کد خبر: 1064879
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
استفاده از ظرفیت وقف به عنوان چشمه همیشه جاری، برای رشد و تعالی در عرصه های مخلتف، فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ضروری بوده و در این راستا باید فرهنگ وقف در جامعه نهادینه و احیا شود.

به گزارش جوان از لرستان، وقف به عنوان چشمه همیشه جاری در آیات و روایات مورد تأکید فراوان قرار گرفته است و ظرفیتی عظیم برای رفع مشکلات جامعه در عرصه های مختلف و کمک به رشد و تعالی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است.

با توجه به اینکه در آموزه های دینی از انفاق و نام برده شده و توصیه فراوان شده است، از جامعه ترین مصادیق کار خیر وقت است که فرق آن احسان ماندگار و چشمه همیشه جاری است.

وقف؛ به معنای حفظ اصل مال و بهره مندی از درآمد آن برای جهت دادن به امور خیر بوده ودر این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه رسالتی خطیر بر دوش دارد، باید توجه داشت که وقف از نظر مادی به رشد و تعالی جامعه می افزاید.

هدایت نیت واقف به سمت نیاز جامعه از مهم ترین مواردی است که در جامعه امروز نیاز است که بیشتر به آن پرداخته شود و می توان از ظرفیت های مختلف برای شناسایی نیازهای جامعه و هدایت نیت واقف بهره مند شد.

از وقف می توان به عنوان مقدمه رسیدن به ارزش های والای انسانی یاد کرد، وقف از ماندگارترین چیزی است که پس از مرگ آثار آن باقی می ماند و ثواب آن همچنان جاری است.  

با توجه به تأثیر وقف در ابعاد مختلف اقتصادی، دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با استفاده از ظرفیت های فرهنگی، رسانه ای، تبلیغی و آموزشی از این ظرفیت در جهت تعالی جامعه و حرکت به سمت پیشرفت و تعالی بهره مند شد.

وقف، مؤلفه مهم اقتصادی است

با توجه به نقش وقف در زمینه اقتصادی، می توان به این مهم توجه داشت که در سایه وقف بسیاری از مشکلات اجتماعی مرتفع خواهد شد و به سمت عمران و آبادانی پیش رفت که در این راستا لازم است واقفان بخشی از دارایی خویش را در جهت شکوفایی اقتصادی گام بردارند.

ضرورت فرهنگ سازی برای ترویج و احیای فرهنگ وقف

امروز برا احیا و ترویج و تبیین فرهنگ وقف باید فرهنگ سازی شود و رسانه به عنوان نهادی اثرگذار در کنار دیگر نهادهای فرهنگی و تبلیغی، می تواند در ترویج فرهنگ وقف نقش بسزایی داشته باشد.

استفاده از ظرفیت های تبلیغی در زمینه بیان آثار و برکات وقف، هدایت نیت واقف به سمت نیازها و کمک به رفع محرومیت ها در جامعه ضرورتی انکارناپذیر بوده، برای ترویج سنت حسنه وقف می طلبد که به روش های تبلیغ آن بیشتر توجه شود.

وقف پشتوانه محکمی برای دولت و ملت بوده و در رفع آسیب ها و معضلات اجتماعی، کمک به رشد اقتصادی، علمی و فرهنگی جامعه نقش آفرین است.

ترویج فرهنگ وقف نیازمند این است که جامعه درک درستی از وقف داشته باشند و راه ترویج این مهم تبلیغ، بصیرت افزایی، روشنگری و آگاهی بخشی بین مردم در زمینه اهمیت و نقش وقف در جامعه وباید به کارکردهای وقف در زمینه های مختلف پرداخته شود.

هدایت نیت واقف به سمت حوزه های علمیه، امور قرانی، بحث علمی و پژوهشی جوانان و دیگر مسائل مهم جامعه امروز ضرورتی انکارناپذیر بوده تا بتوان مشکلات را در عرصه های مختلف برطرف ساخت و در سایه ترویج فرهنگ وقف سبب کاهش فاصله طبقاتی در جامعه شد.

امید است در سایه فرهنگ سازی و نهادینه سازی فرهنگ وقف، شاهد احیا و افزایش تعداد موقوفات در جامعه باشیم و آثار وبرکات وقف جامعه جاری و ساری شود.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار