌هاست در زمینه تولید میوه خشک کار می‌کند و در شهرک صنعتی سلماس توانسته است برای تعدادی از همشهریانش اشتغال‌زایی کند، به همین بهانه با او به گفتگو می‌نشینیم.

در مورد کار و اینکه چطور شد به سمت تولید میوه خشک آمدید، توضیح بفرمایید.
از آنجا که هدفم در گام اول ایجاد اشتغال مخصوصاً برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و قبل از اینکه یک تولیدکننده باشم، خودم را کشاورز و باغدار می‌دانم و به این کار مشغول هستم، سعی کردم کاری مرتبط با شغل اصلی داشته باشم.
اقتصاد و معیشت استان آذربایجان غربی اکثراً بر کار کشاورزی استوار است و از اینکه می‌دیدم محصولات باغی و مخصوصاً سیب‌های درختی در کنار خیابان از بین می‌روند، همیشه عذاب وجدان داشتم. چون درد این‌ها را با تمام وجودم احساس و لمس می‌کردم.
اکثر همشهریانم در آذربایجان غربی به شغل کشاورزی و باغداری مشغول هستند و اقتصاد مردم استان به آن وابسته است. آن‌ها با زحمات زیاد در طول یک سال، به امید اینکه با درآمد تولید و فروش محصولات خود هزینه‌های زندگی‌شان را تأمین کنند، پیش می‌روند.
سود تلاش یک کشاورز باید به قدری باشد که با آن امرار معاش کند و هزینه تحصیلی و ازدواج فرزندانش را بدهد. با این حال متأسفانه شاهد بوده‌ام باغدارانی که برای چندین نفر اشتغال‌زایی داشتند، اما خودشان دنبال کارگری بودند. پس با توکل به خداوند با عشق و علاقه به ایجاد صنایع تبدیلی مخصوصاً فرآوری سیب‌های درختی روی آوردم و توانستم ۲۵ نوع محصول فقط از سیب درختی فرآوری کنم.
اگر واقعاً به این کار نگاه کنیم و راه‌های دیگر را در فرآوری و صنایع تبدیلی در پیش بگیریم، حتماً به ایجاد اشتغال و دلگرمی میلیون‌ها کشاورز ختم می‌شود.

فکر می‌کنید با اقتصاد مقاومتی چطور می‌شود وضعیت اشتغال و تولید را در کشور ارتقا داد؟
اولاً اکنون تمام دنیا به کشاورزی و صنایع تبدیلی هم نیاز دارد و هم وابسته است. پس چه بهتر مسئولان، دست در دست کشاورزان بگذارند و با حمایت از آن‌ها در پیشرفت کشور و ایجاد اشتغال سهیم باشند.
وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود، یعنی همه باید در کنار هم باشند. نه اینکه تولیدکننده تلاش کند و در آخر متضرر شود و یک مدیر دولتی فقط نظاره‌گر باشد.

شما الان چقدر تولید دارید و برای چند نفر توانسته‌اید شغل ایجاد کنید؟
به طور مستقیم برای حدود ۱۵ نفر اشتغال‌زایی داشته‌ام، اما مشاغل غیرمستقیم بسیار زیاد هستند و اگر عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، هزاران کشاورز چشم امید دارند تا با توسعه و گسترش این صنایع آن‌ها هم دیگر این همه ضرر و زیان ندهند.

وضعیت بازار الان چطور است؟
فعلا نوآوری هست و می‌توان از یک میوه چندین محصول جدید به دست آورد. قبلاً میوه خشک در لیست محصولات لاکچری و گران‌قیمت قرار داشت، اما الان شکر خدا در سبد بسیاری از خانواده‌ها رفته و نسبتاً مصرف عمومی دارد.

چه موانعی در سر راه دارید؟
خواهی نخواهی موانع وجود دارند و از بین هم نمی‌روند. بعضی وقت‌ها متأسفانه به خاطر بوروکراسی، طولانی شدن مسیر‌های قانونی و بی‌مهری بعضی ادارات و مسئولان، به جای حمایت از تولیدکننده‌ها سنگ در مسیرشان می‌اندازند.
برخی مدیران هنوز با واژه تولید و تولیدکننده بیگانه هستند و فکر می‌کنند با اذیت کردن یک کارآفرین قدرت خودشان را نشان می‌دهند.

برای پیشرفت و ارتقای کارتان به چه حمایت‌ها یا امتیازاتی احتیاج دارید؟
عوامل زیادی دخیل هستند ولی به نظرم تخصص و دانش فنی اولین نیاز است، چون هر چقدر که سرمایه باشد باز هم به دانش فنی توأم با حمایت واقعی مسئولان نیازمندیم.

وضعیت حمایت‌ها تا حالا چطور بوده است؟
صادقانه بگویم حرف زیاد زده‌اند و ما نیز شنیده‌ایم، اما در عمل هیچ کاری صورت نگرفته است. به غیر از سپاه و بسیج که همیشه یاری‌رسان بوده‌اند و تولیدکننده را تنها نمی‌گذارند، بقیه سازمان‌ها هیچ کاری نکرده‌اند. ادارات دولتی و سازمان‌های مربوط باید پای کار باشند و جنس کارآفرینی را بشناسند.
خلاصه بگویم اگر اینگونه پیش برود، باور کنید در آینده متأسفانه کسی رغبت به تولید نخواهد داشت. الان جوانان به تبلیغات و درآمد اینترنتی روی آورده‌اند، با این وضع و با خارج کردن تولیدکننده از گردونه، دیگر چیزی نمی‌ماند آن‌ها تبلیغ کنند. اصلاً فکر می‌کنید چند سال دیگر چه کسی به صنعت و تولید داخلی روی خواهد آورد!

آیا به صادرات هم فکر می‌کنید؟
بدون شک اولین هدفم در تولید، صادرات و ارزآوری بود و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی فروگذار نیستم و خسته نمی‌شوم.

به نظر شما با صادرات می‌توانید هم شغل بیشتری ایجاد کنید و هم به اقتصاد کشور کمک شود؟
قطعاً صادرات در ایجاد اشتغال مخصوصاً در عرصه صنایع تبدیلی و صنعتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند، اما باز هم حرفم را تکرار می‌کنم که برای این کار هم باید حمایت‌هایی وجود داشته باشد تا تولیدکننده هزینه‌هایش پایین بیاید.

برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی چه کار باید کرد؟
همت مسئولان و امتیاز دهی واقعی به تولیدکنندگان از قبیل مشوق‌های حق بیمه به‌کار‌گیری افراد و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و معافیت مالیاتی و مواردی از این دست می‌تواند اقتصاد مقاومتی را در تمام این سرزمین رونق دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار