کد خبر: 961523
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۷
از آنجا که برای اشتغالزایی نیاز است تا به دنبال نوع پایدار آن رفت، لذا این مهم موجب شده تا در حال حاضر کار آفرینی برپایه دانش بنیان‌ها در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود. در این میان یزد، از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که برای رفع برخی از محرومیت‌ها به شدت نیازمند ایجاد مشاغل پایدار است
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: از آنجا که برای اشتغالزایی نیاز است تا به دنبال نوع پایدار آن رفت، لذا این مهم موجب شده تا در حال حاضر کار آفرینی برپایه دانش بنیان‌ها در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود. در این میان یزد، از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که برای رفع برخی از محرومیت‌ها به شدت نیازمند ایجاد مشاغل پایدار است مسئله‌ای که باعث گردید، تا کمیته امداد به عنوان یکی از نهاد‌های مسئول گام جدیدی را در این زمینه بردارد. روزگذشته بود که مدیرکل کمیته امداد استان یزد اعلام کرد: «به منظور کاهش و یا رفع محرومیت‌ها، هسته تخصصی محرومیت‌زدایی با همکاری کمیته امداد، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران حوزه‌های علمیه و مجموعه‌های دانش‌بنیان در استان راه‌اندازی می‌شود.»

نبود اشتغال پایدار از جمله مشکلاتی است که موجب شده تا برخی از استان‌های کشور از جمله یزد که از خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها به شدت رنج می‌برد با موضوعی به نام بیکاری و محرومیت مواجه شود. با وجودی که برای رفع این محرومیت‌ها در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است، اما شرایط متغییر و سخت اقلیمی در این استان موجب شده تا برخی از این طرح‌ها بعد از یک یا دوسال دچار بحران شده و عملاً کارایی خود را از دست داده‌اند که در این میان می‌توان به ایجاد طرح‌های کشاورزی اشاره کرد.

ایجاد اشتغال بر پایه علمی

بروز برخی از مشکلات که موجب راکد ماندن طرح‌های اقتصادی در استان‌های گرم و خشکی همچون یزد شده است مسئولان را برآن داشته تا برای رهایی از این معضل با کمک نخبگان دانشگاهی طرح‌های ایجاد اشتغال را بر پایه علوم دانش بنیان پایه‌ریزی کنند. موضوعی که موجب شد تا مدیرکل کمیته امداد استان یزد اعلام کند: «به منظور کاهش و یا رفع محرومیت‌ها، هسته تخصصی محرومیت‌زدایی با همکاری کمیته امداد، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران حوزه‌های علمیه و مجموعه‌های دانش‌بنیان در استان راه‌اندازی شود.»

محسن علیزاده با بیان اینکه تجمیع و هم‌افزایی ظرفیت نخبگان استان در محرومیت‌زدایی از اهداف راه‌اندازی این هسته است، افزود: «به همین منظور کمیته امداد در نظر داد برای بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت‌های علمی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و دانش‌بنیان، اقدامات اجرایی مبتنی بر تحقیقات و تصمیمات در هسته‌های تخصصی و نیز نظام‌مند نمودن مطالعات و پژوهش‌های علمی در حوزه محرومیت‌زدایی، با تشکیل «هسته تخصصی محرومیت‌زدایی در استان از این ظرفیت بالاترین بهره را ببرد.» این اظهارات در حالی است که تجمیع و هم‌افزایی ظرفیت نخبگان استان اعم از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد استارت آپ‌ها و... می‌توانند نقش مهمی در محرومیت‌زدایی داشته باشند. همچنین، ایجاد مرجعی برای هماهنگ‌سازی مطالعات پژوهشی حوزه فقر و محرومیت‌زدایی در سطح یزد، جلوگیری از انجام مطالعات موازی و در نهایت اجتناب از اتلاف زمان و هزینه، تبدیل‌شدن کمیته امداد استان به مرجع اصلی حوزه محرومیت‌زدایی با ماهیتی پژوهشی، راهبردی و عملیاتی، ایجاد بستری برای به‌کارگیری ظرفیت دانشجویان توانمند، اساتید، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و ایده‌های خلاق و نوآورانه برای تحقق سیاست‌های محرومیت‌زدایی، فراهم نمودن زمینه لازم برای همکاری‌های بین بخشی در حیطه‌های مختلف علمی، اجرایی و پژوهشی به‌منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و ترویج و تقویت روحیه تلاش و پویایی علمی در فرهنگ‌سازمانی را می‌توان از جمله اهداف راه‌اندازی هسته تخصصی محرومیت‌زدایی در استان دانست.

ایجاد ۵ هزار اشتغال برای مددجویان یزدی

از آنجا که ایجاد اشتغال برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد می‌تواند آن‌ها را از وابستگی به کمک‌های این سازمان برهاند و مستقل کند، لذا این مهم موجب شد تا با توجه به نام‌گذاری امسال به نام رونق تولید کمیته امداد یزد خیز بلندی را برای ایجاد ۵ هزار شغل جدید برای مددجویان این استان بردارد. علیزاده مدیرکل کمیته امداد یزد با تأیید این موضوع گفت: «از آنجا که یکی از اهداف کمیته امداد ایجاد اشتغال برای مددجویان و بی‌نیاز کردن آن‌ها از کمک‌های نقدی و غیرنقدی این سازمان است لذا این مهم موجب شد تا امسال ایجاد ۵ هزار شغل برای مدد جویان در دستور کار قرار بگیرد.» بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال گذشته حدود ۲ هزار فرصت شغلی برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان یزد ایجاد شد، که ۷۲ درصد طرح ایجاد شده طی این مدت مربوط به طرح‌های خودکفایی، ۲۴ درصد توان‌افزایی، چهار درصد کار انگیزی و کارفرمایی بوده است. همچنین ۶۱۲ مورد از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در زمینه خدمات، ۶۴۳ مورد دامپروری، ۲۳۵ مورد کشاورزی، ۲۱۴ مورد فعالیت‌های صنعتی و معدنی، ۱۷۸ مورد صنایع‌دستی و یک مورد هم شیلات بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار