کد خبر: 964331
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱
وقتی خبر حضور یک مسئول در منطقه‌ای محروم منتشر می‌شود، نور امید در دل ساکنان آن منطقه روشن می‌شود که شاید این بار کسی می‌آید که پس از شنیدن درد دل‌ها و شناخت مشکلاتشان، مثل بقیه نمی‌رود که پشت سرش را هم نگاه نکند. یکی از این مناطق خراسان‌جنوبی است.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی خبر حضور یک مسئول در منطقه‌ای محروم منتشر می‌شود، نور امید در دل ساکنان آن منطقه روشن می‌شود که شاید این بار کسی می‌آید که پس از شنیدن درد دل‌ها و شناخت مشکلاتشان، مثل بقیه نمی‌رود که پشت سرش را هم نگاه نکند. یکی از این مناطق خراسان‌جنوبی است. استانی کم آب و خشک که سال‌های سال است مسئولان زیادی به آنجا سفر کرده و وعده‌های زیادی داده‌اند، اما اتفاق خاصی رخ نداده و گواه این ادعا هم آمار میزان مهاجرت‌ها از این استان است. با این حال طی چند روز اخیر اخبار امیدوار کننده‌ای از خراسان‌جنوبی به گوش می‌رسد و مهم‌ترین آن هم امضای تفاهمنامه همکاری میان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و استانداری خراسان‌جنوبی با محوریت اشتغالزایی است. تفاهمنامه‌ای در زمینه تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر و دام سبک که می‌تواند خراسان‌جنوبی را به قطب تأمین و ترانزیت شتر و محصولات آن تبدیل کند.

خراسان‌جنوبی از جمله استان‌های هدف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که برنامه‌های زیادی برای ریشه‌کن کردن بیکاری، توانمندسازی اقتصادی و رونق تولید در آن ارائه شده است. در همین راستا، گام بزرگ این ستاد با آغاز روند ایجاد ۳۵ هزار شغل جدید، برداشته شده است.

بر همین اساس و در جریان سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به خراسان‌جنوبی، تفاهمنامه همکاری میان این ستاد و استانداری استان با محوریت اشتغالزایی به امضا رسید.
این تفاهمنامه در راستای تحقق تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پی‌گیری اهداف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که در حوزه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی و در زمینه ایجاد، ساماندهی و تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر و دام سبک و تبدیل استان خراسان‌جنوبی به قطب تأمین و ترانزیت شتر و محصولات آن در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به امضا رسید.

اشتغالزایی ستاد در ۶ هزار روستا

حالا و براساس تعهدی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دارد، در عرض دو سال و در چهار بخش شامل اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و اشتغالزایی به فعالیت خواهد پرداخت. اقداماتی که با اعتباری معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال با هدف تأمین ۸ هزار شتر و ۲۵ هزار رأس بز و میش جهت راه‌اندازی به ترتیب ۳ هزار و ۲ هزار واحد اشتغالزایی خرد، اجرای طرح‌های زیرساختی اقتصادی با مجموع اعتبار ۳۴۰ میلیارد ریال، اجرای طرح‌های حمایتی اجتماعی با مجموعه اعتباری بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال و اجرای طرح تولید مسکن ارزان‌قیمت در استان خراسان‌جنوبی صورت خواهد گرفت. مجموع سرمایه‌گذاری این تفاهمنامه بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال است که در مجموع به اشتغال ۱۲ هزار نفر در استان خراسان‌جنوبی منجر خواهد شد. البته رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار امیدواری کرده که این تفاهمنامه علاوه بر تأثیرگذاری در کاهش نرخ بیکاری در خراسان‌جنوبی و ارتقای سطح معیشت زندگی در این استان، در تأمین پروتئین کشور هم نقش مؤثری خواهد داشت. دکتر محمد مخبر گفت: «با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر فعالیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مناطق محروم، در ۳۱ استان و ۶ هزار روستای کشور فعال هستیم که محور فعالیت‌ها نیز اشتغالزایی است.»

وی با اشاره به فعالیت‌های این ستاد در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: «حالا بخش عمده‌ای از طرح‌های اشتغالزایی در استان به بهره‌برداری خواهد رسید و با امضای این تفاهمنامه سرمایه‌گذاری‌های ستاد در خراسان جنوبی به ۸ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.»
مخبر افزود: «مقرر شد که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) علاوه بر مفاد تفاهمنامه، در ساخت ۳۲ مدرسه جدید، ساخت، تکمیل و تجهیز ۱۴ مرکز بهداشت و آبرسانی به ۲۳ روستا با یک‌هزار و ۴۰۰ خانوار، احیا و مرمت قنوات و کمک به ساخت زیرساخت‌های پوشش‌دهی صدا و سیما در مناطق مرزی مشارکت نماید. همچنین ۷۰۰ واحد مسکن نیز برای محرومان استان ساخته می‌شود.» به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با این تصمیمات جدید به نظر می‌رسد نزدیک به ۳۵ هزار شغل طی دو سال آینده در استان ایجاد شود.

خراسان جنوبی قطب پرورش شتر

هر چند اعلام شده که هدف اصلی از امضای تفاهمنامه ستاد اجرایی با استانداری خراسان‌جنوبی، تبدیل این استان به قطب پرورش شتر، و مرکز تولید و شبکه توزیع گوشت و محصولات مرتبط با شتر در منطقه است، اما این تمام ماجرا نیست در زمان حضور رئیس این ستاد در خراسان‌جنوبی، طرح‌های اشتغالزایی مشارکتی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، شامل شرکت جوجه تن طلا با سرمایه‌گذاری ۱۰۱ میلیارد و ۹۷۸ میلیون ریال و اشتغالزایی ۱۵۵ نفر، فعال در تولید جوجه یک‌روزه و با ظرفیت پرورش ۳۰ هزار قطعه مرغ مادر و شرکت پهن‌دشت بیرجند با سرمایه‌گذاری ۸۱ میلیارد و ۲۷۷ میلیون ریال و اشتغالزایی ۱۴۵ نفر، فعال در پرورش مرغ تخم‌گذار با ظرفیت پرورش ۹۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار را افتتاح کرد. براساس آمار‌های موجود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تا کنون ۱۳ هزار شغل را با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در خراسان‌جنوبی به بهره‌برداری رسانده و طی دو سال آینده نیز ۱۲ هزار شغل دیگر در این استان ایجاد خواهد کرد. اتفاقی که می‌تواند بسیاری از معضلات بیکاری را در خراسان‌جنوبی مرتفع کند. افتتاح همزمان کتاب‌خانه برکت «محتاج نهی» شهرستان نهبندان و ۱۰ کتاب‌خانه دیگر برکت در سراسر کشور و آغاز به کار طرح آب‌رسانی به روستا‌های سیاه خونیک و ساگرد، از جمله برنامه‌های مخبر در خراسان‌جنوبی بود.
همچنین ۳۶۰ طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور بنیاد برکت در ۸۴ روستای محروم و در رسته‌های شغلی همچون دام‌داری سبک و سنگین، پرورش بوقلمون، صنایع دستی، قالی‌بافی و... به بهره‌برداری رسید که منجر به ایجاد یک‌هزار و ۸ شغل شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار