سرويس اقتصادی جوان آنلاين: عضو هیئت مدیره انجمن لوازمخانگی کشور گفت: یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده لوازمخانگی کشور، پس از اعمال تحریمها موفق به کاهش ۲۰ درصدی ارزبری محصولات خود با اعتماد به تأمینکنندگان داخلی مواداولیه و تجهیزات شد.
نوید ایزدپناه در نشست خبری افزود: هرچند ذات تحریمها، تهدید است، اما فرصتهایی نیز برای صنعت لوازمخانگی کشور به دنبال داشته است. واحد یاد شده با همکاری سازندگان داخلی، موفق به داخلیسازی برخی قطعات داخلی موتور محصولات لوازمخانگی بدون افت کیفیت محصولات شد.
وی بیان داشت: در عین حال تحریمها با خروج شرکتهای خارجی از کشورمان، بازار داخلی را به شدت کوچک کرد و همچنین بر توان خرید مصرفکنندگان تأثیر منفی گذاشت.
ایزدپناه ادامه داد: تحریمها با افزایش محدودیت انتقال وجه و هزینههای حمل، افزایش هزینههای تولید و رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمتها را به دنبال داشت، اما شرکتهای بزرگ ایرانی با توسعه مقیاس اقتصادی تولید و دپوی به موقع مواداولیه موردنیاز، همچنین توسعه داخلیسازی، از آن یک فرصت ساختند.
وی خاطر نشان کرد: برخی واحدهای بزرگ تولیدکننده لوازمخانگی کشور، با تولید محصولات کیفی در کلاس اقتصادی و با قیمتهای پایینتر، به یاری اقشار متوسط و ضعیف شتافتند که بیشتر در زمینه هود، اجاق گاز و سینک ظرفشویی بود.
عضو هیئت مدیره انجمن لوازمخانگی کشور گفت: بهرهگیری این شرکتها از واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) قوی با شناسایی نیازها و عمل بر مبنای ترجیحات مصرفکنندگان، دستیابی به یک بلوغ فناورانه در محصولاتی نظیر سینک ظرفشویی و اجاق گاز را رقم زدند، بهطوریکه برخی از این محصولات اکنون با بهترین محصولات اروپایی برابری کرده و در مواردی حتی از آنها باکیفیتترند.
ایزدپناه در عین حال، از دست رفتن بازارهای صادراتی شرکتهای بالغ از نظر فناوری را از جمله آفات تحریم برشمرد که شرکتها با توسعه بازارسازی و مطالعه بر بازارهای جدید از جمله حوزه CIS به مقابله با آن شتافتهاند؛ در این راستا، برقراری تعرفههای ترجیحی با این کشورها بسیار اثرگذار خواهد بود.
پیششرطهای حضور قدرتمند در بازار سایر کشورها
وی تأکید کرد: حضور قدرتمند در سایر بازارها و رقابت با محصولات خارجی نیازمند سه ابزار اساسی گفتوگوی راحت با طرف خارجی، سیستم مالی قدرتمند و حملونقل مناسب است؛ در این راستا ضعف دیپلماسی صادراتی موجب ضربه دیدن صادرات میشود.
این مقام صنفی، همچنین طرح شناسه کالا را یک گام اساسی به جلو در راستای جلوگیری از کالاهای جعلی و تقلبی برشمرد و گفت: دستکم ۷۰ درصد کالاهای لوازمخانگی خارجی موجود در بازار، با استفاده از قطعات بیکیفیت در برخی شهرهای غربی کشور سرهمبندی میشوند، اما مصرفکننده به اشتباه فکر میکند کالای با قیمت مناسب خریداری کرده است.
وی افزود: مطابق قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، نصب لوازمخانگی در سراسر کشور رایگان است، اما کمتر کسی از آن مطلع است و ساز و کار شناسه کالا کمک میکند مشتریان از حقوق خود مطلع شوند.