کد خبر: 959922
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
حدود ۳۰ درصد مدارس کشور در ردیف مدارس فرسوده قرار می‌گیرند. کلاس‌های درسی که از کوچک‌ترین امنیتی برخوردار نیستند و هر لحظه ممکن است سقف یا دیوار یکی از آن‌ها فرو بریزد و سلامت دانش‌آموزان را به خطر اندازند.
سرویس ایران جوان آنلاین: هر سال میلیارد‌ها تومان اعتبار صرف نوسازی ساختمان مدارس فرسوده و حذف کلاس‌های درس خشتی، کانکسی و کپری می‌شود با این حال باز هم در ابتدای سال تحصیلی جدید شمار بسیاری از دانش‌آموزان استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و کرمان به اجبار باید زیر سقف لرزان همان کلاس‌های نا‌امن درس بخوانند. داستانی تکراری که بالاخره قرار است بخش قابل توجهی از آن با افزایش سه برابری اعتبارات مدارس فرسوده به پایان برسد و خانواده‌ها را از نگرانی در بیاورد.

براساس گفته کارشناسان چیزی حدود ۳۰ درصد مدارس کشور در ردیف مدارس فرسوده قرار می‌گیرند. کلاس‌های درسی که از کوچک‌ترین امنیتی برخوردار نیستند و هر لحظه ممکن است سقف یا دیوار یکی از آن‌ها فرو بریزد و سلامت دانش‌آموزان را به خطر اندازند. معضلی که سال‌هاست رفع آن از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور دنبال می‌شود و هنوز نتیجه مطلوبی از صرف اعتبارات برای بازسازی و نوسازی مدارس و همچنین حذف مدارس خشتی، کپری و کانکسی به چشم دیده نشده است. به طوری که امسال در استان چهارمحال و بختیاری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود مدارس تخریبی متعدد می‌گوید: «یک هزار و ۶۰۰ مدرسه در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ مدرسه تخریبی بوده است، همچنین یک هزار مدرسه نیز نیازمند مجهز شدن به سیستم گرمایشی و سرمایشی است تا امنیت در این مدارس تأمین شود.» محمدرضا براتی اضافه می‌کند: «۶۰۰ مدرسه هم در استان نیازمند ترمیم و مقاوم‌سازی است که باید هر چه سریع‌تر اقداماتی برای آن انجام شود.»

تحصیل زیر سقف مدارس ناامن

البته چهارمحال و بختیاری تنها منطقه‌ای نیست که کلاس‌های درس آن ناامن است، در این راستا مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان، می‌گوید: «در حال حاضر در زنجان تعداد ۳ هزار و ۵۱۷ مدرسه وجود دارد که از این تعداد ۳۰۸ مدرسه تخریبی است و ۵۸۰ مدرسه نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارد.» جهانگیر صفری اضافه می‌کند: «در سال‌جاری تعداد ۸۰ مدرسه در برنامه اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است که بخاری‌های نفتی آن‌ها به بخاری استاندارد یا سیستم گرمایشی موتورخانه تبدیل شود.» مضاف بر زنجان، گفته می‌شود که نیمی از مدارس استان گیلان هم تخریبی هستند و در این خصوص مدیر پشتیبانی و توسعه آموزش‌وپرورش لرستان تأکید می‌کند: «۵۰ درصد کلاس‌های درس مدارس استان تخریبی هستند.» خیرالله خیرایی اضافه می‌کند: «همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا در مدرسه تغییراتی ایجاد کنیم.» در استان کرمان نیز ۷۱ مدرسه و فضای آموزشی تخریبی است در این خصوص مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به فعالیت ۵ هزار و ۵۰۰ مدرسه دولتی و ۹۷۷ مدرسه غیرانتفاعی در استان کرمان بیان می‌کند: «۷۱ مدرسه و فضای آموزشی از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس تخریبی اعلام شده است و مجبور هستیم در سال تحصیلی جدید در تعدادی از مدارس نوبت دوم ایجاد کرده یا مدارس را تجمیع یا این مدارس را جا‌به‌جا کنیم.» احمد اسکندری با اشاره به دیگر مشکلات مدارس استان ادامه می‌دهد: «در شهر کرمان به دلیل مهاجرپذیری، تراکم جمعیت دانش‌آموزی در برخی مدارس به ۴۸ دانش‌آموز در هر کلاس می‌رسد که میانگین استاندارد آن ۲۳ نفر است و نیاز به کمک خیران در مدرسه‌سازی داریم.»

افزایش ۳ برابری بودجه نوسازی

گفته می‌شود در استان بوشهر نیز حدود ۷۵۰ کلاس درس تخریبی وجود دارد که هرچه سریع‌تر نیازمند بازسازی هستند. استان‌های مازندران و خراسان شمالی نیز چیزی حدود ۴ هزار ۸۰۰ کلاس درس فرسوده و تخریبی دارند که خیلی زود باید به آن‌ها رسیدگی شود. با توجه به اینکه تحصیل زیر سقف کلاس‌ها و مدارس فرسوده هرلحظه ممکن است حادثه‌ای تلخ را رقم بزند، خیران مدرسه ساز هرسال به کمک مسئولان دولتی می‌آیند و با جمع‌آوری اعتبارات مالی سعی در ساخت کلاس‌های مقاوم برای تحصیل می‌کنند. در این راستا رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اینکه قوی‌ترین و پرسابقه‌ترین تشکل خیری در سطح کشور خیران مدرسه ساز هستند که فعالیت آن‌ها با یک اساسنامه در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را در سطح کشور آغاز کرده‌اند، می‌گوید: «فعالیت خیران مدرسه ساز سبب شده که تا به امروز ۳۰ هزار خیر را در این عرصه جذب کنند که منشأ برکت شوند.» لازم به ذکر است که کارکرد خیران مدرسه‌ساز سبب شده که یک سوم مدارس مورد نیاز کشور از زمان ایجاد مجمع خیران مدرسه‌ساز توسط این مجمع ساخته شود. مهراله رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه مجمع خیران مدرسه ساز در تمامی استان‌های کشور فعالیت مناسبی دارد و به دنبال تقویت و ارتباط بیشتری با خیران مدرسه ساز هستیم، ادامه می‌دهد: «بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های ما در سطح کشور فعال است و همچنان که سال گذشته شاهد تحقق ۱۴۷ درصدی بودجه بودیم امسال نیز به دنبال این هستیم که بودجه امسال که از رشد مناسبی برخوردار است محقق شود.» لازم به ذکر است که سال گذشته بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۶۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته اعلام شده بود که این رقم به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با مساعدت مجلس در سال‌جاری از رشد بیش از سه برابری برخوردار است. بنابر این با توجه به افزایش بودجه نوسازی مدارس و کمک‌های مداوم خیران مدرسه ساز می‌توان این امید را داشت که امسال حدود نیمی از مدارس بازسازی و مقاوم‌سازی شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار