کد خبر: 940192
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
در همایش تأمین زنجیره دفاعی عنوان شد
مقامات دفاعی ایران در همایشی به بررسی زنجیره تأمین این صنعت پرداختند.
سرویس سیاسی جوان ‌آنلاین: سردار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، در این همایش با اشاره به ضرورت حفظ زنجیره تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت دفاعی گفت: ما امروز در یک محیط به‌شدت متغیر حضور داریم که مشحون از فناوری‌های جدید است که در زنجیره تأمین دفاعی اثر‌گذار است. اگر ما به‌درستی این محیط را نشناسیم در تعریف زنجیره تأمین دفاعی دچار اشتباه می‌شویم. سردار وحیدی اظهار داشت: به همین علت ما به زنجیره تأمین دفاعی به‌عنوان یک زنجیره راهبردی نگاه می‌کنیم که در آن تقابلات استراتژیک صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: امروز اگر انتقال قدرت از شرق به غرب مطرح است، یکی از محور‌های اصلی آن انتقال قدرت اقتصادی است. امروز زنجیره تأمین دفاعی یک زنجیره جهانی است که در آن رقابت‌های استراتژیک وجود دارد. سردار وحیدی عنوان کرد: ما تا می‌توانیم باید زنجیره تأمین دفاعی کشور را مستقل و متکی به خود طراحی کنیم، به همین منظور باید از نظام آینده‌پژوهی خوبی برخوردار باشیم تا در امواج متلاطم جهانی بتوانیم پایدار بمانیم. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی تأکید کرد: اندیشه دفاعی ما یک دفاع همه‌جانبه است و در این تفکر باید همه عناصر تأثیرگذار را بشناسیم و نقایص آن‌ها را برطرف کنیم.
وی گفت: حمایت از نظام دفاعی کشور بدون داشتن یک زنجیره تأمین دفاعی پویا و مطمئن میسر نیست.

زنجیره تأمین کالا‌های دفاعی تحریم‌شکن و اشتغال‌زاست

همچنین سردار قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع نیز در همایش تأمین زنجیره دفاعی طی سخنانی اظهار داشت: در ابتدای هشت سال دفاع مقدس آنچه از صنعت دفاعی طلب می‌شد تولید
آر‌پی‌جی و کاتیوشا بود، اما در پروژه‌ای بنا شد برای مقابله با توان زرهی عراق موشک‌های تاو امریکایی را مهندسی معکوس کنیم. وی افزود: به ما گفته شد باید این پروژه در شش ماه به انجام برسد. درخواست کردیم امکانات و مواد لازم در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم پروژه را انجام دهیم.

در ابتدا پنج نفر بودیم ولی در ادامه به ۱۰۵۰ نفر رسیدیم و آن پروژه شش ماهه پس از ۱۲ سال با کیفیت مطلوب تولید شد. سردار تقی زاده ادامه داد: در دهه ۶۰ خرید تجهیزات و جذب نیروی انسانی مهندسی معکوس در دستورکار ما قرار داشت. در دهه ۷۰ مشابه همین کار در استفاده از تکنولوژی‌های خارج از کشور انجام شد. جانشین وزیر دفاع تصریح کرد: در دهه ۸۰ به این جمع‌بندی رسیدیم که در کنار صنایع دفاع، ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد. وقتی در دهه ۸۰ تجربه بیشتری پیدا کردیم، فهمیدیم باید پدیده نوآوری باز را اجرایی کنیم.

وی گفت: براساس این طرح قرار شد در وزارت دفاع ابتدا نیاز‌ها از نیروی مسلح احصا شود و پس از آن، امکان‌سنجی در وزارت دفاع صورت گیرد و برای تولید تحویل صنایع تولیدی شود. همچنین قرار شد بسیاری از کار‌ها به شرکت‌های دانش بنیان واگذار شود. سردار تقی‌زاده ادامه داد: در سال ۸۸ یک هسته متشکل از نخبگان را در وزارت دفاع ایجاد کردیم. اهمیت تشکیل این هسته را زمانی که در دادگاه لاهه به دنبال احقاق حقوق ایران از امریکا بودیم، فهمیدیم که مثلاً امریکا برای ساخت موشک تاو، ۲۸۰ شرکت دانش بنیان را به کار گرفته است. بعداً متوجه شدیم که آن‌ها در مورد موشک‌های هاگ و ماوریک هم همین کار را کرده‌اند.
جانشین وزیر دفاع تصریح کرد: از آن زمان به بعد با ۴۸ دانشگاه و ۳ هزار شرکت دانش بنیان ارتباط داریم که حتی دقیق‌ترین قطعات موشک‌ها را هم می‌سازند. این موضوع در سایر کشور‌ها هم وجود دارد، مثلاً در روسیه چیزی حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در ساخت سامانه اس ۳۰۰ مشارکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه زنجیره تأمین دفاعی همسو با اقتصاد مقاومتی است، گفت: این زنجیره تحریم‌شکن و اشتغال زاست. همچنین با ورود صنایع دفاعی به کارخانجات کشور سطح علمی صنعت کشور هم ارتقا پیدا کرده است.
سردار تقی زاده عنوان کرد: ما در زنجیره تأمین دفاعی می‌توانیم تکنولوژی‌های برتر را از شرکت‌های خصوصی طلب و در لبه علم و تکنولوژی حرکت کنیم. در این مسیر باید برای سرمایه گذاران اعتماد و اعتبار لازم را ایجاد کنیم تا شرکت‌های معتبر و قابلیت‌ساز داشته باشیم. مباحث این چنینی را در وزارت دفاع مورد حمایت قرار می‌دهیم و از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان برای شرکت در پروژه‌های دفاعی استقبال می‌کنیم. ما هرگز آغازکننده هیچ جنگی نبوده‌ایم، اما روزی که دشمن بخواهد تحرکی علیه ما کند ما با استعداد برتر و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها آماده دفاع کشور هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار