کد خبر: 970555
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
نگاهی به اظهارات لاریجانی در اعتراض به انتقادات علیه نمایندگان
روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس به شدت نگران شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی می‌شود و تمام قد برای دفاع از جایگاه مجلس در ظاهر و در باطن برای حمایت از همکاران نماینده مجلس ورود پیدا می‌کند.
زینب شریعتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین:‌ رئیس مجلس به مصداق‌های مختلف از انتقاد به نمایندگان مجلس اعتراض کرد، با این محور که چرا شأن و جایگاه مجلس حفظ نمی‌شود، اما یکی از نمایندگان مجلس در همان جلسه به او اعتراض کرد که «شأن مجلس باید در تمامی امورات رعایت شود» و به موارد متعددی اشاره کرد که شأن قانونگذاری مجلس زیر سؤال رفته و رئیس مجلس ورود نکرده است.

لاریجانی علیه منتقدان

روز گذشته از آن روز‌هایی بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس به شدت نگران شأن و جایگاه مجلس شورای اسلامی می‌شود و تمام قد برای دفاع از جایگاه مجلس در ظاهر و در باطن برای حمایت از همکاران نماینده مجلس ورود پیدا می‌کند. دیروز هم او نشان داد از حجم انتقادات تند علیه عملکرد نمایندگان مجلس عصبانی است و حتی منتقدان را هم‌نظر با اسرائیل و امریکا و مخالف امام و رهبری دانست! و بیشترین زمان نطق پیش از دستورش را به اعتراض اختصاص داد؛ اعتراض به صداوسیما، اعتراض به وعاظ منابر عزاداری محرم، اعتراض به کاربران فضای مجازی، اعتراض به فلان رسانه و محور همه اعتراضات هم این بود که چرا به نمایندگان مجلس انتقاد و اعتراض تند شده است. این میان فقط یک نمونه پای تهمت و دروغ به یک نماینده مجلس وسط بود.

لاریجانی سخنانش را با وضعیت منطقه و کارشکنی‌های امریکا آغاز کرد و بعد سراغ منتقدان مجلس رفت و گفت: خیلی روشن است در این شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده‌خواهی امریکا و نوکران آنان در منطقه ایستاده است، انتظار داشته باشند صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها سهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند و این توقع حداقلی است که به وحدت ملی کشور لطمه وارد نکنند.

رئیس مجلس در ادامه افزود: فحش و توهین به مجلس به‌عنوان مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری نظام آیا چیزی جز خواسته امریکا و اسرائیل است؟ کسانی که این روش را برگزیده‌اند دقیقاً مخالفت صریح با نظریه امام و رهبری معظم کرده‌اند که مجلس را در رأس امور دانسته‌اند. نگویید «ما انتقاد کردیم»، این عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف نبود، فحش و توهین بود. آیا در سنت اسلامی بزرگان دینی ما در مقام نهی از منکر این روش‌ها را مذموم نمی‌دانستند؟

لاریجانی موضوعات مختلف را با هم خلط کرده و ادامه می‌دهد: من وارد محتوای بحث نمی‌شوم که در آنجا هم خلط بحث روشنی شده بود. این چه وضعی است که به یک نماینده یا تعدادی از آنان این اتهامات دروغ را می‌زنند و تعدادی از سایت‌های خبری آن را منتشر می‌کنند و بعد معلوم می‌شود آغازگر آن یک سایت ضدانقلابی بوده است و این سایت‌های خبری هم از منظر اختلاف نظر سیاسی با عجله به نشر آن پرداختند. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مؤمن حرمت کعبه را دارد؟
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس خواستار ورود نهاد‌های قانونی می‌شود: کسی با نقد نظر نماینده‌ای مخالفت نمی‌کند، ولی توهین و جعل و دروغ موضوعاً شأن متفاوتی دارد. من از کمیسیون اصل ۹۰ می‌خواهم این مسائل را با جدیت رسیدگی کند و هم به مجلس گزارش دهد و هم از طریق قوه قضائیه پیگیری لازم را داشته باشد و از رئیس قوه قضائیه هم می‌خواهم با این فساد سیاسی برخورد کند.

لاریجانی بحث تصویب لایحه چند ده ماده‌ای تجارت در عرض دو ساعت را هم وسط می‌کشد: چند بار باید این مسئله را گفت که این قانون اولاً به‌صورت لایحه در زمان دولت آقای خاتمی به مجلس داده شد. در چند دوره مجلس روی آن کار شد و اتفاقاً وقت زیادی برای آن صرف شد و به هیچ وجه حرفی که می‌زنند «کار با عجله انجام شده» درست نیست. اگر ایرادی وارد باشد این است که چرا این قدر و به صورت طولانی در مجلس روی این لایحه وقت گذاشته شد، یعنی حدود ۱۶ سال در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که ما لایحه دیگری به این صورت نداریم که البته دلیل آن هم مربوط به نظر شورای نگهبان بود.
وی می‌افزاید: ثانیاً این تصور غلطی است که پنداشته‌اند همه کار روی یک لایحه در صحن مجلس باید انجام شود. اتفاقاً کار اصلی در کمیسیون‌ها با کمک متخصصان و مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت باید انجام شود و اگر کار منقح انجام شد، دلیل ندارد در مجلس یک طرح کارشناسی‌شده که مورد بررسی علمی قرار گرفته معطل بماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی پای صداوسیما را هم به اعتراضاتش باز کرد: اینکه در رادیو و تلویزیون یک‌مرتبه بدون توجه به سوابق راه می‌افتند و طوری موضوع را مطرح می‌کنند که انگار یک‌روزه این لایحه مهم به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، اقدامی ناصواب، غلط و ناعادلانه است، حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تأسف‌آورتر برخی هزل‌گویی در برخی شبکه‌ها توسط مجریان است که هیئت نظارت بر صدا و سیما باید رسیدگی کند. بعد معلوم می‌شود منظور لاریجانی از هزل‌گویی چیست: قانونگذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد، نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلاً «مجلس رکورد زد»، حرف‌های وهن‌آمیز و غلط مطرح کند. حکمرانی در سطح قانونگذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازند و متأسفانه برخی همکاران هم در این زمینه رعایت شأن مجلس را نکردند. وی افزود: به هر تقدیر از آقای عسکری رئیس محترم صدا و سیما هم می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصاً رسیدگی کند، وظیفه صدا و سیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.

ظرفیت‌ها را بالا ببریم

سخنان تند لاریجانی گرچه در مورد اتهامی که به دروغ متوجه پروانه سلحشوری و خانواده برادرش شد، درست بود، اما در مورد لایحه تجارت، این خود نمایندگان مجلس بودند که گفتند نمی‌دانستند موضوع مباحث چیست و فقط رأی می‌دادند. این لایحه سال‌ها بررسی شده، اما آیا در این بررسی‌ها نمایندگان کنونی مجلس که هم اکنون رأی موافق و مخالف به این لایحه می‌دهند، حضور داشتند؟!
در مورد آن واعظ منبری که یحتمل منظور از آن، علیرضا پناهیان و اعتراضش به مخالفت برخی نمایندگان مجلس با شفافیت آرای نمایندگان است و به کار بردن جملات تند در مورد مجری صداوسیما، به نظر می‌رسد نیاز است رئیس و نمایندگان مجلس ظرفیت انتقادپذیری را بالا ببرند. مقایسه با اسرائیل و امریکا و مخالف رهبری دانستن منتقدان همگی نشان از کم‌صبری در برابر انتقاد یا حتی اعتراض تند دارد.

چرا جا‌های دیگر نگران شأن مجلس نمی‌شوید

آیا زمانی هم که سایت و خبرگزاری منسوب به رئیس مجلس خبر دروغ در مورد علت خودسوزی یک دختر و اشاره دروغ به حکم شش ماه حبس داشت و موجب هجمه‌های کذایی به نظام شد هم لاریجانی نگران هم‌نظری با اسرائیل و امریکا در برهه حساس کنونی شد؟! یا زمانی که پروانه سلحشوری ایران را با قیام تونس مقایسه کرد!
یک نماینده مجلس البته اعتراضی به لاریجانی کرد و موارد دیگر را برشمرد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در تذکری خطاب به علی لاریجانی گفت: این سخنان شما برای دفاع از شأن مجلس صورت گرفته است، اما باید شأن مجلس در تمامی امورات رعایت شود.

وی افزود: جایگاه مجلس در خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی اروپا به ایران کجاست و چرا این موضوع به مجلس نیامده است؟ مجلس کجای این قضیه قرار دارد. با آنکه در مجلس اقدام متقابل در خصوص برجام را تصویب کردیم، اما جایگاه مجلس و شأن مجلس در این باره کجاست؟ چراکه این موضوع اجرا نشده است. سلیمی خاطرنشان کرد: دولت در بحث اجرای لایحه بودجه ۶۰ درصد انحراف دارد در حالی که این بودجه توسط مجلس تصویب شده است و چرا کسی برای دفاع از شأن مجلس در این باره ورود نمی‌کند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار