کد خبر: 940067
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
امریکا که هفته قبل تصمیم خود را برای کاهش نیرو در افغانستان اعلام کرد، به دنبال این است که یک ساختار امنیتی نیابتی متشکل از عربستان و پاکستان ایجاد کند و پیشنهاد کرده که دور جدید مذاکرات، به جای دوحه، در جده عربستان برگزار شود، ولی طالبان با این پیشنهاد مخالف است.
نمایندگان طالبان، امریکا عربستان و پاکستان اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۸ در امارات برای مذاکره درباره پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان با یکدیگر دیدار کردن و حالا امریکایی‌ها می‌خواهند ادامه این مذاکرات را در جده عربستان برگزار کنند، اما طالبان برگزاری مذاکره رسمی با دولت افغاستان را رد کرده است. یکی از اعضای شورای رهبری تصمیم‌گیری طالبان به خبرگزاری رویترز گفته که ما در ماه ژانویه با مقامات امریکایی در عربستان دیدار کرده و مذاکرات خود را که در ابوظبی ناتمام ماند از سر می‌گیریم، ولی برای همه طرف‌ها روشن کرده‌ایم که با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کنیم. هنوز معلوم نیست که مذاکره نکردن طالبان با دولت افغانستان، به محل مذاکرات در جده برمی‌گردد یا اینکه صرفاً مربوط است به پیش‌شرطی که در رابطه با مذاکره با امریکا قائل است، به خصوص که طالبان نگاه چندان مثبتی به نقش‌آفرینی عربستان ندارد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز دیروز گفته که رهبری این گروه با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کند. مجاهد گفته که موضع این گروه درباره عدم مذاکره با دولت افغانستان تغییری نکرده است و اخباری که درباره مذاکره احتمالی این گروه با هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان منتشر شده است حقیقت ندارد. سخنگوی طالبان گفته است: روند مذاکرات با امریکا تا زمانی که نیرو‌های خارجی این کشور را ترک کنند به صورت برنامه‌ریزی شده به پیش می‌رود. مجاهد تصریح کرد که نباید با روند مذاکرات برخورد سطحی شود و امیدواری‌های نادرست داده شود. وی به امریکا نیز هشدار داده است که از روند مذاکرات با طالبان نباید استفاده تبلیغاتی کند.
طالبان در جریان مذاکرات امارات هم با نمایندگان دولت افغانستان مذاکره نکرد و تأکید کرده که ابتدا باید توافقی با امریکا به دست آید و بعد با دولت افغانستان مذاکره خواهد کرد. شورای عالی صلح افغانستان از وارد نشدن طالبان به مذاکره با دولت ابراز نگرانی کرده است. «احسان‌الله طاهری» سخنگوی شورای عالی صلح دیروز گفت: نشست جده به پیشنهاد عربستان برگزار می‌شود و امیدواریم که اتفاقات ابوظبی دوباره تکرار نشود. وی افزود: حضور تیم مذاکره‌کننده افغانستان در نشست صلح با طالبان به نفع کشورش و منطقه است. همزمان، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با همتای قطری خود از تلاش‌های دوحه در حمایت از روند صلح افغانستان تشکر و قدردانی کرد. بنابر گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، در جریان این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف درخصوص پرونده‌های مهم و مشترک و همچنین پیشرفت اخیر در روند صلح در افغانستان به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. وزیر خارجه پاکستان هم به منظور گفت‌وگو درباره روند صلح افغانستان، روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با مقامات قطر، دیروز وارد دوحه شد. قریشی در یک ویدئوی توئیتری گفت، این سفر بنا به دعوت وزیر خارجه قطر است و پاکستان تصمیم گرفته است که همکاری و اعتماد متحدان مهم منطقه‌ای را در زمینه مسائل منطقه‌ای و افغانستان جلب کند. قریشی افزود: دوحه در گذشته در روند برقراری صلح و وفاق افغانستان نقش داشت و از این رو، اکنون نیز نظرات این کشور درباره صلح افغانستان حائز اهمیت است. اقدامات دیپلماتیک برای حل درگیری افغانستان پس از دیدار نمایندگان طالبان با زلمای خلیل‌زاد، نماینده امریکا در سال ۲۰۱۸ تشدید شده است. نمایندگان طرف‌های حاضر در این مذاکرات دست‌کم سه بار برای بررسی خروج نیرو‌های بین‌المللی و اعلام آتش‌بس در سال ۲۰۱۹ دیدار کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار