کد خبر: 988329
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
با تغییر فرایندها و وارد شدن واژگان جدید به بستر شهر، شهر انسان‌محور به یکی از مهمترین چالش های این حوزه تبدیل شده است. شهری که می‌تواند بستری مناسب برای رخدادهای جدیدی همچون «گذر فرهنگ و هنر» را فراهم کند.

ایجاد گذرهای فرهنگی و هنری یکی از طرح های ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تجمیع ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و هنری شهرهای مختلف کشور در نقاط مشخصی از هر شهر است.

طی ماه های اخیر ساز و کارهای اجرایی شدن این طرح در تبریز نیز آغاز شده است. پنجمین میزگرد موضوعی پایگاه خبری شهریار با حضور «محمد محمدپور» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، «حجت الاسلام احمد حمیدی» معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز، «مرتضی آبدار» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، «علی مدبر» شهردار منطقه ۸ تبریز با موضوع «گذرهای فرهنگی و هنری» برگزار شد که در ادامه بخش نخست این میزگرد را می‌خوانید.

*در خصوص این طرح و لزوم اجرای آن در تبریز توضیح دهید.

محمدپور: گذرهای فرهنگی و هنری به شکل بالقوه و بالفعل در تبریز وجود دارد و می‌تواند برای تمام شهرهای کشور الگو باشد. هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای این طرح این بوده که تمام شهرهای کشور به نوعی وجهه فرهنگی و تاریخی خود را بازآفرینی کنند.

در تبریز این گذرها و پهنه‌های فرهنگی به طور بالقوه وجود دارد. در واقع این طرح به نوعی غبار روبی از این گذرها است که متاسفانه با توجه به عدم برنامه ریزی های دراز مدت شهری و تاثیرات آنها بر بافت شهری، مغفول مانده است.

با این حال تبریز تا حدودی هویت خود را حفظ کرده است و به زعم من در بازآفرینی جدید به عنوان مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی می تواند تعریف شود و کسب و کارهای فرهنگی و هنری دوباره بازتعریف شوند. این گذرها در اقتصاد شهر تاثیرگذار خواهد بود.

گذرهای فرهنگی و هنری در رشد گردشگری تبریز می توانند اثرگذار باشند؟

حمیدی: خوشبختانه شورای شهر و مدیریت شهری نیز به این جمع بندی رسیده اند که پهنه‌های فرهنگی و هنری در شهر افزایش یابد و این پهنه ها و گذرها به عنوان یکی از نمادها و المان‌های فرهنگ و هنر شهر تبریز در سطح کشور و جهان معرفی شود.

یکی از شاخصه‌های شهر گردشگر پذیر همین گذرهای فرهنگی هستند که اتفاقات مهم فرهنگی در آنها رخ می‌دهد. محصولات هنری در گذرهای فرهنگی تولید و عرضه خواهد شد و هنرمندان می توانند به طور مستقیم با مردم و گردشگران در ارتباط باشند. در پی احکام برنامه‌های راهبردی که به تصویب شورای شهر تبریز رسید، به دنبال این هستیم سال ۹۹ در مناطقی که چنین ظرفیتی دارند و بافت قدیمی شهر محسوب می شوند، حداقل در هر کدام یک مورد گذر فرهنگی شناسایی شود.

گذر فرهنگی و هنری تبریز چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

مدبر: همان طور که از نام منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز پیداست، نیم بیشتری از سیاست های کاری آن نیز مربوط به موضوعات تاریخی و فرهنگی است. هر چند موضوعی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شده در دیگر شهرها به عنوان گذر فرهنگی و هنری است ولی با توجه به اینکه تبریز شهری است که تاریخ، فرهنگ و هنر آن با یکدیگر عجین شده است، تصممیم گرفته شد در اینجا «پهنه فرهنگی» مطرح شود که نشان می دهد تبریز همواره در چنین مسائلی پیشرو بوده است.

وقتی به شهرهای زنده دنیا نگاه می کنیم  متوجه می شویم مسائل فرهنگی و هنری همواره در اولویت است و مراکز شهرها به عنوان مراکز تعامل مردم و هنرمندان است. پهنه مصوب شده در تبریز در محله قدیمی نوبر واقع شده که قدمت بیش از ۷۰۰ ساله دارد. محور مهم و خوبی که دارای بافت های تاریخی و سیاسی است و وقایع فرهنگی و تاریخی مهمی همچون مشروطه و... در آن روی داده است.

محور مشخصی برای مسیر این پهنه فرهنگی شناسایی شده است؟

محمدپور: گذر فرهنگی یعنی هر میدان، معبر و خیابان و مسیر کوچکی که در آنجا شرایط برای حضور صنوف فرهنگی و هنری فراهم باشد. گذر فرهنگی شاید به لحاظ ابعاد حوزه محدودی داشته باشد ولی پهنه فرهنگی مجموعه ای از گذرهای فرهنگی را شامل می شود. پذر فرهنگی در تبریز به عنوان پهنه فرهنگی و هنری مطرح شده است.

مسیر این پهنه فرهنگی از کوچه صدر شروع شده و خانه استاد شهریار، مقصودیه، تربیت جدید و قدیم، ادامه می یابد و تا خیابان پاساژ قدیم و میار میار و متصل می شود. چندین گذر فرهنگی در این پهنه ایجاد خواهد شد.

استعداد تبریز برای داشتن گذرهای فرهنگی متعدد بسیار بالاست. عینالی، کوچه ارک و... از جمله این مسیرها بوده که با همراهی شهرداری تبریز پیگیر این موضوع هستیم که تعداد بیشتری از این گذرها را جهت تصویب معرفی کنیم. مسیری که امروز تصویب شده «پهنه فرهنگی نوبر» است. شهرداری ها اساس و پایه گذار این گذرهای فرهنگی در شهرهای مختلف هستند و اداره کل میراث فرهنگی نیز به نوعی کمک کار شهرداری خواهد بود.

وظیفه شهرداری در این حوزه چیست و آیا بیشترین وظیفه بر دوش شهرداری است یا اداره کل فرهنگ و ارشاد؟

حمیدی: با تدابیر و هماهنگی‌های صورت یافته بین نهادهای مختلف مثل شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، در صدد هستیم این پهنه فرهنگی طولانی‌ترین پهنه فرهنگی باشد. پهنه فرهنگی نوبر هم از حیث طولانی بودن و هم از حیث خانه‌های تاریخی و قدیمی، موزه ها، وقایع تاریخی و... شاید برای الگودهی در کشور یکی از اولین ها باشد.

حجمی عظیم مسائل تاریخی و فرهنگی که در این پهنه وجود دارد، می تواند برای سایر کلانشهرها قابلیت الگودهی داشته باشد. پس از صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چیزی که بر عهده شهرداری است شناسایی محل، جداره سازی، بسترسازی های لازم و... خواهد بود. این موضوع اقدامی مشترک بین ۴ نهاد است و در این بین بسترگذاری و مشخص کردن محل بر عهده شهرداری خواهد بود.

بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای این طرح آماده شده است؟

مدبر: شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز در این خصوص طی سال های گذشته اقداماتی انجام داده است. در سال های گذشته این بافت‌های تاریخی و فرهنگی در طرح تفصیلی تبدیل به پیاده راه و پیاده محورها شده اند.

زیرساخت‌ها و سنگفرش‌ها آماده سازی شده است. در این محورها خانه های تاریخی شهرداری تبریز و میراث فرهنگی وجود دارد. در فصل های گردشگری با وارد کردن گروه‌ها و کانون‌های هنری و حتی اجرای تئاتر های خیابانی در معبرهای اصلی، نمایش نقاشی و خوشنویسی، اجرای موسیقی در خانه های قدیمی و بهره گیری از تمامی هنرهای  می تواند در این مسیر اتفاق افتد.

در این حیطه موضوع اصلی مردم هستند و وارد کردن آنها در این خصوص نقش مهمی دارد. خوشبختانه سیاست‌های تشویقی برای تبدیل مراکز تجاری به مراکز فرهنگی با وام کم بهره مد نظر داریم. این حرکتی بین بخشی است که چند مجموعه با همیاری شهروندان بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.

اداره کل میراث فرهنگی در تحقق گذرهای فرهنگی چه نقش و رویکردی می تواند داشته باشد؟

آبدار: موضوع گذر فرهنگی از نیازهای اساسی این زمانه است چرا که می بینیم امروز نگاهی متفاوت به موضوعات شهری وجود دارد تا شهر را انسان محور توسعه دهیم. هر محله و مکانی از تبریز دارای تاریخ است و موزه به شمار می رود ولی ما آنچنان که باید این حوزه تاریخی را معرفی نکرده ایم. تبریز در حوزه های مختلف حضور داشته است و باید به طور سیستماتیک این موضوع را مطرح کنیم.

شهرداری تبریز طی سال های گذشته ۵ مسیر گردشگری را معرفی و مطرح کرده است و مقرر شد سال ۲۰۱۸ عملیاتی شود و نقشه های آن مشخص شد که باید بیش از پیش این مسیرها را معرفی کنیم و برنامه کوتاه مدتی در این خصوص وجود داشته باشد.

اخیرا شاهدیم شورای شهر به طور مصرانه پیگیر این مسائل فرهنگی است تا این اتفاقات افتد. در  مسیر پهنه فرهنگی تبریز خانه تاریخی، موزه، صنایع دستی و...وجود دارد. جاذبه های توریستی در این مسیر وجود دارد. اگر بخواهیم محدوده تاریخی و فرهنگی را مشخص کنیم یکی از اقدامات این است، که زیرساخت ها را فراهم کنیم وشهرداری صرفا نگاه سخت افزاری نداشته باشد.

باید به نرم افزار موضوع نیز توجه داشته باشیم که اینجا چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ پلان فرهنگی داشته باشیم و پیوست فرهنگی و اجتماعی در کنار طرح ها باشد چرا که پویایی جامعه با زندگی انسانی رخ می‌دهد. اگر انسانها را از شهر حذف کنیم تبدیل به محیطی مرده خواهد شد. وسعت و عمق این اقدام فرهنگی بسیار گسترده بوده و همین جا آمادگی سازمان گردشگری از این طرح را اعلام می کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر