کد خبر: 989155
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
کتاب «نسل‌کشی از دیدگاه فقهی و حقوقی» نوشته زهرا هنربخش با تکیه بر آیات و روایات متعدد و همچنین قوانین و مقررات حقوقی بین‌المللی به این موضوع مهم و دامنگیر زندگی بشری در طی قرون و اعصار پرداخته است.
سیدامیرحسین حسینی
سرويس حقوق جوان آنلاين: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا؛ و هرگز نفس محترمی که خدا قتلش را حرام کرده، مکشید مگر آنکه به حکم حق مستحق قتل شود، و کسی که خونش به مظلومی و ناحق ریخته شود ما به ولیّ او حکومت و تسلط (بر قاتل) دادیم پس (در مقام انتقام) آن، ولی در قتل و خونریزی اسراف نکند که او از جانب ما مؤید و منصور خواهد بود.» (آیه ۳۳ سوره اسرا).

کتاب «نسل‌کشی از دیدگاه فقهی و حقوقی» نوشته زهرا هنربخش با تکیه بر آیات و روایات متعدد و همچنین قوانین و مقررات حقوقی بین‌المللی به این موضوع مهم و دامنگیر زندگی بشری در طی قرون و اعصار پرداخته است. بر اساس آنچه در این کتاب آمده، آیات و روایات متعددی در حرمت خون انسان‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان و حتی حیوانات وارد شده که به طریق اولی دلالت بر اهتمام اسلام به حرمت سنگین بودن جرم نسل‌کشی دارد.

کتاب فصلی را به مصادیق تاریخی نسل‌کشی اختصاص داده و درباره پیشینه جرم‌انگاری این پدیده نوشته است: نسل‌کشی؛ نابودسازی گروه‌های نژادی، مذهبی یا اجتماعی، در سال ۱۹۳۳ توسط پیشنهاد رافائل لمکین؛ حقوقدان لهستانی، از لحاظ حقوق بین‌الملل جرم محسوب شد. این جرم ممکن است در هر زمان جنگ و صلح و از سوی هر شخص حقیقی یا حقوقی رخ دهد و به عنوان شنیع‌ترین جرم بین‌المللی است. با در نظر گرفتن ضمانت اجرایی محکم و بازدارنده از سوی محاکم بین‌الملل، اما به دلیل وجود منافع برخی کشور‌ها و گروه‌ها به دلیل ذی‌نفوذ بودن در جامعه بین‌الملل، در محاکمه برخی از نسل‌کشی‌ها چشم‌پوشی می‌شود.

نویسنده کتاب تأکید می‌کند که دیدگاه فقهی و حقوقی نسل‌کشی هم‌راستا هستند و تعارضی باهم ندارند؛ چه بسا می‌توان گفت دیدگاه فقه اسلامی نسبت به نسل‌کشی جامع‌تر از دیدگاه حقوقی است، زیرا از منظر اسلام تمامی انسان‌ها دارای ارزش و کرامت هستند، ولی در تعریف نسل‌کشی گروه‌های سیاسی و اجتماعی آورده نشده است.
تفاوتی که می‌توان بین دیدگاه فقهی و حقوقی در مورد جرم نسل‌کشی اشاره کرد این است که در اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، مجازات اعدام به طور کلی حذف شده است! ولی در فقه اسلامی مجازات اعدام در موارد افساد فی‌الارض و قتل عمد تعیین شده است.

در این کتاب در خصوص آسیب‌شناسی قوانین بین‌المللی درباره نسل‌کشی می‌خوانیم: در تعریف جرم نسل‌کشی در کنوانسیون ژنوسید نقص‌های بسیاری هست که منجر به این می‌شود تا نسل‌زدایی در این جهان متمدن با چراغ سبز عده‌ای و سوءاستفاده مضاعف ناشی از «شرایط، موقعیت و وضعیت» ویژه‌ای که کشور نسل‌زدا از لحاظ ژئوپلیتیک، اقتصادی و پیروی از آن‌ها در مجامع بین‌المللی برای برخی از کشور‌ها دارد در فضایی کامل از خفقان صورت گیرد.
در بخشی از این کتاب تأکید شده است: همه با ضرورت مقابله قانونی با جرم قتل انسان‌ها آشنا هستند و هر کشوری قانونی برای ممنوعیت و مجازات این جرم دارد، ولی کشتار جمعی یک گروه از انسان‌ها به دست گروهی دیگر در حوزه مسئولیت حقوقی متفاوتی جای می‌گیرد.

در کتاب نسل‌کشی از دیدگاه فقهی و حقوقی سعی شده تا ممنوعیت فقهی و حقوقی موارد نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت ذکر شود و ضمن بررسی و معرفی انواع نسل‌کشی و ذکر برخی از نسل‌کشی‌های مهم تاریخ، به تحلیل قوانین و تدابیر ممنوعیت حقوقی و فقهی این جرم پرداخته شود.
کتاب نسل‌کشی از دیدگاه فقهی و حقوقی نوشته زهرا هنربخش در ۱۴۰ صفحه با قیمت ۳۰ هزار تومان در پاییز ۹۸ از سوی انتشارات شاپرک سرخ روانه بازار نشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار