کد خبر: 987283
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۳
دانشجویان جهادی برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به میدان آمدند
این بار سیل سرزمین افسانه‌ای رستم را به چالش کشید، اما قرارگاه‌های جهادی دانشجویی پیشتاز کمک‌رسانی به مردم شدند. دانشجویان جهادگر به سرعت خود را به سیستان رساندند و دیگر دانشجویان هم در پشت صحنه بیکار نبودند. بزرگ‌ترین پویش یاری‌رسانی به سیل‌زدگان به همت جمعیت دانشجویی امام حسن (ع) راه‌اندازی شد و همچنان مشغول فعالیت است.
علیرضا سزاوار
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: از زمان وقوع سیل تاکنون بسیاری از دانشگاه‌های کشور وارد عرصه شدند و در هر بخشی که توانستند شروع به کمک‌رسانی کردند. در این میان، اما دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد در کمک‌رسانی پیشتاز بودند.

دانشجویان شمالی و دغدغه سیل جنوب
بارندگی‌های سه روزه هفته قبل سیل گسترده‌ای در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور ایجاد کرد و در این میان مردم استان سیستان و بلوچستان آسیب و خسارت‌های بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها متحمل شدند.
روز سه‌شنبه ۲۴ دی بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان با هدف کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان، با کمک دانشجویان و دانشگاهیان اقلام ضروری و مورد نیاز سیل زدگان را فراهم کرد و به دست آن‌ها رساند.

مهدی مرادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان هم بلافاصله از آمادگی نیرو‌های جهادی برای کمک به مردم منطقه سیل زده خبر داد و با بیان اینکه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی دانشجویان و دانشگاهیان برای کمک به مردم سیل زده در سیستان و بلوچستان کرده، افزود: در این راستا، گروه جهادی بسیج دانشجویی این دانشگاه با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مردم مناطق سیل زده خدمت رسانی می‌کند.
بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان جهت پرداخت کمک‌های نقدی و دریافت شماره حساب دانشجویان و دانشگاهیان شماره تلفن‌هایی را معرفی کرد و کمک‌های غیرنقدی را هم دفتر بسیج دانشجویی تحویل می‌گیرد.

تهرانی‌های همیشه جهادی
از فردای روز سیل تاکنون شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران هم کمک‌های مردمی و دانشجویی برای مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان را جمع‌آوری می‌کند.
این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد «با توجه به وقوع سیل و وارد آمدن خسارت به هموطنان عزیزمان در استان سیستان و بلوچستان، شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی دانشگاهیان کرده است.»

دانشگاهیان و سایر مردم همچنان می‌توانند با مراجعه به باشگاه دانشجویان تهران نسبت به تحویل کمک‌های غیرنقدی خود اقدام کنند. مهلت تحویل کمک‌های غیرنقدی تا دوم بهمن‌ماه (چهارشنبه) و محل جمع‌آورى کمک‌ها خیابان ۱۶ آذر در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران است.

دست یاری به دشتیاری
گروه خیریه دانشجویی «دست یاری به دشتیاری» در دانشگاه علامه طباطبایی هم از فردای روز وقوع سیل شروع به جمع‌آوری کمک برای مردم سیستان و بلوچستان کرد.
این مؤسسه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «با توجه به حادثه دلخراش سیل در استان سیستان و بلوچستان در منطقه دشتیاری و وضعیت بحرانی هموطنان شریفمان و نیاز به کمک‌های مردمی در آن منطقه لطفاً در صورت تمایل کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به مؤسسه مردم‌نهاد دست یاری به دشتیاری، که توسط دانشجویان کانون خیریه دانشگاه و جهادگر آسمانی مرحوم حسین علیمرادی بنیانگذاری شده است، ارسال فرمایید.»

این مؤسسه دانشجویی با اعلام شماره کارت بانکی و شماره حسابی از دانشگاهیان و سایر مردم خواست تا سوم بهمن ماه همچنان برای کمک به سیل‌زدگان فعال باشند.
خیریه دانشجویی دست یاری به دشتیاری، دانشگاه علامه طباطبایی لیست اقلام مورد نیاز جهت کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده را شامل آب معدنی، پتو، کنسرو، لوازم بهداشتی و پوشک بچه، کفش، بیسکویت و اسباب‌بازی دانست که چندین محموله از این کالا‌ها را هم تاکنون به مناطق جنوب شرق کشور ارسال کرده است.

شبکه‌ای منسجم از گروه‌های جهادی
در این میان به همت جمعیت دانشجویی امام حسن (ع) بزرگ‌ترین پویش کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به عنوان «بلوچستان جان ایران» برای خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده راه‌اندازی شد. هم دانشگاهیان و هم سایر اقشار می‌توانند آخرین اخبار پویش را از طریق شبکه‌های اجتماعی جمعیت امام حسن (ع) به آدرس @j_imamhasan پیگیر باشند.

جمعیت دانشجویی امام حسن مجتبی، شبکه‌ای منسجم و پویا از گروه‌های جهادی و دانشجویی است که با هدف نقش‌آفرینی و فعالیت مستمر، اثرگذار و الهام‌بخش در حاشیه کلانشهر‌ها با موضوع رفع آسیب‌های اجتماعی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی در سال ۱۳۹۵ بنیانگذاری شد.
این جمعیت به عنوان مجموعه‌ای غیرانتفاعی و مستقل در تلاش است از طریق شبکه‌سازی گروه‌های جهادی و دانشجویی و افراد متخصص جهت اجرای فعالیت‌های مستمر گامی بلند در راستای حمایت از اقشار آسیب‌دیده و در معرض آسیب بردارد.

جهاد همچنان ادامه دارد
در ساعات اولیه اعلام هشدار برای سیل در استان سیستان و بلوچستان، قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای کمک به مردم سیل‌زده صورت گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان با بیان اینکه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی قبل از وقوع سیل و با اطلاع از هشدار‌های سازمان هواشناسی، در حالت آماده‌باش قرار گرفت، اظهار داشت: هماهنگی با ستاد بحران استان، برنامه‌ریزی برای لغو امتحانات دانشجویان واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان، آمادگی برای اسکان مردم سیل‌زده در اقامتگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و... ازجمله فعالیت‌های این قرارگاه بود.»

لغو امتحانات دانشجویان
میر با تأکید دوباره بر لغو امتحانات پیش از وقوع سیل در استان در تمامی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «به تهران و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اقلام مورد نیازمان را اعلام کردیم و حتماً مسئولان در راستای تأمین این کالا‌ها اقداماتی را انجام خواهند داد. در حال حاضر مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان نیاز فوری به پتو، کنسرو، وسایل گرمایشی، آب معدنی و... دارند و باید این اقلام پیش از برودت هوا به دست سیل‌زدگان برسد چراکه قطعاً با فروکش کردن آب و تخلیه آب از منازل مردم، دور جدید نیاز‌های مردمی شکل خواهد گرفت.»
با توجه به اینکه دانشگاه آزاد یکی از بزرگ‌ترین مراکز دانشگاهی در این استان محسوب می‌شود و در تمامی شهرستان‌ها واحد یا مرکز آموزشی دارد، توانسته به‌سرعت تمامی واحد‌ها را برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده آماده کند.

پس از وقوع سیل، کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان به صورت بی‌وقفه در قالب قرارگاه جهادی دانشگاه به ارائه خدمات به مردم سیل‌زده پرداختند.
کمک به اسکان سیل‌زدگان، توزیع غذای گرم، برگزاری اردو‌های جهادی در مناطق سیل‌زده، ارائه خدمات توسط دانشجویان پزشکی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی به مردم سیل‌زده و... ازجمله اقدامات قرارگاه جهادی این دانشگاه است که کماکان ادامه دارد.
گروه‌های جهادی دانشجویی ثابت کرده‌اند که با نگاه و بهره‌گیری از فعالیت‌های انجام شده و با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی و مردمی و تعریف فعالیت‌های مشترک و هماهنگ، می‌توان اقدامات مؤثری در رفع آسیب‌های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب‌دیده، انجام داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار