کد خبر: 987141
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
کمک جهادگران استان‌های دیگر در خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان هم حائز اهمیت است که فقط به عنوان نمونه می‌توان به مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیکشهر اشاره کرد که از اعزام گروه جهادی مؤسسه کریمه اهل بیت قم به این شهرستان خبر داده است
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی است که همیشه هدف گروه‌های جهادی بوده است و در طول سال جهادگران زیادی برای کمک به ساکنان مناطق کم‌برخوردار به روستا‌های آن اعزام می‌شوند. اما بعد از وقوع سیل، خوب می‌شد فهمید که نگاه جهادگران دیگر استان‌ها هم به این سمت می‌چرخد و زمانی‌که رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بازدید از مناطق سیل‌زده چابهار گفت: «۳ هزار و۵۰۰ جهادگر در منطقه چابهار فعال هستند و تأمین خدمات بهداشت و درمان و رفع نیاز‌های اصلی سیل‌زدگان در برنامه بسیج و سپاه قرار دارد و تا پایان کار و حل تمام مشکلات در کنار مردم خواهیم بود.» خیال همه راحت شد که این‌بار هم هموطنان نیازمند زیر این چتر حمایتی قرار دارند. اما نکته حائز اهمیت در این خدمت‌رسانی‌ها حضور جهادگران شیعه و سنی در کنار هم است که حال و هوای خاصی را در منطقه حاکم کرده است.

در حال حاضر بیش از ۱۳هزار گروه جهادی در کشور فعال است که از این تعداد بیش از ۶۵ گروه جهادی تخصصی در کنار دیگر گروه‌ها در سیستان و بلوچستان مشغول خدمت‌رسانی هستند. در این میان حضور جهادگران شیعه و سنی در کنار هم که در حال کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده هستند، شرایط خاص و بسیار دلنشینی را به وجود آورده است.
در همین راستا مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۴۰ هزار پرس غذای گرم در میان سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان توزیع می‌شود و برادران و خواهران جهادگر شیعه و سنی در کنار هم در حال کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده هستند، گفت: «هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های امدادرسان در قالب ۶۵ گروه جهادی به سیل‌زدگان کمک می‌کنند که همکاری و همدلی جهادگران شیعه و سنی در کنار یکدیگر شور و حال خاصی از اتحاد برای ساختن ایرانی آباد را به وجود آورده است.» ناگفته نماند اگر جهادگران حاضر در مناطق سیل‌زده به صورت مستقیم به یاری هموطنان آسیب‌دیده شتافته‌اند، دیگر بسیجیان و جهادگران هم در اقصی نقاط کشور مشغول هستند و هر کمکی از دستشان برآید فروگذار نیستند. روز گذشته بود که محموله کمک‌های گروهی از بسیجیان به مناطق سیل‌زده استان ارسال شد. فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید مولوی حسین سپاه شهرستان سراوان با بیان اینکه اولین محموله کمک‌های جمع‌آوری شده بسیجیان و مردم شهر گشت، به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان ارسال شد، گفت: «این محموله شامل پتو، بالش، لحاف، البسه، نان، کنسرو تن ماهی و لوبیا، آب‌معدنی و خرماست.» به گفته فاروق رئیسی، دومین محموله از کمک‌های بسیجیان در حال جمع‌آوری است که در روز‌های آینده به مناطق سیل‌زده ارسال خواهد شد.

بیمارستان‌های صحرایی با خدمات رایگان
در زمینه بهداشت و درمان هم سپاه و بسیج اقدامات بسیار ویژه‌ای به سیل‌زدگان ارائه کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیمارستان سیاری که توسط قرارگاه قدس در کنارک برپا شده است اشاره کرد.
این بیمارستان به منظور ارائه خدمات درمانی و پزشکی رایگان برای مردم این منطقه توسط یک تیم پزشکی اعزامی از کرمانشاه و بیمارستان علوم پزشکی زاهدان در محل کمربندی ایران بندر و نقاط آسیب دیده شهرستان کنارک به همت قرارگاه قدس جنوب شرق کشور، استقرار و برپا شده است.
در این اقدام دو دستگاه اتوبوس، آمبولانس و سه دستگاه خودروی تاکتیکی با تمام تجهیزات کامل در راستای خدمات‌رسانی به مردم در قالب خدمات رایگان پزشکی عمومی و داروخانه فعالیت خود را آغاز کردند. همچنین سه خودروی تاکتیکی آمبولانس هم در جهت اعزام اضطراری بیماران و یک دستگاه اتوبوس با اتاق عمل سیار، در محل آماده خدمت هستند.

در همین رابطه جانشین بسیج جامعه پزشکی استان سیستان و بلوچستان هم با اشاره به وضعیت نامناسب مناطق درگیر سیل در این استان، توزیع بسته‌های بهداشتی، غذایی و اسکان اضطراری را اولویت اصلی برای خدمت‌رسانی به این مناطق اعلام کرده است.
فاطمه کمیلی، با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در منطقه سیل‌زده، هیچ بیماری واگیری مشاهده نشده است، ادامه داد: «این بیماری‌ها عمدتاً در فصل گرم شیوع پیدا می‌کنند، اما احتمال مارگزیدگی وجود دارد، لذا برای این موضوع باید احساس خطر کرد.»

وی یادآور شد: «فعالیت‌های مردمی تیم‌های پزشکی و متخصص بسیج جامعه پزشکی کل کشور از جمله تیم پزشکی شهید رهنمون که متشکل از تیم‌های پنج تا هفت نفره پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف است، از روز اول در مناطق سیل‌زده وجود داشته و پس از فروکش کردن موج سیل نیز این خدمت‌رسانی ادامه خواهد داشت.» این مسئول افزود: «تیم‌های متخصص پزشکان به صورت آماده‌باش درحال خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند که برپایی پایگاه‌های درمانی و انواع ویزیت‌های رایگان از جمله خدمات این افراد است. ضمن اینکه یک بیمارستان صحرایی هم در منطقه دشتیاری مستقر شده است.» کمیلی یادآور شد: «پزشکان و پرستاران این بیمارستان از سوی بسیج جامعه پزشکی تأمین شده و قرار است در وهله نخست خدماتی مانند ویزیت عمومی و تخصصی اطفال در این بیمارستان اجرایی شود. پس از استقرار دیگر تخصص‌های مورد نظر نیز برای آن تأمین می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر دستگاه‌های دندانپزشکی نیز برای این بیمارستان صحرایی تأمین شده است.» فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه مهرستان هم از ویزیت ۲۵۰ نفر از سیل‌زدگان مهرستانی با همت بهداری و بسیج جامعه پزشکی این ناحیه خبر داد. سرهنگ پاسدار حسین نکویی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰نفر از پاسداران و بسیجیان مشغول امداد‌رسانی در هفت روستای آسیب‌دیده مهرستان هستند، گفت: «اقلام دارویی انواع شربت، قرص، سرم و دیگر نیاز‌های بیماران و صدمه‌دیدگان به صورت رایگان توزیع می‌شود.»

خدمت شبانه‌روزی ۶۵ گروه به سیل‌زدگان
هم اکنون بیش از ۶۵ گروه جهادی تخصصی در سیستان و بلوچستان مشغول خدمت‌رسانی هستند. این گروه‌ها جدای از جهادگرانی هستند که خدمات عمومی ارائه می‌کنند و در طول سال هم به مناطق محروم استان سفر کرده بودند. در همین رابطه حمیدرضا الله بداشتی جانشین بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه گروه‌های جهادی پرچم‌داران فعالیت و خدمات‌رسانی در عرصه‌های محرومیت‌زدایی بوده و ادامه‌دهنده راه سردار شهید سلیمانی خواهند بود، گفت: «در حال حاضر در کشور بیش از ۱۳ هزار گروه جهادی داریم که این گروه‌های جهادی به صورت گروه‌های محله محور، فعال، ویژه و تخصصی در حال انجام فعالیتند.» وی ادامه داد: «در سیلی که ابتدای امسال در استان‌های مختلف کشور از جمله گلستان، لرستان و خوزستان رخ داد و اکنون که استان جنوبی کشور درگیر سیل است عزیزان جهادگر در اولین ساعات حضور پیدا کردند و هم اکنون هم بیش از ۶۵ گروه جهادی تخصصی در استان سیستان و بلوچستان با کمک مردم کشور مشغول خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان این استان هستند که در گام نخست کالا‌های اضطراری را به دست مردم می‌رسانند.»

جانشین بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه جهادگرانی که به کمک مردم آسیب‌دیده از سیل سیستان و بلوچستان شتافته‌اند جزو گروه‌های مردم پایه هستند، تصریح کرد: «این گروه‌ها برای کمک به هموطنان از ظرفیت خود مردم و دستگاه‌های همکار استفاده می‌کنند.» وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی تخصصی در حوزه پزشکی فعالیت خود را در مناطق سیل‌زده شروع کرده‌اند و در حال مداوای افراد حادثه‌دیده از سیل هستند، افزود: «گروه‌های جهادی عمومی هم برای اسکان موقت، چادر‌ها را در اختیار مردم قرار داده‌اند و با کمک مردم خیر و نوعدوست کانکس‌هایی که در اختیار بگیرند را به دست مردم می‌رسانند.» بداشتی، اقلام اضطراری از قبیل نان، آب، حبوبات و انواع کنسرو را جزو نیاز‌های اولیه سیل‌زدگان عنوان کرد و ادامه داد: «پتو، چادر، وسایل اضطراری دیگر مانند پلاستیک، وسایل کمک‌دهنده و البسه در اختیار هموطنان این مناطق قرار گرفته است و جهادگران از ظرفیت مردم برای این کار استفاده کرده‌اند.»

استان‌ها در آماده‌باش برای خدمات‌رسانی
کمک جهادگران استان‌های دیگر در خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان هم حائز اهمیت است که فقط به عنوان نمونه می‌توان به مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیکشهر اشاره کرد که از اعزام گروه جهادی مؤسسه کریمه اهل بیت قم به این شهرستان خبر داده و معاون اجتماعی ناحیه مقاومت بسیج کاشان که گفته است۱۲ قرارگاه جهادی در این شهرستان آماده دریافت کمک ویژه مردم به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان هستند. حجت‌الاسلام احمد قادری، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیکشهر با اعلام اینکه ۲۵ روحانی جهادگر استان قم کار خدمت‌رسانی و توزیع غذای گرم به سیل‌زدگان نیکشهری را بر عهده دارند، گفت: «این گروه جهادی که زیر نظر حوزه علمیه قم است براساس برنامه‌ریزی انجام شده روزانه تعداد ۷۰۰ پرس غذای گرم در روستای نوک‌آباد بسته‌بندی می‌کند.»

موکب الرضا (ع) آستان قدس رضوی فعالیت طبخ غذا را بر عهده دارند و پاسداران و بسیجیان ناحیه نیکشهر به همراه سایر گروه‌های جهادی توزیع روزانه ۱۰ هزار پرس غذای گرم را بر عهده گرفته‌اند. همچنین معاون اجتماعی ناحیه مقاومت بسیج کاشان ضمن اشاره به سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان گفت: «۱۲ قرارگاه جهادی کاشان آماده دریافت کمک ویژه مردم مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان هستند.» سروان حسین آرامش با اشاره به مهم‌ترین اقلام مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان افزود: «نان خشک شده، برنج، وسایل بهداشتی، لباس گرم، نایلون برای پوشش چادر، پتو، کفش و دمپایی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان است.» وی ادامه داد: «مسجد الزهرا (س) واقع در خیابان شهید صالحی، مسجد امیرالمؤمنین (ع) و مسجد باب‌الحوائج (ع) واقع در خیابان آیت‌الله سعیدی و امامزاده عبدالله (ع) لتحر از جمله قرارگاه‌های آماده دریافت کمک‌های مردمی است. همچنین مسجد مهدیه حسن آباد، امامزاده محمد اوسط (ع) جوشقان استرک و مسجد صاحب‌الزمان (عج) روستای ویدوجا از توابع بخش برزک قرارگاه‌هایی هستند که مسئولیت این کار را بر عهده دارند.»، اما فراموش نکنیم قبل از سیل هم سیستان و بلوچستان مقصد جهادگران بود. گواه این ادعا این است که از ابتدای امسال ۹هزار و ۵۰۰ طرح محرومیت‌زدایی از سوی جهادگران سپاه و بسیج در این استان تعریف شده است. از این تعداد طرح آبادانی در مرداد سال جاری ۲هزار و ۵۳۳ پروژه و در آذرماه هم ۵۰۰ طرح به بهره‌برداری رسید و مابقی آن‌ها نیز تا پایان سال افتتاح می‌شوند. کاری که قرار است سپاه و بسیج با مشارکت مردم، دولت و خیران در جهت تحقق فرامین مقام معظم رهبری در راستای محرومیت‌زدایی در مناطق کم‌برخوردار استان انجام دهند و فرصت دسترسی برابر به امکانات رفاهی را برای تمام اقشار ایجاد کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار