کد خبر: 982357
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران به ویژه اعمال تحریم‌های جدید، کار را به جایی رسانده که شماری از اعضای مجلس نمایندگان امریکا هم تروریسم اقتصادی علیه ایران را مانعی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به ایران ارزیابی کرده‌اند. ۱۷ نماینده کنگره در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری امریکا با ابراز نگرانی از تحریم دارویی، چنین اقدامی را تنبیه شهروندان ایرانی دانسته‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مقامات امریکایی تأکید می‌کنند تحریم‌های واشنگتن، مردم ایران را هدف قرار نداده است. با این حال، آبان ماه امسال خزانه‌داری امریکا بخش ساخت و ساز و مسکن ایران را تحریم و قوانین تراکنش‌های مالی با ایران را سختگیرانه‌تر کرد. در تازه‌ترین اقدام، اعمال تحریم‌های غذایی و دارویی خنجر دیگری است که واشنگتن علیه مردم ایران از آستین بیرون آورده است. ۱۷ عضو مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای به «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری این کشور ضمن انتقاد شدید از تأثیر سیاست فشار حداکثری و اعمال تحریم‌ها بر زندگی روزمره مردم ایران و اثرات مخربی که بر وضعیت سلامت مردم دارد، خواستار تسهیل تبادل کالا‌های بشردوستانه با ایران شدند.

نام مخالفان جنجالی ترامپ در نامه به منوشین
در بخشی از این نامه به تاریخ دوازدهم دسامبر (۲۱ آذر) که در میان امضا‌کنندگان آن اسامی مشهوری مانند «ایلهان عمر»، «رشیده طلیب» دو مخالف جنجالی ترامپ و «آیانا پریسلی» و «رو خانا» به چشم می‌خورد، آمده است: «با نگارش این نامه نگرانی عمیق خود را درباره اثرات تحریم‌ها بر کمبود دارو در ایران به ویژه کودکان بیمار سرطانی و دیگر بیماری‌های پیشرفته یا نادر اعلام می‌کنیم. کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ که هدف آن ضربه زدن به کادر رهبری ایران با تحریم‌های اقتصادی است، تأثیرات دسته جمعی و تنبیهی بر شهروندان عادی ایران برجای می‌گذارد.»

قانون‌شکنی دولت امریکا و تبعات این اقدام در مبادلات بازرگانی با ایران، موضوعی است که در این نامه به روشنی به آن اذعان شده است: «در حالی که دولت ترامپ اعلام کرده است که تجهیزات انساندوستانه شبیه دارو از تحریم‌ها معاف هستند، ما درباره گزارش‌هایی که خلاف این موضوع را نشان می‌دهند، نگران هستیم. تحریم‌های همه‌جانبه امریکا با معافیت‌های بشردوستانه در تضاد قرار دارند. ماهیت گسترده این تحریم‌ها به ویژه قرار دادن بانک مرکزی (ایران) در بخش مربوط به تحریم‌های تروریستی به حمایت فراحزبی و بلندمدت از این موضوع که از تحت تأثیر قرار نگرفتن تجارت بشردوستانه توسط تحریم‌ها اطمینان حاصل شود، آسیب وارد می‌کند. بانک‌ها و شرکت‌های دارویی خارجی از ترس مجازات شدن یا اعمال تحریم‌های ثانویه علیه آن‌ها از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا از مراودات با ایران منصرف می‌شوند. تحریم‌های امریکا سبب کمبود دارو و تجهیزات پزشکی [در ایران]شده و معالجات و دارو‌های حیاتی را از دسترس ایرانی‌ها دور کرده است.» نگارندگان همچنین با طرح شش پرسش، خواستار توضیح درباره خط مشی تحریم‌ها و اجرای آن شده‌اند.

مخالفت با تحریم اقلام دارویی و کشاورزی
این نامه در شرایطی به دست وزیر خزانه‌داری امریکا رسیده است که تحریم‌های چهار شنبه گذشته به صراحت علاوه بر ممنوع کردن صادرات اقلام غذایی و کشاورزی، صادرات دارو به ایران را هم ممنوع کرده است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا چندی پیش اعلام کرد که واشنگتن تحریم‌های تازه‌ای علیه شرکت خطوط کشتیرانی ایران (IRISL) و شرکت ای- سیل (E-Sail) مستقر در چین، اعمال می‌کند. این تحریم‌ها بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ و دو برچسب «اشاعه تسلیحات کشتار جمعی» و «مقررات تحریم‌های مالی ایران» صادر شده‌اند. بنابر توضیحی که وزارت خزانه‌داری امریکا داده است، این تحریم‌ها انتقال دارو و اقلام انسانی به ایران را محدود می‌کند. قرار است تحریم‌های یاد شده از روز ۸ ژوئن ۲۰۲۰ میلادی (۱۹ خرداد ۱۳۹۹) اجرایی شوند. به نوشته خزانه‌داری امریکا، از آن تاریخ به بعد، «اتباع ایالات متحده، مگر با دریافت مجوز‌های موردی، از مشارکت در تراکنش با IRISL و E-Sail منع خواهند شد، از جمله از تراکنش‌های مربوط به فروش محصولات کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از سوی اتباع ایالات متحده یا از ایالات متحده. علاوه بر این، افراد غیرامریکایی هم که آگاهانه در تراکنش‌های مشخص با IRISL و E-Sail مشارکت داشته باشند، حتی برای فروش محصولات کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی، خود را در معرض تحریم‌های دیگر قرار می‌دهند.»‌اقدام اخیر امریکایی‌ها از این جهت اهمیت دارد که بخش قابل توجهی از واردات مواد غذایی و دارو به ایران از راه دریا و به وسیله شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اعمال‌فشار‌های امریکا علیه ایران در پیامی توئیتری نوشته است: «برخلاف ادعا‌های فریبکارانه ایالات متحده، مقررات جدید این کشور تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را تشدید می‌کند... حالا خزانه‌داری دارد نه تنها مواد غذایی، بلکه واردات اقلام دارویی را هم هدف قرار می‌دهد. پمپئو، پیش‌تر این توهم را بر زبان آورده است که مردم ایران اگر می‌خواهند چیزی برای خوردن داشته باشند، باید در برابر ایالات متحده تسلیم شوند. اکنون، وزارت خزانه‌داری امریکا، نه فقط غذا، بلکه واردات دارو توسط ما را هدف قرار داده است.»

با این همه، «جیمز ایننهاف» رئیس کمیته نیرو‌های مسلح مجلس سنای امریکا در یادداشتی خطاب به همکاران جمهوریخواه خود نوشت که لایحه بودجه دفاعی امریکا در سال ۲۰۲۰، دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا را در اعمال فشار هر چه بیشتر به ایران باز می‌گذارد. پیش از این روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود لایحه بودجه دفاعی امریکا حاوی متممی است که به دولت این کشور اجازه می‌دهد تحریم‌های جدیدی علیه سوریه و متحدان آن، ایران و روسیه وضع کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار