کد خبر: 1046756
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور
جریان جهادی کشور جزو فناوری‌های انقلاب است. جریان جهادی کشور مسیر خود را به سمت جبهه‌سازی انقلاب پیش می‌برد. تاکنون ۴۵ جهادگر آسمانی جان خود را برای رفع فقر و محرومیت‌زدایی فدا کرده‌اند و از مجلس خواسته‌ایم که این عزیزان را به عنوان شهید و برای مجروحین آن عنوان جانبازی در نظر بگیرد که هنوز برای تصویب به صحن علنی مجلس نیامده است.
محمدرضا هاديلو

سرویس ایران جوان آنلاین: ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۷۹ بود که به فرمان رهبر معظم انقلاب تشکیل بسیج سازندگی در دستور کار قرار گرفت. در آن زمان معظم‌له با تأکید بر استفاده از نیروی جوانان در سازندگی کشور، رسیدگی به امور محرومین را در اولویت کار‌ها قرار دادند. ۲۱ سال پیش حدود ۴۰ گروه جهادی در کشور وجود داشت و امروز بر اساس آمار‌های ثبت شده در اطلس جهادی در کنار ۵۰ هزار گروه جهادی که شناسه دارند ۱۲ هزار گروه جهادی هنوز کد ثبت دریافت نکرده‌اند و ۱۰ هزار مورد هم مجوز فعالیت دائمی نگرفته‌اند. با این حال ۸۰۰ هزار جهادگر در این گروه‌ها در کل ایران در عرصه‌های مختلف مشغول خدمات‌رسانی هستند. به همین بهانه به سراغ سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور رفتیم تا در گفت‌وگویی از وضعیت و برنامه‌های گروه‌های جهادی برای آینده مطلع شویم.

سردار! به نظر شما چرا مقام معظم رهبری بر روی بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی تأکید و فرمان تشکیل این سازمان را صادر کردند؟


بسیج فرمان معجزه گونه امام راحل (ره) و بسیج سازندگی هم فرمان معجزه گونه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.


به نظرم با توجه به اینکه در سال ۷۹ بالغ بر ۴۰ گروه جهادی در کشور حضور داشت، مقام معظم رهبری برای جلوگیری از اضمحلال گروه‌های جهادی و برای کار سازندگی نسبت به راه‌اندازی این سازمان فرمان دادند.


بسیج تشکیلات انقلاب است چراکه انقلاب برای حفظ دستاورد‌های خود و برای انجام منویات امام امت آن را تأسیس کرد و در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی نقش این نیرو بسیار چشمگیر بود. در یک کلام باید گفت که عرض و طول بسیج، عرض و طول انقلاب اسلامی است.


اگر به تاریخچه اقدامات اجتماعی نیروی مردمی بسیج بعد از جنگ نگاهی بیندازیم می‌بینیم کار واکسیناسیون فلج اطفال به همت نیرو‌های این سازمان بوده. کار بزرگی که دنیا را به تعجب وا داشت. بسیج خود را خدمت‌رسان به ولی‌نعمتان و خادم ملت و کارفرما را مردم می‌داند.


یعنی معتقدید بسیج یک نیروی مردمی قدرتمند است که نیرو‌های جهادی را به عنوان بازو‌های اجرایی در جهت رفع مشکلات دارد؟


بله. در مورد مردمی بودن نیروی بسیج همین بس که بدانیم هم اکنون ۱۶۰ هزار رده قشری در این نهاد وجود دارد و نکته مهم‌تر اینکه مؤلفه قوی شدن ایران در گام دوم، گروه‌های جهادی هستند.


اگر مردم باورمند نشوند، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود. بسیج حلقه ابرنهاد تسهیل‌گر و میانی بین امام و امت است و منویات امام با امت را تنظیم می‌کند.


شبکه بسیج، شبکه مردم و مدل آن مدل ایثارگری و فداکاری است. جریان جهادی کشور در چهار مؤلفه قرار دارد که محرومیت‌زدایی، اقتصادی، مقاومتی و خدمت‌رسانی است.


آیا می‌دانید اولین گروه جهادی در چه زمانی تشکیل شده است؟


موضوع خوبی را مطرح کردید. با مطالعه تاریخ مشخص می‌شود موضوع گروه جهادی به سال ۱۳۷۴ و زلزله‌ای که در منطقه فردوس به وقوع پیوست باز می‌گردد. در آن زمان مقام معظم رهبری در گروهی به مدد زلزله زدگان شتافتند و از آن زمان شخصاً در این‌گونه فعالیت‌ها حضور داشتند.


یعنی شما گروه‌های جهادی را محصول حرکت‌های انقلابی می‌دانید؟


جریان جهادی کشور جزو فناوری‌های انقلاب است. جریان جهادی کشور مسیر خود را به سمت جبهه‌سازی انقلاب پیش می‌برد. تاکنون ۴۵ جهادگر آسمانی جان خود را برای رفع فقر و محرومیت‌زدایی فدا کرده‌اند و از مجلس خواسته‌ایم که این عزیزان را به عنوان شهید و برای مجروحین آن عنوان جانبازی در نظر بگیرد که هنوز برای تصویب به صحن علنی مجلس نیامده است.


شما برای ثبت و ساماندهی گروه‌های جهادی اطلس جهادی را راه‌اندازی کرده‌اید در مورد آن توضیح دهید.


اطلس جهادی برای احصا گروه‌های جهادی به وجود آمده است. هر گروه جهادی با ثبت نام و معرفی خود در این اطلس فعالیت می‌کند. تا امروز ۱۲ هزار گروه در اطلس داریم که کد ثبت دریافت نکرده‌اند و ۵۰ هزار گروه جهادی شناسه دارند. ضمن اینکه هنوز ۱۰ هزار مورد از آن مجوز فعالیت دائمی نگرفته‌اند و نزدیک ۸۰۰ هزار نفر جهادگر در این گروه‌ها فعال هستند.


همچنین ۹۲ قرارگاه جهادی استانی و هشت قرارگاه ملی جهادی در کشور وجود دارد که به دنبال تخصصی کردن قرارگاه‌های جهادی هستیم. البته به دنبال تفاهمنامه و همکاری با سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر هستیم که در همین رابطه با کمیته امداد قرارگاه جهادی اشتغال را راه‌اندازی کردیم.


در سال ۱۴۰۰ شاهد روآمدن اقشار مختلف بسیج سازندگی خواهیم بود. کمی شدن گروه‌های جهادی مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است و ما نیز در این مسیر گام بر می‌داریم.


برای رسیدگی به امور محرومین، بعد از شناسایی مناطق کم‌برخوردار آیا نیازهایشان نیز بررسی می‌شود؟


بله. در حال حاضر یک‌هزار و یکصد محله آسیب‌پذیر در حاشیه شهر‌ها داریم که ۳۲۵ مورد آن در اولویت قرار دارد.

۵۰ درصد پروژه‌های محرومیت‌زدایی در روستا‌ها مربوط به آب شرب و آب کشاورزی است.


ما برای تسریع در کار‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم به عنوان مثال در سال ۹۹ تعداد ۲۹۷ موافقت‌نامه در شورای برنامه‌ریزی بسته شد و بر اساس آن ۱۵ هزار پروژه به بهره‌برداری رسید.


در همین راستا یک هزار واحد سکونت در چابهار راه‌اندازی خواهیم کرد. یک پکیج کامل انقلابی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، درمانی، اجتماعی و مذهبی در این بخش دیده شده است.

 

و برای اشتغالزایی چه برنامه‌هایی دارید؟


سال گذشته ایجاد ۱۱۲ هزار فرصت شغلی و ۱۶۵ هزار تثبیت شغلی را داشتیم. ضمن اینکه ۴۰ قطب پایتخت را تعرف کرده‌ایم. این قطب‌ها، پایتخت تولیداتی می‌شوند که توانمندی‌های ایران را بروز می‌دهند. برای نمونه در استان فارس سه مورد در نظر داریم یک مورد از آن استهبان است که باید به قطب انجیر تبدیل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار