کد خبر: 1038358
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
معاون وزیر نیرو:
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اولویت‌های وزارت نیرو در تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی، بیان کرد: یکی از این شبکه‌های باقیمانده که در اولویت قرار دارد، شبکه قلعه‌چای عجب‌شیر است.

محمد حاج‌رسولی‌ها در جلسه بررسی مشکلات پایاب سد قلعه چای عجب‌شیر افزود: این منطقه به لحاظ شرایط توپولوژی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و کیفیت آب خوب و منطقه دارای اراضی مستعد است.

وی با اشاره به اینکه این طرح پیچیدگی خاصی ندارد و یک کارگروه با محوریت فرماندار عجب‌شیر از هفته آینده در این شهرستان آغاز بکار می‌کند، بیان کرد: با ایجاد این کارگروه سهم مشارکت‌ها مشخص و زمینه برای تکمیل طرح فراهم می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ هکتار پیش از این وارد مدار شده است، ادامه داد: مردم نیز باید در تکمیل این پروژه مشارکت کنند تا بتوانیم ۲ هزار هکتار باقیمانده را در یک برنامه زمانبندی منطقی دو تا سه سال وارد مدار بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار شبکه جدید زهکشی در کشور احداث می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از پدیده خشکسالی که در دهه گذشته با آن مواجه بودیم، اراضی پایاب سدهای کشور بازنگری و برنامه‌ریزی لازم جهت اجرای شبکه‌های مدرن آبیاری زهکشی انجام شد.
وی با بیان اینکه آبیاری مدرن در ۸۰ درصد زیر دست سدها احداث شده و تنها ۲۰ درصد مانده که در برنامه‌های هفتم و هشتم تکمیل خواهد شد، اظهار داشت: تا این تاریخ آبیاری مدرن در ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی اجرا شده و حدود ۱۱۰ هزار هکتار در حال اجراست که در مجموع برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی زیردست سدها اجرا خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: آبیاری مدرن باید در کنار سدها به میزان ۴۰۰ هزار هکتار احداث و شبکه‌های آبیاری تکمیل شود بنابراین تاکنون در ۸۰ درصد از زیردست سدها احداث شده است.

وی با بیان اینکه در این خصوص باید مردم محلی نیز به صورت گسترده مشارکت کنند، بیان کرد: احداث و اقدامات پایاب سد در صورت مشارکت مردم محلی با سرعت به نتیجه می‌رسد.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه پایاب سد قلعه‌چای عجب‌شیر یکی از مطالبه‌های به حق مردم این شهرستان است، اظهار داشت: این پروژه سالهاست که مورد کم‌توجهی وزارت نیرو قرار گرفته است.

«علی علیزاده» ادامه داد: اجرای پایاب سد از سال ۸۳ شروع شده و در این ۱۷ سال فقط یک روستا توانسته است که از آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه درآمد بیشتر مردم شهرستان از بخش کشاورزی تامین می‌شود، خاطر نشان ساخت: بهره‌برداری از پایاب سد می‌تواند کمک زیادی به اقتصاد منطقه و معیشت مردم بکند.

فرماندار عجب‌شیر نیز گفت: با هدف کمک به احیای دریاچه و اجرای مصوبه‌های ستاد، چهار برابر سهمیه آب سد قلعه‌چای به پیکره این دریاچه هدایت شده است. 

عادل اصغرپور افزود: انتظاری که متقابلا مردم منطقه از دولت و دست‌اندرکاران محترم دارند این است که بحث اجرای شبکه پایاب سد قلعه‌چای را تکمیل کنند.

وی همچنین تخصیص  اعتبار لازم جهت اجرای کامل پایاب سد قلعه چای را خواستار شد و اضافه کرد: تکمیل نشدن پایاب در شهرستان موجب هدررفت آب در مسیر یا برداشت بیش از حد آب از منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود و بسیاری دیگر از مشکلات منطقه نیز ناشی از راکد ماندن این طرح است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر