کد خبر: 851232
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
يكي از تفاوت‌هاي اساسي نظام جمهوري اسلامي ايران با ديگر نظام‌هاي سياسي مردم‌سالار ابتناي قوانين، برنامه‌ها و رفتارها بر اصول و ارزش‌هاي اسلامي در تمامي فرآيندهاي اداره نظام است كه انتخابات نيز يكي از آن عرصه‌هاست.
عباس حاجي‌نجاري
نویسنده: عباس حاجي‌نجاري

يكي از تفاوت‌هاي اساسي نظام جمهوري اسلامي ايران با ديگر نظام‌هاي سياسي مردم‌سالار ابتناي قوانين، برنامه‌ها و رفتارها بر اصول و ارزش‌هاي اسلامي در تمامي فرآيندهاي اداره نظام است كه انتخابات نيز يكي از آن عرصه‌هاست.
در مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است كه هدف از تشكيل حكومت، رشد دادن انسان‌ در حركت به سوي نظام الهي است تا زمينه بروز و شكوفايي استعدادها به منظورتجلي ابعاد خداگونگي انسان فراهم آيد و اين جز در گرو مشاركت فعال و گسترده تمامي عناصر اجتماعي در روند تحول اجتماع نمي‌تواند باشد و با توجه به اين هدف است كه قانون اساسي زمينه چنين مشاركتي را در تمامي مراحل تصميم‌گيري سياسي و سرنوشت‌ساز از طريق انتخابات‌ها فراهم مي‌سازد.
 
بر اين اساس رعايت اصول و ارزش‌ها و اخلاق اسلامي به ويژه در عرصه انتخابات براي تحقق اين هدف، از بديهيات و الزامات آن است. حضرت امام خميني (ره) در اين زمينه مطالبه اصلي خود را معطوف به كانديداها دانسته و مي‌فرمايند: از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامي و انساني را در تبليغ براي خود و كانديداهاي خويش مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك باشد خودداري نمايند كه براي پيشبرد مقصود ولو اسلامي باشد ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ مطرود و از انگيزه‌هاي غيراسلامي است. رعايت اصول و اخلاق اسلامي در انتخابات اگرچه در همه انتخابات به عنوان يك ضرورت مطرح شد و بعضاً رعايت نمي‌شده است، ولي گزاره‌هايي كه در اين انتخابات از سوي برخي از نامزدها مطرح مي‌شود، كم‌نظير و بعضاً كليت نظام را زير سؤال مي‌برد.
 
آقاي روحاني در همدان و در جريان همايش تبليغاتي خود مي‌گويد: آنهايي كه در طول 38 سال فقط اعدام و زندان را بلد بودند. مردم شما را نمي‌خواهند و يا در اروميه رقباي خود را متهم مي‌كند كه زبان‌ها را بريده و دهان‌ها را دوخته‌اند. ايشان در قزوين فراتر از اين عدم رأي‌آوري خود را مترادف با آغاز جنگ و حصر ايران دانسته و در جاي ديگر مي‌كوشد اهل سنت را در مقابل نظام قرار دهد.
اگرچه ممكن است در مواضع ديگر نامزدها نيز به دليل شدت نقد عملكرد دولت يازدهم مواردي از سياه‌نمايي عليه نظام ديده شود اما طرح اين‌گونه مواضع پيش از آنكه نتيجه‌اي براي سبد رأي ايشان داشته باشد، تبعات زيانباري را براي نظام به دنبال دارد كه برخي از آنها را به شرح زير مي‌توان بر شمرد:
 
1 ـ تحريك و تشويق دشمنان نظام اسلامي براي افزايش فشارها و تهديدها براي زمينه‌سازي براي دوگانه جنگ و صلح، به گونه‌اي كه در همين ايام مقامات امريكايي تلاش مي‌كنند با بهره‌گيري از حمله امريكا به سوريه و يا تهديد كره شمالي پيام‌هاي مورد نظر خود را براي مردم ايران بفرستند. اين روند به طور طبيعي اميد دشمنان را براي اثرگذاري در فرآيندهاي داخلي و به ويژه انتخابات دوازدهم افزايش داده است.
2 ـ ايجاد چالش‌هاي اجتماعي و امنيتي نتيجه طبيعي اينگونه موضعگيري‌هاست، به ويژه آنكه مراسم و همايش‌هاي تبليغاتي نيز به ميداني براي حمايت از فتنه و فتنه‌گران تبديل شده است.
3 ـ زير سؤال بردن گذشته انقلاب اسلامي نتيجه ديگر اين‌گونه مواضع است. القاي اينكه كارنامه 38 ساله نظام زندان و يا اعدام بوده و عده‌اي كارشان اين بوده كه زبان‌ها را ببرند و دهان‌ها را بدوزند و نكته مهم اين است كه گوينده اين سخنان كسي است كه سال‌ها دبير شوراي عالي امنيت ملي كشور بوده و مسئوليت‌هاي ديگري همتراز آن را داشته است.
4 ـ مستندسازي براي مجامع بين‌المللي مدعي حقوق بشر كه مترصد دخالت در مسائل ايران و متهم‌ كردن اين نظام مظلوم و انقلابي هستند، نتيجه ديگر طرح اين‌گونه مسائل از زبان رئيس‌جمهور مستقر است، چراكه با اين‌گونه مواضع نماينده حقوق بشر سازمان ملل ديگر نيازي نمي‌بيند كه بخواهد با دروغ‌پردازي‌هاي منافقين براي ايران پرونده‌سازي كند و امريكايي‌ها نيز براي تشديد تحريم‌ها بعد از برجام هسته‌اي به دليل اين مواضع براي برجام موشكي و حقوق بشر و ... مستندات لازم را يافته‌اند.
5 ـ ايجاد شكاف ميان مردم و حاكميت و دامن زدن به حاكميت دوگانه در نظام نتيجه ديگر بيان اين مسائل كذب از سوي رئيس‌جمهور است. در روزهاي اخير حجم اصلي تبليغات شبكه‌هاي رسانه‌اي بيگانه و ضد انقلاب در ماهواره‌ها و فضاي مجازي، به نقد گذشته نظام و به ويژه پرونده منافقين اختصاص يافته و به تطهير چهره كساني انجاميده است كه در ترور بيش از 16هزار نفر از مردم و مسئولان كشور نقش داشته‌اند.
6 ـ نتيجه ديگر اين‌گونه سياه‌نمايي سلب شاخصه الگوبخشي نظام اسلامي در جهان است كه ميليون‌ها مسلمان و مستضعف جهان چشم به آن دوخته‌‌اند.
نكته پاياني اينكه گوينده و طراحان و برنامه‌ريزان طرح اين‌گونه مباحث خوب است اندكي هم به اين بينديشند كه پس از برگزاري انتخابات و فروكش كردن جو انتخابات، چه جوابي براي اين سياه‌نمايي‌ها عليه نظام اسلامي خواهند داشت كه خون بيش از 240 هزار شهيد نثار آن شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار