کد خبر: 886872
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سال آينده بودجه معاونت زنان و خانواده رياست‌جمهوري بر‌خلاف بسياري از بخش‌هاي ديگر اوضاع خوبي دارد...
كبري فرشچي 

سال آينده بودجه معاونت زنان و خانواده رياست‌جمهوري بر‌خلاف بسياري از بخش‌هاي ديگر اوضاع خوبي دارد و آنطور كه معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري اعلام كرده بودجه اين معاونت در لايحه بودجه سال 1397، 38‌درصدي افزايش يافته و از 151 ميليارد و 300 ميليون ريال به 210 ميليارد ريال رسيده است. اگر به جزئيات لايحه  بودجه97 نگاه كنيد با يك نکته مهم در بودجه مربوط به زنان  مواجه خواهيد شد و آن كاهش 40درصدي بودجه بيمه زنان خانه‌دار با اولويت زنان سرپرست خانوار است! آن هم در شرايطي كه طبق برنامه ششم توسعه بايد حداقل 120 هزار زن خانه‌دار سرپرست خانوار و داراي بيش از سه فرزند مورد پوشش بيمه قرار بگيرند. 

بودجه افزایش یافته زنان و خانواده ظاهراً قرار است براي اجراي برنامه‌هايي مانند برنامه تنظيم و اجراي طرح‌هاي آماري، برنامه راهبردي و حمايت از تحكيم خانواده، برنامه ارزيابي تحقق سياست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هاي مرتبط با وضعيت زنان و خانواده، برنامه ارتقاي توانمندي و مشاركت‌هاي اجتماعي زنان و برنامه پژوهش‌هاي كاربردي هزينه شود. براين اساس اعتباري به منظور احصا و سنجش شاخص‌هاي حوزه زنان و خانواده، پايش، نظارت و ارزيابي عملكرد وزارتخانه‌ها، دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي فعال حوزه زنان و خانواده و فعاليت‌هاي دبيرخانه‌اي ستاد ملي زن و خانواده در نظر گرفته شده است. 

عناوين و برنامه‌هاي ارائه شده، اما كلي و ناملموس‌اند و كسي نمي‌داند اين طرح‌هاي آماري و برنامه‌هاي راهبردي حمايت از تحكيم خانواده شامل چه چيزهايي مي‌شود و از اين مهم‌تر قرار است چنين طرح‌هايي از سوي چه كساني و با چه اهدافي اجرايي شود. آيا اين طرح‌ها و برنامه‌ها بخشي از برنامه‌هاي دستوري سازمان‌هاي بين‌المللي نيست كه بر مبناي تكاليفي كه با پيوستن ايران به معاهدات بين‌المللي براي كشورمان ايجاد مي‌شود با بودجه داخلي و براي پياده كردن اهداف سازمان‌هاي بين‌المللي اجرايي شود؟ اينها ابهاماتي جدي است كه در عناوين مطروحه براي مصرف بودجه اختصاص يافته به معاونت زنان و خانواده وجود دارد و اتفاقاً مسبوق به سابقه هم هست. حتي با رد چنين فرضيه‌اي باز هم ابهام در اهداف و چگونگي برنامه‌هايي كه براي پياده شدنشان بودجه‌هاي ميلياردي پيشنهاد شده باقي است. در برابر اين موضوع بيمه زنان خانه‌دار با اولويت زنان سرپرست خانوار ملموس‌ترين مطالبه‌اي است كه جامعه زنان از سال 81 در انتظار عملياتي شدن آن باقي مانده و زنان ما بارها به اميد تحقق چنين مطالبه‌اي پاي صندوق رأي آمده‌اند. با وجود اين و به‌رغم افزايش 38درصدي بودجه معاونت زنان و خانواده، سال 97 بودجه اين مطالبه عمومي 40‌درصد كاهش يافته تا در عمل اجرايي شدن اين مطالبه براي سال آينده نيز منتفي شود. 

حالا نمايندگان زن مجلس هم صدايشان درآمده است. وعده بودجه‌اي ضد فقر براي سال 97 هم انگار همچون بسياري از وعده‌هاي ديگر دولت دوازدهم فراموش شده و بودجه 97 نه فقط بنا نيست فقرزدايي كند كه با كاهش 40درصدي بودجه بيمه زنان سرپرست خانوار اين گروه حساس جامعه را بيش از پيش در معرض آسيب‌ها قرار خواهند داد، اما در برابر اين معاونت زنان و خانواده رئيس‌جمهور مي‌خواهد بودجه‌اي را كه براي پيشگيري از اين آسيب‌ها صرف نشده صرف تحليل و ارزيابي آسيب‌هاي حوزه زنان و خانواده كند. طبق گزارش‌ها در لايحه بودجه سال آينده مقرر شده بابت هر گزارش تحليل داده‌هاي آماري براي معاونت امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور، ۴۰ ميليون تومان حق‌الزحمه داده شود. 

بودجه‌اي كه براي برگزاري ۶۰ نشست و نمايشگاه معاونت امور زنان و مراسم روز ملي خانواده در نظر گرفته شده 1/2 ميليارد تومان است. يعني هزينه هر يك از مراسم مذكور ۲۰ ميليون تومان است. براي برگزاري مراسم روز زن نيز به طور مجزا ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار درج شده است. با چنين روندي رشد آسيب‌هاي حوزه زنان و خانواده قطعي است؛ ‌آسيب‌هايي كه سوژه‌اي خوب براي پژوهش‌هاي آماري و ارائه گزارش آن به مجامع بين‌المللي فراهم مي‌آورد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار