کد خبر: 1029748
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
وزیر صمت با انتقاد ار انحصاری‌بودن صنعت خودرو، از ورود خودروساز جدید برای ایجاد رقابت در این صنعت خبر داد و گفت: فساد در خودرو و فولاد را رد نمی‌کنم، اما با همکاری وزارتخانه‌های دیگر با شفاف‌سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال‌ها هستیم.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: فساد در دو صنعت خودرو و فولاد از گرفتاری‌های وزیر تازه وارد صمت است. رزم حسینی از یک سو از تعیین قیمت دستوری انتقاد می‌کند و از سوی دیگر با اذعان به فساد و دلالی در خودرو و فولاد نسخه‌های جدیدی پیچیده که به‌زعم کارشناسان بیشتر نمایشی است تا عملی. رزم‌حسینی به دنبال ایجاد خودروساز جدید برای رقابت با دو غول ایران‌خودرو و سایپاست و همزمان واردات خودرو را در انحصار همین خودروسازان قرار می‌دهد.

ارزانی مربوط به بازار خودرو است نه قیمت کارخانه

وی از کاهش ۳۰درصدی قیمت خودرو در یک ماه اخیر خبر می‌دهد، در حالی که ارزانی قیمت‌ها در بازار آزاد صورت گرفته و خودروسازان همچنان با قیمت‌های نجومی‌شان می‌تازند و از بهبود کیفیت هم هیچ خبری نیست.

وزیر صمت در برنامه تیتر امشب از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت تولید، بورس کالا و حذف دلال‌ها خبر داده و می‌گوید: «ما دنبال کاهش بروکراسی نحس اداری، مبارزه با فساد، شفاف‌سازی و تقویت تولید و حذف دلال‌ها هستیم. من فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و... را رد نمی‌کنم، اما با همکاری وزارتخانه‌های دیگر با شفاف‌سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال‌ها هستیم.»

علیرضا رزم‌حسینی درباره پدیده دلالی در بازار‌های مختلف می‌گوید: «ریشه بسیاری از فساد‌ها در دو نرخی بودن ارز است که در بازار خودرو هم وضعیت مشابهی وجود دارد. فاصله قیمت در واحد تولیدی تا بازار تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد و نقدینگی هم هر روز در یک بازار ورود پیدا می‌کند، اما در بازار خودرو به دنبال حذف دلالان با افزایش تولید و متعادل‌شدن قیمت‌ها هستیم.»

وزیر صمت با اذعان به وجود فساد در توزیع نهاده‌های دام و طیور نیز بر لزوم کنترل بیشتر وزارت کشاورزی بر این بازار تأکید کرده و می‌گوید: «در حال حاضر ورق فولادی به صورت اعتباری به تولیدکنندگان خودرو و لوازم خانگی تحویل داده می‌شود که بر قیمت هم تأثیرگذار بوده است. تاکنون در سال جاری تولید فولاد ۸ درصد رشد داشته و احتمالاً تا پایان سال این رشد تقریباً به ۱۰ درصد خواهد رسید.»

رزم‌حسینی ضمن اعلام مخالفت با قیمتگذاری دستوری، علت افزایش قیمت فولاد را به عنوان کالایی که با مواداولیه داخلی تولید می‌شود حضور دلالان دانسته و تأکید می‌کند که شیوه‌نامه تولید در راستای افزایش تولید و ایجاد شفافیت است. وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه جامع تجارت به کمتر‌شدن زمینه‌های فساد کمک می‌کند، می‌گوید: «همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوز‌های بیست و سه گانه در این سامانه انجام می‌شود و این سامانه به بانک‌های عامل و بانک مرکزی نیز متصل است. سامانه جامع تجارت در بخش واردات تقریباً کامل شده و به نظر می‌رسد با عملیاتی‌شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه‌های فساد و تبعیض‌های اقتصادی رفع خواهد شد و مسیری را طی کنیم که تولیدکنندگان و تجار مجبور نشوند برای دریافت امضا‌های طلایی هزینه بپردازند.»

وعده کاهش قیمت‌ها

به گفته وزیر صمت، در حال حاضر می‌توان از طریق سامانه جامع تجارت اطلاعات یک تاجر شامل میزان و نوع کالای ثبت سفارش شده، مبدأ کالا، میزان ارز دریافت شده و بانک پرداخت‌کننده، ارز از کدام کشور جابه‌جا و چگونه منتقل شده و مسیر ترخیص بعد از ورود به بندر در دسترس برنامه‌ریزان قرار دارد. رزم‌حسینی در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی و افزایش چشمگیر نرخ ارز تصریح می‌کند: «سیاست وزارت صمت در عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه پاسخگوی تقاضا باشد قیمت‌ها کنترل می‌شود، اما اگر کمبود باشد حضور بازرسان هم تأثیری نخواهد داشت. تمرکز تنظیم بازار بر برخورد با گران‌فروشی است. به نظر می‌رسد با سیاست واردات در مقابل صادرات بخشی از مشکلات حل شود و همانطور که مشاهده می‌کنیم بیش از ۸ میلیون تن کالای دپوشده در گمرک در حال ترخیص است و تاکنون حدود ۴ میلیون تن ترخیص شده است.»

وزیر صمت در ادامه درباره وضعیت واردات و توزیع نهاده‌های دامی نیز می‌گوید: «وزارت صمت به عنوان تعیین‌کننده کالا براساس نیاز اعلام‌شده از سوی جهاد کشاورزی که در بودجه کل کشور هم مشخص است و بانک مرکزی تخصیص ارز می‌دهد، ثبت سفارش می‌کند و تاجران با سابقه خرید در وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص ارز به بانک مرکزی مراجعه می‌کنند و بعد از تأمین ارز کالا در بنادر تحویل سامانه بازارگاه که تحت کنترل وزارت کشاورزی است توزیع می‌شود. به جز کنجاله و سویا که تأمین نشدن به موقع ارز آن مشکلاتی ایجاد کرده بود، به نظر می‌رسد توزیع به درستی انجام نشده است. البته محدودیت‌های منابع ارزی هم به طور کلی در کمبود‌ها نقش داشته است.»

وجود ۱۱ هزار معدن بلاتکلیف در کشور

رزم حسینی با اشاره به وجود حدود ۱۱هزار معدن فعال و نیمه‌فعال و بلاتکلیف در کشور می‌گوید: «در بخشنامه‌ای به کسانی که به نوعی پروانه بهره‌برداری و توسعه معدنی دارند، ابلاغ کرده‌ایم وضعیت‌شان را مشخص کنند و دو ماه از این فرصت گذشته و یک ماه بیشتر باقی نمانده است و در صورت تداوم بلاتکلیفی پروانه آن‌ها باطل و مجدداً مزایده برگزار خواهد شد، اما مجوز فروشی همیشه یک آفت در حوزه معادن بوده است.»

وی کشور را در حوزه اکتشاف فقیر توصیف کرده و می‌افزاید: «حدود ۱۰درصد جغرافیای ایران اکتشاف صورت گرفته و در حوزه معادن غربالگری صورت نگرفته است. اکتشاف معادن از فرصت‌های توسعه اقتصاد و اشتغالزایی پایدار است. در حوزه واحد‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی هم حدود ۱۰هزار واحد راکد یا نیمه فعال وجود دارد که برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۲ هزار واحد به چرخه تولید برگردد.»

انحصار، عامل کیفیت نامطلوب خودرو

رزم حسینی با اشاره به برنامه صمت برای رشد ۱۵درصدی ساخت داخل در صنعت خودرو می‌افزاید: «بخش خصوصی هم متعهد شده ۴۰تا ۵۰درصد داخلی‌سازی در صنعت خودرو انجام دهد. به عبارت دیگر تحریم فرصتی شد که به ظرفیت‌های داخلی بپردازیم و نمونه آن صنعت لوازم خانگی است. هرچند به دلیل تأمین مواداولیه از خارج کالا‌ها گران شد، اما مشخص شد می‌توانیم بازار را تأمین کنیم.»

وی دلیل کیفیت پایین خودرو در ایران را انحصاری بودن صنعت خودرو می‌داند و معتقد است: «وزارت صمت دنبال تصدی‌گری نیست و رقابتی‌کردن صنعت خودرو جزو برنامه‌های وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه حضور شرکت‌های تولیدی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگ مطرح است و تا خودروسازی رقابتی نشود کیفیت نامطلوب خودروها، بهبود نخواهد یافت.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید فروزان
|
Switzerland
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
1
0
صعنت خودرو از زمان هاشمی به انحصار کمپانی فرانسوی در آمده و باید دست فرانسویها کاملا قطع شود از این صعنت و تازمانی که انجام نشود در این صنعت پیشرفتی نخواهیم داشت ، اگر عزیزان سپاه و ارتش توانسته‌اند شاهکار کنند در ساخت خودروهای نظامی ، در صعنت خودرو می‌توانند طوفان برپا کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار