کد خبر: 960597
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
پیشرفت‌های قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در زمینه آموزش متخصصان در حوزه‌های گوناگون درمانی موجب شده تا این استان در طول سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مناطق درمانی کشور تبدیل شود.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: پیشرفت‌های قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در زمینه آموزش متخصصان در حوزه‌های گوناگون درمانی موجب شده تا این استان در طول سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مناطق درمانی کشور تبدیل شود. با این حال جای خالی بیمارستان تخصصی زنان در این استان باعث شد تا مدیران درمانی کشور برای رفع این مشکل از چند سال قبل ساخت یکی از مجهز‌ترین مراکز درمانی ایران را در شهرستان ارومیه در دستور کار قرار دهند. حالا روند احداث بیمارستان جامع تخصصی و فوق‌تخصصی زنان ارومیه به خوبی پیش می‌رود به طوری‌که روز گذشته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی این بیمارستان از افتتاح آن تا پایان سال‌جاری خبر داد.

در سال‌های اخیر آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های کشور بوده که با تلاش دانشگاه علوم پزشکی آن توانسته در زمینه پرورش متخصصان درمانی در رشته‌های مورد نیاز برای درمان، گام‌های خوبی را بردارد به طوری که در حال حاضر با ایجاد مراکز بیمارستانی، بسیاری از نیاز‌های تخصصی درمان در آن انجام شده و علاوه بر نیاز مردم منطقه سایر بیماران از استان‌های نزدیک و حتی کشور‌های همسایه همچون عراق به این منطقه سفر کرده و با کمترین هزینه و بهترین کیفیت به درمان خود می‌پردازند.

ساخت مجهزترین بیمارستان زنان در ارومیه

با تمام پیشرفت‌هایی که آذربایجان‌غربی در زمینه پزشکی و مراکز درمانی توانسته به دست آورد، اما همواره جای یک مرکز تخصصی ویژه زنان در این استان خالی بوده است موضوعی که موجب شد تا در سال ۹۶ کلنگ ساخت این مرکز درمانی که قرار است به پیشرفته‌ترین بیمارستان زنان تبدیل شود به زمین زده شد و در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پس از تصویب این طرح، تبدیل سرای ورزشکاران به بیمارستان زنان و زایمان کوثر که چهار سال قبل‌تر در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان انجام گرفته بود، مقرر شد ۱۵ هزار مترمربع به مساحت آن اضافه شود و وزیر بهداشت سابق نیز در ابتدا اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص داد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی با تأیید این موضوع و با اشاره به اینکه تا پایان سال‌جاری بیمارستان جامع تخصصی و فوق‌تخصصی زنان ارومیه به بهره‌برداری خواهد رسید در این خصوص می‌گوید: «بیمارستان جامع زنان یکی از پروژه‌های بسیار فاخر و بی‌نظیر در کشور است و از نظر زمان و کیفیت اجرا می‌تواند به عنوان الگویی مناسب برای اجرای سایر پروژه‌های دستگاه‌های دولتی قرار گیرد.» رضا حسینی می‌افزاید: «این پروژه در زمینه تمرکز فعالیت‌های بیمارستانی در بخش تخصص و فوق‌تخصص زنان در سطح منطقه و به ویژه در شمالغرب کشور بی‌نظیر است و استانداری آذربایجان‌غربی تمامی امکانات لازم را برای بهره‌برداری از این پروژه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار می‌دهد.» وی با تأکید بر اینکه بیمارستان جامع زنان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های مهم جذب گردشگر سلامت نیز مطرح شود، ادامه می‌دهد: «با امکانات و شیوه طراحی در این بیمارستان، قطعاً شاهد استقبال بیماران در مناطق مختلف کشور و کشور‌های همجوار خواهیم بود و این پروژه فاخر به عنوان یک مرکز درمانی استاندارد مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.»

آخرین وضعیت بیمارستان زنان ارومیه

آذربایجان‌غربی جزو استان‌هایی است که بیشترین پروژه بیمارستانی در حال احداث را دارد و در دو، سه سال اخیر به واسطه افتتاح چند بیمارستان و مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری در شهرستان‌های ۱۷ گانه بر‌اساس شاخص‌های اعلام شده توسعه در شاخص سلامت ارتقا قابل ملاحظه‌ای یافته و گفته می‌شود به رتبه هفتم کشوری نیز دست یافته است. عملیات اجرایی بیمارستان تخصصی زنان ارومیه از اواسط سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. برای احداث این بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و اتمام، تکمیل و تجهیز آن ۷۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد و قرار است تا در هفته دولت افتتاح و آماده ارائه خدمات به مردم شود. این مرکز تخصصی درمانی با زیربنای بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع و در هشت طبقه خواهد بود که تعداد ۹ اتاق عمل دارد، فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و فاز دوم این پروژه در حال ساخت است.

بیمارستان تخصصی زنان ارومیه ۳۰۰ تخت بستری دارد و در فضای داخلی امکاناتی از جمله؛ تصویربرداری، رادیوگرافی، سونوگرافی، اورژانس درمانگاه، آزمایشگاه، بخش جراحی، بخش مراقبت‌های ویژه، بخش زایمان، مراقبت‌های ویژه نوزادان، بخش‌های بستری و پد چرخ‌بال را دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با تأیید این موضوع در خصوص وضعیت درمان در این استان می‌گوید: «تا یک سال گذشته سرانه تخت‌های بیمارستانی در آذربایجان‌غربی حدود یک تخت برای هر یک هزار نفر بود، اما در حال حاضر این رقم به حدود ۷/ ۱ تخت رسیده است.» جواد آقازاده با بیان اینکه چهار طرح بیمارستانی استان نیز مراحل پایانی برای بهره‌برداری را طی می‌کنند می‌افزاید: «این طرح‌ها برای افق ۱۰ ساله استان در راستای رفع نیاز‌های بیمارستانی طراحی شده که با بهره‌برداری از این طرح‌ها استان در حوزه درمان یکی از مناطق مهم کشور خواهد بود.»

اعلام زمان‌های گوناگون برای افتتاح

برای افتتاح این مرکز تخصصی درمان زنان غرب کشور زمان مختلفی اعلام شده است که می‌توان به عنوان مثال به تیرماه سال‌جاری، هفته دولت، دی‌ماه و آخر امسال اشاره کرد. با این حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در این خصوص می‌گوید: «در نظر داریم با سرعت هرچه بیشتر ۱۵ درصد باقی‌مانده روند اجرایی این طرح را به اتمام رسانده و کار تجهیز آن را آغاز کنیم.» آقازاده می‌افزاید: «برخی مشکلات مالی برای ساخت و تجهیز این مرکز درمانی از مهم‌ترین دلایل برای تغییر در زمان افتتاح این بیمارستان است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار