کد خبر: 960380
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
امید‌ها برای اصلاح بیشتر در بازار ارز تقویت شد
دلار طی روز‌های شنبه و یک‌شنبه هفته جاری در حدود ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد، به‌طوری که روز گذشته این ارز حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورد که متعاقب این رخداد نیز بازار طلا و سکه نیز دچار ریزش شد، از دلایل این ریزش به خروج بسیاری از دلالان از بازار ارز طی شش ماه گذشته، ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، تأکید بر راه اندازی بازار متشکل ارزی، بهبود حجم مبادلات در سامانه نیما، اصلاحات بودجه کل کشورو نظام بانکداری، کاهش قدرت عامه مردم به واسطه افزایش هزینه‌های معیشت و تأمین هزینه‌های اجاره‌بها به دلیل در پیش بودن فصل جابه‌جایی‌های مسکن، اخذ مالیات از معامله گران بازار ارز وریزش حواله درهم اشاره می‌شود.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در پی ریزش ۲۰۰ تومانی از ارزش دلار در روز شنبه، بهای آن به حدود ۱۲ هزار و ۹۳۰ تومان رسید، روز گذشته نیز دلار ۲۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به حدود ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان رسید. بدین ترتیب ترتیب انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر شدند.

تقویت تسلط بانک مرکزی در بازار ارز
طی ماه‌های گذشته بسیاری از معامله‌گران بازار ارز نقره داغ شدند و سر معامله گران حرفه‌ای نیز به طاق خورد و با زیان‌های هنگفت از بازار خارج شدند، این رویداد در کنار سیاست اخذ مالیات از معامله‌گران ارز و برخورد‌های پلیسی با دلالان موجب شده‌است تا معاملات در این بازار با ریزش همراه شود و به‌تبع این اتفاق، نوسان‌ها نیز تعدیل شود، البته تسلط بانک مرکزی بر رویداد‌های بازار ارز اعم از بازار داخلی و هرات و سلیمانیه عراق و... نیز به‌تبع تلاش صورت گرفته تا جایی تقویت شده‌است که حرفه‌ای‌ترین دلالان که به شکل شبکه‌ای در استان‌های کشور فعالیت داشتند، از نوسان‌گیری‌های محدود نیز دست کشیدند، زیرا قیمت در این بازار ارز تحلیل‌بردار نبود.
در کنار خروج بسیاری از دلالان و معامله‌گران از بازار طی شش ماه گذشته و ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، راه‌اندازی اینستکس، تأکید بر راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، بهبود حجم مبادلات در سامانه نیما، تقویت عزم مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصلاحات بودجه کل کشورو نظام بانکداری، کاهش قدرت عامه مردم به واسطه افزایش هزینه‌های معیشت و تأمین هزینه‌های اجاره بها به دلیل در پیش بودن فصل جابه‌جایی مسکن، اخذ مالیات از معامله‌گران ارز، ریزش حواله درهم و... در کاهش بهای ارز و سکه و طلا مؤثر عنوان می‌شود.
البته در حوزه ریسک‌های بین‌المللی و تحریم و جنگ اقتصادی نیز باید عنوان داشت که گویی بازار و معامله‌گران نسبت به تهدید‌های امریکایی‌ها ایزوله شده‌اند و اقتصاد ایران خود را با شرایط و محدودیت‌های جدید وفق داده‌است، به ویژه آنکه با صدور مجوز‌های جدید افزایش قیمت‌ها اگر چه اقتصاد ایران با تورم‌های تند همراه شده‌است، اما این رویداد باعث شده‌است به دلیل افزایش بهای ارز، واردات گران تمام شود و فرصت و توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در تولید در کشور تقویت شود، کما اینکه بسیاری از صنایع و شرکت‌ها در بازار سرمایه به دلیل اخذ مجوز افزایش بهای محصولات با رشد قیمت و سودآوری همراه شده‌اند، بدین ترتیب رشد تورم در کنار انتقاد‌های فراوان فرصت‌هایی را نیز برای تقویت تولید رقم می‌زند، به‌طوری که کاهش قدرت خرید موجب شده‌است تا بسیاری از مردم نتوانند کما‌فی‌السایق در بازارهایی، چون ارز، سکه و طلا حضور داشته باشند.
البته آغاز فصل جابه‌جایی مستأجران در کنار تورم و کاهش ارزش پول ملی، گفته می‌شود که فرایند عرضه در بازار ارز و سکه و طلا را تقویت می‌کند، زیرا بسیاری از مستأجران برای جبران رشد هزینه‌ها در بازار اجاره بهای مسکن، بالاجبار اگر پس‌انداز ارز و سکه و طلا داشته باشند، باید در بازار عرضه کنند که پیش‌بینی می‌شود از این ناحیه نیز بازار با رگه‌هایی از تقویت عرضه طی ماه‌های پیش‌روی روبه‌رو باشد که نزدیک شدن ماه محرم و صفر نیز می‌تواند بر روند قیمتی حداقل در بازار سکه و طلا آثاری داشته باشد. در جریان معاملات روز گذشته بهای طلای ۱۸عیار در هر گرم به ۴۲۷هزار و ۵۳۴تومان رسید. سکه امامی نیز با قیمت ۴ میلیون و ۵۴۰هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی با قیمت ۴ میلیون و ۳۲۰هزار تومان معامله شد.
نیم سکه و ربع سکه هر کدام به ترتیب با قیمت ۲ میلیون و ۲۹۰ و یک میلیون و ۴۹۰هزار تومان داد و ستد شد.
قیمت سکه یک گرمی به محدوده ۹۶۰هزار تومان کاهش یافت.
در بازار معاملات ارز نیز قیمت هر اسکناس دلار امریکا با ۲۵۰تومان کاهش نسبت به ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته به ۱۲۷۰۰تومان برای فروش و ۱۲۶۰۰تومان برای خرید رسید. قیمت یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش ۱۴۶۰۰ و برای خرید ۱۴۵۰۰تومان است.

بورس هم به اصلاح قیمتی خورد
در بازار بورس تهران نیز روز گذشته شاهد فشار عرضه‌کنندگان سهام بودیم، به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ریزش هزار و ۴۱۰ واحد (افت ۵۷ /۰ درصدی) به سطح ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ واحد رسید. البته اصلاح قیمتی گویا از روز شنبه آغاز شده‌بود که روز گذشته نیز بازار در چنین وضعیتی گذشت، البته هر چند کارشناسان بعد از رشد هفته گذشته این اصلاح قیمتی را برای بازار لازم می‌دانستند، اما این انتظار نیز وجود داشت که اخبار مثبت بازار جهانی و خط اعتباری محدود به اینستکس و در پیش‌بودن فصل مجامع شرکت‌های بورسی شرایط متعادل‌تری را برای بازار رقم بزند. بازار سهام که تا پیش از این به رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، چون رشد قیمت کامادیتی‌هایی نظیر نفت و فلزات واکنش مثبت نشان داد، اما روز گذشته دست پس به این اتفاقات زد. ریزش قیمت‌ها در بازار سهام در نهایت موجب رسیدن ارزش بورس تهران به ۹۳۹ هزار میلیارد تومان شد.
حجم معاملات بورس تهران ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۹۷۹ میلیارد تومان ثبت شد که از این میان ۸۵۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده‌است. در میان نماد‌ها نیز نماد «جم‌پیلن»، «خساپا» و «ولساپا» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند. بیشترین فشار بر نماگر اصلی بازار به واسطه افت قیمت در فولادساز بزرگ بازار، یعنی نماد فولاد مبارکه صورت گرفت. عقبگرد «فولاد» در معاملات روز گذشته اثر منفی ۴۵۰ واحدی را بر شاخص کل تحمیل کرد.
معاملات بورس تهران با صدر‌نشینی گروه خودرو در فهرست ارزش معاملات بورس تهران به پایان رسید. در این روز نماد‌های گروه یاد شده با مجموع ارزش معاملات ۱۱۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، سیمان، فلات و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار