کد خبر: 970362
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
ترجمه: آزاده عطار
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: حمله اخیر به پالایشگاه «آرامکو» در عربستان سعودی بار دیگر در آلمان موضوع چگونگی آینده صادرات تسلیحاتی به عربستان را داغ کرد. برلین سال گذشته در پی انتقاد‌های فراوان از صادرات سلاح به کشور‌های درگیر تنش از جمله عربستان، در واکنش به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان واقع در استانبول، صادرات تسلیحاتی به ریاض را متوقف کرد و با درنظر گرفتن تحولات منطقه، زمانی می‌تواند بار دیگر به عربستان سعودی کالای تسلیحاتی صادر کند که اوضاع یمن آرام شود.

در مطلبی که پایگاه آلمانی زبان «شوبیش» منتشر کرده آمده است که نمایندگان پارلمان آلمان از احزاب ائتلاف حاکم، با توجه به تنش اخیر در ارتباط با آرامکو، از دولت خواسته بودند تا با از سرگیری صادرات سلاح به ریاض موافقت کند. با این حال چهارشنبه گذشته دولت آلمان اعلام کرد که توقت صادرات تسلیحاتی را تا پایان مارس ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد.
چنین درخواستی در شرایطی مطرح شد که از سرگیری صادرات تسلیحات، بر خلاف توافق موجود میان احزاب ائتلاف حاکم یعنی احزاب دموکرات‌مسیحی، سوسیال‌دموکرات و سوسیال مسیحی است و این احزاب پیشتر هم اعلام کرده بودند که درباره قوانین سخت گیرانه برای صادرات تسلیحاتی به کشور‌های خارج از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اتفاق نظر دارند. «توماس ریشتر» از یک موسسه تحقیقاتی در زمینه مسایل غرب آسیا معتقد است که پرداختن به موضوع قتل جمال خاشقچی اگر چه به طور کامل از دستور کار حذف نشده است، اما (برای غرب)، انرژی و نفت در مقایسه با حقوق‌بشر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در واشنگتن هم وضعیت همین‌طور است. ایالات متحده سالهاست که سعودی‌ها را مهمترین هم‌پیمان خود در منطقه غرب آسیا می‌دانند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خود را دوست خوب بن سلمان می‌داند و از وی حمایت می‌کند. با این همه در آمریکا درباره اینکه در صورت تنش با ایران، آیا آمریکاباید حمایت نظامیاز عربستان داشته باشد یا خیر، اختلاف‌نظر وجود دارد. یک کارشناس امور سیاسی معتقد است که اگر واشنگتن در صورت تحقق چنین وضعیتی از ریاض حمایت نکند در این صورت چنین رویکردی یک چرخش موضع آشکار در مواضع امریکا خواهد بود.

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز می‌گوید که همچنان ابعاد دیگری از قتل خاشقچی باید روشن شوند. وی در گزارشی که ژوئن سال ۲۰۱۹ ارائه داده به شواهد متقنی مبنی بر ارتباط مقامات سعودی از جمله ارتباط «بن‌سلمان» شاهزاده سعودی با قتل خاشقچی اشاره کرده است با این حال دولت آلمان تمایلی ندارد که دولت عربستان را در این زمینه تحت فشار بگذارد. کالامارد خواستار تحقیقات جهانی مستقل در زمینه قتل خاشقچی شده است، اما نه دولت آمریکا و نه آلمان تمایلی نشان نداده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار