کد خبر: 1056054
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
گزارشی از وضعیت نابه سامانی بازار دامداری
در طول ماه‌های اخیر بازار نهاده‌های دامی نابسامانی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و هم اکنون قیمت نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت و سویا به دو برابر نرخ مصوب رسیده است، به گونه‌ای که براساس اظهارات تولیدکنندگان و فعالان این بخش کمبود عرضه نهاده‌های دامی حتی منجر به تغییر یا کاهش جیره غذایی دام و طیور شده است.

هنوز کمبود داریم

مدیر کل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی در خصوص وضعیت توزیع نهاده دامی در سال جاری در استان با اشاره به اینکه واردات جو امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت بهتری داشته است، افزود: با توجه به وضعیت خشکسالی در یک مرحله ۱۶هزار و ۸۰۰تن جو به استان وارد شد و در مرحله بعد ۴۶ هزار تن در حال حمل و توزیع برای دامداران روستایی و سنتی است.

سعادت علی‌نیا با بیان اینکه ۹هزار تن دیگر هم جو در مرحله سوم برای کارخانجات خوراک دام برای تأمین و تولید کنسانتره وارد شده که در حال توزیع است، اظهار کرد: محموله چهارم نیز که به تازگی به استان اختصاص یافته شامل ۵۰ هزار تن جو، ۵۰ هزار تن ذرت و ۲۰هزار تن کنجاله سویاست که بین دامداران توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز در حوزه دام‌های کوچک روستایی با توجه به وضعیت خشکسالی با کمبود نهاده به خصوص جو مواجه هستیم، گفت: ۵۰درصد جو مورد نیاز استان توسط کشاورزان استان تولید می‌شود، اما با توجه به خشکسالی‌ها این میزان بسیار اندک بوده و کفاف دامداران را نمی‌کند.

توزیع ۱۵۷هزار تن نهاده در سال جاری

وی با تأکید بر اینکه توزیع نهاده شامل اقلام ذرت، جو، سبوس و کنجاله سویا به نرخ دولتی در بین دامداران و مرغداران استان با هدف حمایت از تولید و پشتیبانی از سرمایه‌های آنان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: از ابتدای امسال تا پایان خرداد در خراسان رضوی ۱۵۷هزار تن نهاده بین دامداران، مرغداران و گاوداران استان توزیع شده که این رقم معادل حدود ۵۰درصد کل نهاده وارداتی به استان است.

وی با بیان اینکه از اول آبان سال گذشته کل نهاده مورد نیاز مرغداران گوشتی، مرغداران تخم‌گذار و گاوداران صنعتی در سامانه بازارگاه بارگذاری می‌شود و هر اندازه نیاز آن‌ها باشد بر اساس پارامترهای معاونت تولیدات دامی استان تأمین می‌شود، عنوان کرد: تاکنون ۴۰ تا ۵۰درصد از نهاده‌های مورد نیاز دامداران سنتی و روستایی که فقط شامل جو می‌شود تأمین شده است.

قیمت‌گذاری‌های اشتباه

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: وقتی قرار باشد دولت جو وارداتی را با قیمت ۲هزار و ۵۰۰ تومان توزیع کند و جو بازار آزاد که تولید خودمان است ۶هزار و ۵۰۰ تومان باشد این یعنی اینکه دامدار همه نیازش را کمبود دارد؛ چرا که کسی جو ۶هزار و ۵۰۰ تومانی را نمی‌خرد.

احمد داوطلب با بیان اینکه نهاده‌های مورد نیاز استان از آن چیزی که عنوان می‌شود بسیار بیشتر است، افزود: ۵۰درصد جو ما از داخل و ۵۰درصد هم از محل واردات تأمین می‌شده، اما اکنون قیمت جو داخلی سه برابر جو خارجی است و دامدار ما نمی‌تواند تفاوت قیمت ۴هزار و ۵۰۰ تومان را پوشش دهد، بنابراین از جو خارجی استفاده می‌کند که آن هم به مقدار مورد نیازش نیست و مجبور به فروش و یا کشتار دام خود برای تأمین نیاز دیگر دام‌هایش می‌شود.

افزایش ۱۰۰درصدی تقاضا

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تقاضا برای دریافت نهاده جو بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: در داخل استان در سال ۸۵۰هزار تن نیاز به جو داریم که از این مقدار حدود ۴۵۰هزار تن آن باید از محل واردات تأمین می‌شده یعنی به عبارتی در ماه باید ۳۵هزار تن برای تأمین نیاز استان واردات داشته باشیم، اما اگر این ۳۵هزار تن جو وارداتی را هم در ماه داشته باشیم، باز هم نیاز ما تأمین نخواهد شد، چون تقاضای ما دست‌کم ماهیانه ۷۰هزار تن است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی در بحث توزیع حواله نهاده‌های دامی با اشاره به اینکه وزارتخانه برای هر استان بر اساس جمعیت دامی سهمی را در نظر می‌گیرد و سهمیه را به ما اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: در سازمان جهاد کشاورزی استان بر اساس جمعیت دامی شهرستان‌ها درصدهای هر شهرستان مشخص می‌شود که این موضوع از طریق ۵ یا ۶ اتحادیه موجود در استان خریداری و بین دامداران توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه نیاز استان را نباید در یک کانال مثلاً واردات و بنادر ببینیم عنوان کرد: اگر همین ۳۵ تا ۴۰هزار تن جو وارداتی نیاز ما در ماه را هم تخصیص بدهند و تولید داخل هم وجود داشته باشد، در کنارش ۳۰هزار تن هم ذرت باید وارد شود، ۱۰هزار تن کلزا و سویا هم وارد خواهد شد یعنی در مجموع در حدود ۱۰۰هزار تن واردات به استان خواهیم داشت که با توجه به اینکه سیستم حمل و نقل مناسبی وجود ندارد و امکانات جاده‌ای خوبی هم نداریم به مشکل خواهیم خورد.

داوطلب  با اشاره به اینکه تولید علوفه گلخانه‌ای و هیدروپونیک نمی‌تواند پاسخگوی نیاز ما باشد و عملاً چندان دردی از نیاز ما دوا نخواهد کرد، افزود: اولاً در این شرایط خشکسالی تأمین آب برای تولید با این روش بسیار مشکل است و بعد اینکه واحدهای تولید کنسانتره خوراک دام نمی‌تواند علوفه را در کنسانتره قرار دهد بلکه جو نیاز دارد؛ این درست که ما علوفه نداریم اما غله هم نداریم که بخواهد تبدیل به کنسانتره شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار