کد خبر: 1053602
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
گذری بر حیات سیاسی شهید محمد منتظری
شهید حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی منتظری در سال ۱۳۲۳، در شهر نجف‌آباد اصفهان و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد
شاهد توحیدی

شهید حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی منتظری در سال ۱۳۲۳، در شهر نجف‌آباد اصفهان و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. پدربزرگ او مرحوم حاج‌علی منتظری، کشاورز بود و محمدعلی نیز، از کودکی به کار‌های دشوار تن داد و خود را برای آینده‌ای پرتلاطم، آماده کرد. هنگامی که به توصیه پدر، تصمیم گرفت تا به تحصیل علوم حوزوی بپردازد، به‌ناچار از نجف‌آباد به قم رفت. هنوز مدت زیادی از حضور او در حوزه نگذشته بود که آیت‌الله بروجردی از دنیا رفت و رژیم شاه به گمان آن که با رحلت ایشان، حوزه قم جایگاه خود را از دست داده است، دست به اقداماتی زد که جوانانی، چون شهید محمدعلی منتظری را، به شکل جدی به میدان مبارزه کشاند و آنان، پشت سر مقتدای خود امام خمینی، به حرکت درآمدند. هنوز ۱۸ سال بیشتر نداشت که با مشاهده جنایت‌های رژیم شاه در قیام ۱۵ خرداد، به کار‌های مخفی سیاسی، از جمله تکثیر و پخش اعلامیه‌های امام با یک دستگاه پلی‌کپی دست‌ساز رو آورد.
پس از تبعید امام در سال ۴۳، محمدعلی با شجاعتی مثال‌زدنی و در حالی که ۲۱ سال بیشتر نداشت، آشکارا به مقابله با رژیم پرداخت و دستگیر و راهی زندان قزل‌قلعه شد. او در بازجویی‌ها، با چنان هوشمندی و تسلطی به سؤالات پاسخ داد که پس از ۱۰ روز، چون نتوانستند از او اعترافی بگیرند، به‌ناچار آزادش کردند، اما او آرام و قرار نداشت و همچنان به تکثیر و پخش اعلامیه‌های امام ادامه می‌داد و به همین دلیل بار‌ها و بار‌ها دستگیر و زندانی شد! دوران مبارزه، تلاش و مقاومت در زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسا و هم‌بند بودن با آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله ربانی شیرازی و دیگر مبارزان، موجب شد او به جهادگری باتجربه تبدیل شود. در اواخر دی ۱۳۴۷، از زندان به صورت مشروط آزاد و حق اقامت در قم و نجف‌آباد، از او سلب شد و سخت تحت مراقبت ساواک قرار گرفت به‌طوری که حتی مکالمات تلفنی او هم شنود می‌شد، اما عملکرد او به‌گونه‌ای بود که ساواک به‌رغم به‌کارگیری تمام امکانات، از کنترل وی عاجز بود و او همچنان، به فعالیت‌هایش ادامه می‌داد. با تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین، ساواک موقعیت را برای از بین بردن مبارزان مذهبی، مغتنم شمرد و طبیعی بود که شهید محمدعلی منتظری، یکی از اولین افرادی بود که باید از میان برداشته می‌شد، اما طبق معمول ساواک هرگز نتوانست ردش را بگیرد.
گاه از نجف گزارش می‌آمد که او را در آنجا دیده‌اند و گاه از بیروت، دمشق و سایر بلاد خبری از او می‌آوردند. او در این فاصله فعالیت‌های چریکی خود را گسترش داد و در لبنان و سایر کشور‌ها در آموزش نظامی مبارزان نقش کلیدی داشت. او که سال‌ها در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان با نام‌ها و گذرنامه‌های جعلی فعالیت کرده بود، هنگامی که از تصمیم قاطع امام مبنی بر بازگشت به ایران مطلع شد، قبل از ورود امام، از طریق سوریه و عراق به ایران بازگشت و در اجتماعات شهر‌های مختلف، به‌ویژه اصفهان و نجف‌آباد به افشاگری و سخنرانی پرداخت.
در ۲۲ بهمن در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی و گردآوری اسلحه‌هایی که به دست مردم افتاده بود، توانایی‌های مدیریتی خود را به‌خوبی نشان داد. او در راه‌اندازی سپاه پاسداران، حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش و افشای چهره لیبرال‌ها تأثیری تعیین‌کننده داشت. شهید محمدعلی منتظری در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، از نجف‌آباد نماینده و عضو کمیسیون خارجی مجلس شد. پس از شروع جنگ هم، به شورای عالی دفاع راه یافت. سرانجام در ۷ تیر ۱۳۶۰ در سن ۳۷ سالگی، در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری به شهادت رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار