کد خبر: 911221
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
کلید بازگشت به خویشتن در وزارت نفت بعد از 5 سال زده شد
تأمين سرمايه افزايش توليد در ۲۹ميدان نفتي و نگهداشت، نوسازي و بهسازي تجهيزات اين ميادين با سرمايه مردمي خبري اميدبخش از وزارت نفت است كه مي‌تواند در راستاي نهادينه‌كردن نگاه به ظرفيت‌هاي داخلي قدمي مهم و تأثيرگذار باشد.
مهدي فتحي مقدم

به گزارش «جوان» اگرچه سابقه وزير فعلي در سال‌هاي اخير نشان داده است كه توجه به شركت‌هاي غربي را به ظرفيت‌هاي داخلي و حتي توان شركت‌هاي شرقي ترجيح داده، اما خروج از برجام توسط امريكا بار ديگر لزوم توجه به ظرفيت‌هاي داخلي را به سكانداران اين وزارتخانه يادآوري كرده و خبرها حاكي از آن است كه نوعي بازگشت به خويشتن در وزارت نفت در حال وقوع است و اميد مي‌رود با توجه به شرايط پيش آمده و وعده‌هاي وزير توجه به توان داخلي نه فقط در تأمين منابع شود، بلكه فرصت‌هاي منطقي نيز براي شركت‌هاي توليدكننده تجهيزات نفتي و پالايشگاهي فراهم شود.
12روز پيش (هفتم خردادماه) در جلسه شوراي عالي اقتصاد، درخواست وزارت نفت مبني بر افزايش توليد نفت از 29ميدان نفتي در حال بهره‌برداري و نيز نگهداشت، نوسازي و بهسازي تجهيزات در اين ميدان‌ها تصويب شد.
29 طرح با ايراني‌ها و تجهيزات ايراني
بيژن زنگنه، وزير نفت درخصوص اين مصوبه شوراي عالي اقتصاد در گفت‌وگويي كه با خانه‌ملت داشت، توضيحاتي ارائه داد.
اين عضو كابينه دولت تصريح كرد: 29 طرح براي نگهداشت و افزايش توليد ميدان‌هاي در حال بهره‌برداري در ايلام، خوزستان، گچساران، فلات قاره و فارس طراحي شده كه پول و سرمايه آن قرار است از طريق مردم تأمين مالي شود.
وزير نفت با بيان اينكه تمام فعاليت افزايش برداشت از اين ميادين به شركت‌هاي ايراني واگذار مي‌شود، افزود: بيش از 75درصد تجهيزات براي توسعه برداشت‌ها ايراني است و ليست مفصلي از تجهيزات ايراني ضميمه قرارداد مي‌شود كه پيمانكاران مكلف هستند، اين تجهيزات را از شركت‌هاي ايراني خريداري كنند.
اين اقدام يكي از جدي‌ترين تصميمات در دولت اول و دوم آقاي روحاني به شمار مي‌رود، زيرا همواره وزير نفت اين دولت بر حضور شركت‌هاي اروپايي بر سر چاه‌هاي نفت ايران تأكيد داشته و اكنون توجه به ظرفيت‌هاي داخلي فرصت مناسبي را براي عرض اندام شركت‌هاي داخلي فراهم خواهد كرد.
پيش از اين زنگنه در بازديد از نمايشگاه توانمندي‌هاي داخلي در صنعت نفت، كل منابع داخلي را براي توسعه صنعت نفت بسيار ناچيز خوانده بود و با توجه به اميد دولت به تأمين مالي پروژه‌هاي نفتي با جذب سرمايه‌هاي خارجي در دوران پسابرجام، كمتر مورد توجه قرار گرفته بود. اكنون كه شرايط عوض شده نگاه به داخل و بازي گرفتن از مردم و منابع مردمي در دستور كار قرار گرفته است.
بديهي است، تأمين منابع از داخل وزارت نفت را بيش از پيش پاسخگو خواهد كرد و از همين رو او با بيان اينكه يكي از اهداف اجراي اين طرح ايجاد اشتغال و تقاضا براي كالا و خدمات ايراني است، گفت: 4درصد از كل مبلغ درآمدي صرف رسيدگي به مناطق اجراي طرح‌ها شده و طرح‌هايي براي محروميت‌زدايي در اين مناطق اجرا مي‌شود.
اصل و سود سرمايه‌گذاري از كجا تأمين مي‌شود؟
اين عضو كابينه دولت دوازدهم يادآور شد: بازپرداخت تمام اصل و فرع پول از محل 50درصد درآمدهاي اضافي حاصل از اجراي طرح‌ها انجام مي‌شود. زنگنه با بيان اينكه در حال حاضر مناقصات اين طرح‌ها در جريان است، افزود: قراردادها در سال جاري آغاز مي‌شود و مدت اجراي طرح از زمان اوليه دو سال است كه براين‌اساس ظرف سه سال 460ميليون بشكه به توليد اضافه مي‌شود و سپس تا 2ميليارد بشكه به‌نسبت خط‌هاي تخليه افزايش توليد خواهيم داشت كه درآمد زيادي براي كشور ايجاد مي‌كند.
وزير نفت تصريح كرد: اين يكي از بهترين طرح‌هايي بود كه طراحي شد و با كمك صد‌‌درصدي شركت‌هاي ايراني به نتيجه مي‌رسد. حال كه با اقدام غيرمنطقي رئيس‌جمهور امريكا و همراهي كشورهاي اروپايي با اين اقدام، توافق برجام عملاً بلااثر و متوقف شده، توجه به ظرفيت‌هاي داخلي مي‌تواند نه ‌تنها از ركود احتمالي صنعت نفت كشور جلوگيري كند، بلكه با اين رويكرد مي‌توانيم شاهد توسعه صنعت نفت باشيم. در حال حاضر حجم نقدينگي ايران بيش از هزار و 500 هزار ميليارد تومان است كه در صورت اعمال سياست‌هاي درست براي جذب اين سرمايه مردمي، مي‌توان پروژه‌هاي متعددي را تأمين مالي كرد.
مسئولان بازار سرمايه كشور از جمله مسئولان سازمان فرابورس بارها اعلام كرده‌اند كه ظرفيت تأمين مالي صنعت نفت از بازار سرمايه وجود دارد، پيش از اين نيز شاهد صدور اوراق مشاركت نفتي در بازار سرمايه كشور و فروش چنددقيقه‌اي اين اوراق و استقبال كم‌نظير مردم و دارندگان سرمايه از اين اوراق بوده‌ايم.
تأمين سرمايه افزايش توليد در 29 ميدان نفتي و نگهداشت، نوسازي و بهسازي تجهيزات اين ميادين با سرمايه مردمي، خبري اميدبخش از وزارت نفت است كه مي‌تواند در راستاي نهادينه‌كردن نگاه به ظرفيت‌هاي داخلي، قدمي مهم و تأثيرگذار باشد.
لازم به ذكر است كه در بررسي توسعه پر شتاب ايالات متحده يكي از مهم‌ترين موتور‌هاي محرك توسعه صنعت نفت در بخش‌هاي مختلف بوده، اما به دليل سياست‌هاي غلط و در برخي موارد مشكوك كمتر اين فرصت براي بومي‌سازي تكنولوژي‌هاي موجود در صنعت نفت فراهم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار