کد خبر: 983487
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
" یاداشت "

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، اداره برآورد اجتماعي و افکارسنجي معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان دریاداشتی می نویسد : در عصرحاضر نوجوانان و جوانان گرايش و تمايل زيادي به استفاده از تلفن همراه هوشمند دارند و به نوعي تنهايي و احساس خلأ خود را با اين ابزار پر مي كنند و در فضايي مجازي قرار مي گيرند كه بسيار آسيب زا تلقي مي شود. وقتي قشر جوان يك جامعه كه سرمايه هاي اجتماعي محسوب مي شوند، اسير تنهايي و دستاويز اين ابزارها و وسايل شوند، بايد براي آن جامعه نگران بود، زيرا باعث هدر رفتن سرمايه هاي اجتماعي مي شود و ديگر نمي توان ساختارهاي اجتماعي را سازنده و مفيد تلقي كرد.

امروزه اغلب جوانان در محيط هاي خانوادگي و فردي مدام مشغول بازي با اين ابزارها هستند و از تجربياتي كه بايد در گروه هاي اجتماعي كسب كنند، غافل مي مانند و همين انزوا و فر ورفتن در افكار خود باعث مي شود به آسيب هاي اجتماعي روي بياورند و از موفقيت و پيشرفت باز بمانند. اغلب كارشناسان علوم رفتاري آسيب هاي اجتماعي و فردي را محصول استفاده از همين ابزارها مي دانند.

دنياي امروز، دنياي تمدن و ارتباطات بين فردي است، به همين منظور وسايل ارتباط جمعي به شكل هاي مختلف و با نوآوري هاي روزمره در اختيار افراد قرار گرفته است. طبق ديدگاه روان شناسي امروز افراد با دسترسي به اين ابزار و فناوري ها تمايل به پيشرفت در زمينه هاي فرهنگي و علمي و صنعتي دارند، اما غافل هستند كه اين ابزارها براي ارتباط بين فردي و آسان تر شدن روابط ساخته شده اند.

مضرات فردي استفاده از تكنولوژي

اين روش افراط گونه از وسائل ارتباطي، فراسوي منافع، مضرات ارتباطي نيز در پي خواهد داشت. به عنوان مثال ما براي آزادي و حفظ آرامش در تلاش براي دسترسي به اين ابزارها هستيم كه هرچه دنياي ارتباط مجازي گسترده تر مي شود و اصطلاحاً روابط صميمي ما با ديگران از كانال فناوري نزديك تر مي شود، در دنياي واقعي از يکديگر بيشتر فاصله مي گيريم.

اين امري بديهي است كه هيچ گاه تعاملات اجتماعي مانند تعاملات در دنياي مجازي نبوده و نمي تواند جايگاه دنياي واقعي را برايمان پر كند، از اين رو با استفاده بيشتر از تكنولوژي آرام آرام فاصله اجتماعي در دنياي واقعي بيشتر مي شود. از مضرات فردي استفاده از تكنولوژي، مي توان به روابط زناشويي و ساختار شخصيتي كه در فرزندانمان ديده مي شود اشاره كرد.

به عنوان مثال هر گاه زن و مردي بيش از اندازه از تلفن همراه و برنامه هاي شبكه اجتماعي استفاده كنند، تنش و تناقضات شناختي در آنان بيشتر ديده شده و شكاف ارتباطي عميق تر مي شود. دنياي جديدي از بدبيني و سوءظن ايجاد مي شود كه اعتياد به اينترنت و ابزار ذكر شده به اين بدبيني ها دامن مي زند.

يکي از کسانی که در معرض آسیب در اثر استفاده افراطی از تلفن همراه قرار گرفته مي گويد: "به شدت عادت كرده بودم كه مدام با تلفن همراهم بازي كنم و نمي دانم چرا دلخوش به صداي پيام ها بودم. تمام ساعت روز را مشغول پيامك زدن، چت نمودن و ارسال تصاوير و فيلم و غيره ... به دوستانم بودم. همه ساعات عمرم در اين راه بيهوده تلف مي شد. وقتي به خود آمدم، تمام دوستانم در موقعيت هاي اجتماعي بالايي بودند. يکي در دانشكده پزشكي موفق شده بود و ديگري در دانشكده مهندسي درس مي خواند. فقط من بودم كه عمرم پاي گوشي موبايل هدر رفت.

براي اينكه از لحاظ مالي از آنها جلوتر باشم و به آنها نشان دهم كه درس خواندن بي فايده است و پول فقط مهم است، با همين گوشي موبايل يك كار پردرآمد راه انداختم و با انتشار آگهي و دادن پيام به برخي شماره ها از آنها اخاذي مي كردم. آنقدر اين شيوه دلچسب و درآمدزا بود كه روز به روز بيشتر لذت مي بردم تا اينكه يك روز به جرم كلاهبرداري اينترنتي و اخاذي و چند جرم ديگر توسط پليس دستگير شدم. تازه فهميدم در دام تكنولوژي افتاده و زندگي ام فنا شده است،

وقتي به سرنوشت دوستانم که امروزه ديگر براي خود دکتر و مهندس شده اند فكر مي كنم و آنها را با خودم مقايسه مي کنم، به حال روزهاي جواني خودم غبطه مي خورم. آنها كجا بودند و من كجا...

تلفن همراه زمینه ساز خیانت های زناشویی

در قياس با رفتار همسر و رفتاري که در جامعه از آن به عنوان خيانت نام برده مي شود نوع جديدي از خيانت اجتماعي و مقابله به مثل در فرد شكل مي گيرد و مجوز ارتباط نادرست را ارائه مي كند. هيچگونه احساس گناهي در پي ندارد و با تاسف وجدان فردي و اجتماعي را كه در كودكي تا 5 سالگي به سختي و زحمت شكل گرفته بود، از بين مي برد.

علل گرایش نوجوانان و جوانان به روابط مجازی

از علل گرايش نوجوانان و جوانان به اينگونه روابط مجازي و ابزارهاي در دسترس مي توان به چند علت اشاره كرد؛ اول اينكه مانند روزگار گذشته احساس مسووليت در والدين و بزرگسالان بنا به مشغله هاي شديد شغلي و اقتصادي بسيار ضعيف شده است و نوعي غفلت از تربيت در همه افراد شكل گرفته است. از سوي ديگر رو به توسعه بودن جامعه ساختار صحيح فرهنگي گذشته را تغيير شكل داده و به سمت بي نظمي و فقدان هويت ديني و فرهنگي كشانده است، يعني حساسيت هاي صحيح و منطقي و ديني كه در گذشته وجود داشته، ضعيف تر شده و جاي خود را به خودباختگي فرهنگي و دگرسان بيني از نظر فرهنگي داده است.

در اين خصوص يعني سختي تعليم و تربيت افراد در خانواده و سختي هاي مرتبط با آن بايد گفت آنچه در گذشته خانواده، نامش را تربيت گذاشته بود و در ذهن والدين بود، تغيير يافته است و اغلب افراد به حال خود رها شده اند. در جامعه اين چنيني انتظار تعليم و تربيت ديگر بي معنا مي شود و به جاي حساسيت هاي فردي تربيت را به وسواس اجتماعي مي سپارند.

از طرفي از ديد افراد هيجانات و تمايلات آني و زودگذر در دنياي مجازي همراه با تكنولوژي كه جديداً دور از چشم والدين است، جايگاه خاصي پيدا كرده است. به عنوان مثال كودكي كه در گذشته براي استفاده از بازي هاي رايانه اي مجبور به اجازه گرفتن و كسب تكليف از والدين بود و مجبور بود زمان خاصي را براي لذت بردن از اين فعاليت ها طبق قاعده بزرگ ترها اختصاص دهد، اكنون با گوشي تلفن همراه در همه مكان ها و در هر جايي به آساني استفاده مي كند و تقريبا نيازي به كسب اجازه براي زمان بندي و تعيين نوع لذت ندارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار