کد خبر: 951736
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۶
روایتی از رقابت‌های کشتی با چوخه در اسفراین
۱۴ فروردین هر سال شهر اسفراین در خراسان شمالی حال و هوای متفاوتی دارد، متفاوت‌تر از هر روز دیگر، آن روز همه شهر هر کاری داشته باشند، زمین می‌گذارند و خودشان را به گود زینل‌خان می‌رسانند
سرويس ورزش جوان آنلاين: ۱۴ فروردین هر سال شهر اسفراین در خراسان شمالی حال و هوای متفاوتی دارد، متفاوت‌تر از هر روز دیگر، آن روز همه شهر هر کاری داشته باشند، زمین می‌گذارند و خودشان را به گود زینل‌خان می‌رسانند، طوری که آن روز که همه راننده تاکسی‌های شهر مسافرشان مقصد را نگفته، فرمان ماشین‌شان را به سمت خیابان امام رضا (ع) می‌چرخانند تا مسافرشان را به گود زینل‌خان برسانند، گودی که شاید معروف‌ترین نقطه اسفراین برای کسانی باشد که از بیرون نام این شهر را شنیده‌اند و محل برگزاری معروف‌ترین مسابقات کشتی با چوخه در کشور. طوری که هر ساله خیلی از علاقه‌مندان کشتی برنامه‌شان را تنظیم می‌کنند که یک روز بعد از ۱۳ فروردین خودشان را به گود معروف انتهای خیابان امام رضا (ع) اسفراین برسانند و تماشاگر مسابقاتی باشند که ریشه در سنت‌ها و تاریخ این منطقه دارد.

کشتی با چوخه انگار شناسنامه اسفراینی‌هاست، طوری که خانواده‌های این شهر هر وقت بخواهند بچه‌هایشان را به ورزش بفرستند، گزینه اول‌شان کشتی و چوخه است، همین است که خیلی از قهرمانان کشتی و رشته‌هایی مانند جودو و کوراش که اشتراکاتی با کشتی با چوخه دارند، اهل این شهر استان خراسان شمالی هستند. پهلوان حسین اکبری یکی از همان قهرمانانی است که هر جای اسفراین می‌روید، با احترام از او یاد می‌کنند، قهرمان ۱۴ سال رقابت‌های کشتی با چوخه گود زینل‌خان. هنوز وقتی از اولین قهرمانی‌اش در این مسابقات صحبت می‌کند، لذت اولین باری که دستش را در گود زینل‌خان بالای سر برده‌اند، در حرف‌هایش احساس می‌کنید: «برای اولین بار وقتی ۲۱ سالم بود در کشتی با چوخه گود زینل‌خان در سال ۷۵ شرکت کردم و در همان دفعه اول هم قهرمان شدم و پس از آن ۱۴ سال در وزن‌های مختلف مدال طلا گرفتم.»

اکبری حالا در روز‌های بازنشستگی مربیگری می‌کند و مسئول برگزاری مسابقات کشتی با چوخه گود زینل‌خان است، او رکورددار قهرمانی در کشتی با چوخه گود زینل‌خان است، پهلوانی که در کنار نام‌های معروف دیگر مانند الیاس اکبری قهرمان کوراش بازی‌های آسیایی و جواد محجوب قهرمان جودوی آسیا بخشی از قهرمانانی هستند که خاک گود زینل‌خان اسفراین را خورده‌اند، گودی که تاریخی نزدیک به صد سال دارد. اکبری تاریخ این گود را که سینه به سینه نقل شده این طور روایت می‌کند: «۷۰ سال پیش گویا ۱۴ برادر بوده‌اند که در این گود هر سال کشتی می‌گرفته‌اند و در ادامه هر سال ورزشکاران بیشتر و بیشتر می‌شده‌اند تا امروز که به صورتی باشکوه هر سال برگزار می‌شود.»

کشتی با چوخه گود زینل‌خان با گذشت دهه‌ها تبدیل می‌شود به معروف‌ترین مسابقات این رشته در ایران تا ۱۴ فروردین هر سال اسفراین حال و هوای دیگری داشته باشد، آن‌هم با حضور ۷۰ هزار تماشاگر، طوری که اسفراینی‌ها می‌گویند بعد از ورزشگاه آزادی، گود زینل‌خان رکورددار بیشترین تماشاگر است و زمان مسابقات در گود معروف اسفراین جای سوزن انداختن نیست، تماشاگرانی که آفتاب نزده راهی گود می‌شوند تا جایی برای نشستن داشته باشند. باران باشد یا آفتاب، دیر بجنبید و از خواب صبح‌تان نزنید باید ایستاده تماشاگر باشید.
به قول پهلوان اکبری مانند یک تفریح خانوادگی می‌ماند و هم فال است و هم تماشا. همین است که ۱۴ فروردین مانند یک جشن ملی برای اسفراینی‌هاست، روزی که در این شهر بر خلاف سایر نقاط کشور، تعطیل عمومی است، از ادارات گرفته و بقیه جا‌ها و صحبت از هماهنگی قرار برای رفتن به گود معروف انتهای خیابان امام رضا (ع).

البته از دو، سه ماه قبل تدارک این مسابقات کلید می‌خورد و علاوه بر جلسات مسئولان شهر، در روستا‌ها و کل اسفراین مسابقات کشتی با چوخه برگزار می‌شود تا کشتی‌گیرانی که می‌خواهند به این مسابقات بیایند، محک بخورند. به گفته رکورددار قهرمانی در کشتی با چوخه زینل‌خان مردم پای کار اصلی مسابقات هستند: «مردم اصلی‌ترین برگزارکننده مسابقات هستند، حتی برای ورزشکارانشان که قرار است به این مسابقات بیایند پول جمع می‌کنند تا او دغدغه مالی هم نداشته باشد و با انگیزه برای مسابقات تمرین کند.» جوایز مسابقات اصلی که ۱۴ فروردین برگزار می‌شود را هم مردم تأمین می‌کنند، جوایزی مانند شتر و گوساله و...! البته از مهمان‌نوازی اسفراینی‌ها هم نباید گذشت، به قول پهلوان اکبری، در خانه اسفراینی‌ها به روی مسافران باز است تا آن‌ها احساس غربت نکنند، طوری که اگر یک بار برای تماشای کشتی با چوخه گود زینل‌خان به این شهر بروید، دوست دارید سال‌های دیگر هم ۱۴ فروردین جایتان در گود زینل‌خان خالی نباشد.

اگر در خیلی از شهرها، ورزشکاران و قهرمانان‌شان با مشکل بیکاری روبه‌رو هستند و مسئولان آن شهر‌ها برایشان تره هم خورد نمی‌کنند، در اسفراین، اما مسابقات کشتی با چوخه سبب شده تا قهرمانی بیکار نماند. همین قدرشناسی از قهرمانان یک شهر سبب شده تا آن‌ها نیز نسبت به ادامه این ورزش تشویق شوند و هر سال باانگیزه‌تر از قبل برای کشتی با حریف‌شان وارد گود شوند. پهلوان اکبری توضیحات بیشتری می‌دهد: «در اسفراین هر سال نفرات اول تا سوم مسابقات کشتی با چوخه گود زینل‌خان اگر شغل نداشته باشند، با همکاری همه ادارات و صنایع شهر، صاحب شغل می‌شوند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن.غ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
0
ممنون ازمقاله تون..بعنوان یک اسفراینی به کشتی چوخه افتخار میکنم ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار