کد خبر: 977974
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸
مداخله‌های مؤثر برای رفع موانع ازدواج از پیش پای جوانان
زهرا عبدی‌خان*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: اجتماعی بودن جزئی از فطرت انسان است و خداوند آن را در وجود آدمی نهادینه کرده است. در آموزه‌های دینی هم بر زندگی اجتماعی و انتخاب همسری مناسب به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی و همچنین یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین امنیت و ارضای نیاز‌های جسمی و روانی تأکید بسیار زیادی شده است. در جوامع سنتی گذشته، کمتر شاهد پیچیدگی‌هایی بودیم که امروزه در مسیر ازدواج جوانان وجود دارد.

با توجه به اینکه در قدیم ویژگی‌های فرهنگی و فضای اجتماعی به گونه‌ای بود که بیشتر ازدواج‌ها به صورت درون گروهی و خویشاوندی صورت می‌گرفت و مسئله شناخت و تشابه فرهنگی کمتر منجر به ایجاد مشکلات در این زمینه می‌شد. علاوه بر این از نظر اقتصادی، ازدواج جوانان با صرف هزینه‌های ناچیز و استعانت از والدین صورت می‌گرفت و برخی از مسائلی که امروزه گریبانگیر جوانان در زمینه ازدواج است، از قبیل میزان مهریه‌های سنگین و مبالغ هنگفتی که جهت خرید لوازم غیر ضروری در جهیزیه اعمال می‌شود، عملاً کمتر دیده می‌شد و این روند به صورت یک فرهنگ جامع از سوی آحاد مردم جامعه مورد پذیرش قرار گرفته بود.

در جوامع سنتی گذشته، حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی در زمینه‌های مادی و معنوی و پذیرش آن از سوی جوانان به راحتی انجام می‌گرفت، به گونه‌ای که فرزندان نیز می‌پذیرفتند تا با خانواده‌های خود در یک منزل مشترک زندگی کنند و از نظر شغلی نیز عمدتاً به مشاغل پدری پرداخته و از نظر اقتصادی و اجتماعی مشارکت بیشتری با یکدیگر داشتند. در نتیجه خانواده و فرزندان آن‌ها تنش‌های روانی کمتری در این زمینه متحمل می‌شدند. همچنین در گذشته بسیاری از دختر‌ها پس از رسیدن به دوران بلوغ و چه بسا زودتر و پسر‌ها نیز به محض پایان یافتن دوران سربازی اقدام به ازدواج می‌کردند و معمولاً در اوایل دوران جوانی به زندگی خود سر و سامان می‌دادند.
با وجود برخی معایبی که در گذشته در امر ازدواج جوانان وجود داشت، اما می‌توان مزایای بسیاری از قبیل کاهش برخی آسیب‌های جسمی، روانی، اجتماعی و ... را مورد توجه قرار داد و دوباره آن‌ها را احصا و احیا و به روز کرد. به طور کلی در آن دوران، جوانان از تعامل مثبتی که با والدین خود داشتند، در زمینه‌های مختلف کارکردی از قبیل کارکرد اقتصادی، اجتماعی، عاطفی، جسمی و... بهره می‌بردند.

با توجه به اینکه نهاد‌ها و دست اندرکاران مختلفی در امر ازدواج جوانان دخیل هستند، می‌توان با به کارگیری مداخله‌های مؤثر در جهت رفع مشکلاتی که در این زمینه پیش‌روی جوانان وجود دارد، گام‌های مؤثرتری برداشت. همین طور با آموزش آن‌ها در به کارگیری مهارت‌ها و شیوه‌های مختلف در برخورد با مسائل و مشکلات و استفاده از روش‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی ازدواج‌های آسان و آموزش آن به خانواده‌ها و جوانان و چه بسا آموزش مهارت‌های زندگی از دوران کودکی در مدارس و... می‌توانند نقش مؤثری را در جهت بهبود شرایط ازدواج جوانان ایفا کنند.

ترغیب و تشویق جوانان و خانواده‌ها به استفاده از این مراکز جهت حل مشکلات اجتماعی از جمله مسئله ازدواج امری ضروری است. با توجه به اینکه دختر‌ها و پسر‌ها در بحث ازدواج نقش اصلی را ایفا می‌کنند، بدون شک پرداختن به مسائل مربوط به این قشر و اقدام در جهت حل این مشکل، بدون در نظر گرفتن نقش آن‌ها امکانپذیر نیست.
مسئولیت پذیری و قبول وظایف مربوط به خود، حفظ آرامش روانی، کسب مهارت‌های زندگی و روابط بین فردی مؤثر، قبول حمایت‌های خانواده از قبیل پذیرفتن زندگی در کنار آنها، استفاده بهینه از منابع موجود و صرفه جویی و تلاش در کاهش هزینه‌ها از عوامل مهم دیگر تأثیرگذار در حل مشکلات پیش‌روی ازدواج آن‌ها به شمار می‌آید.

همچنین تغییر الگو‌های رضایتمندی و کاهش توقعات بیش از حد طرفین و رهایی از تفکرات آرمانی و ایده‌آل نسبت به زندگی مشترک که دستیابی به آن عملاً غیرممکن و دور از واقعیت است، باید مدنظر قرار گیرد. سوق یافتن طرز تلقی جوانان به سوی خارج شدن از حالت منفعلانه و گسترش عزت نفس و کسب استقلال روانی و شغلی نیز از عوامل مؤثر دیگر در حل این مشکل خواهد بود.
توجه به این نکته که می‌توان تحصیلات را در دختر‌ها همزمان با زندگی مشترک به انجام رسانید و در پسر‌ها آن را به بعد از ورود به بازار کار موکول کرد و پذیرش آن از سوی والدین و خانواده همسر آینده و حتی جامعه حائز اهمیت است.
*روانشناس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار