کد خبر: 678240
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
تقويت نيروهاي يانكي‌ها در غرب آسيا!
مقامات نظامی آمریکا از طرح خود برای اعزام تفنگداران آمریکایی به کویت در چارچوب" گروه ویژه ضربت" فرماندهی مرکزی به منظور انجام مامویت های پشتیبانی خبر داده اند.
دکتر سید رضا میرطاهر
نیروهای جدید

بنابر اعلام مقامات نظامی آمریکا قرار است این کشور دو هزار و 100 تفنگدار دریایی را برای اجرای ماموریت‌های منطقه ای به كويت اعزام کند. با وجود ادعاهای دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه هیچ نیروی زمینی آمریکایی به عراق اعزام نخواهد شد، اکنون حداقل يك هزار و 600 نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند. همچنین قرار است به زودی شمار بیشتری نظامی آمریکایی به منطقه اعزام شود.

مقامات نظامی آمریکا از طرح خود برای اعزام تفنگداران آمریکایی به کویت در چارچوب" گروه ویژه ضربت" فرماندهی مرکزی به منظور انجام مامویت های پشتیبانی خبر داده اند. زمان دقیق اعزام این نیروها مشخص نیست، اما به گفته مقامات، احتمالاً این نیروها فوریه 2015 به منطقه اعزام می شوند. مقامات نظامی آمریکایی هنگام اعلام تصمیم خود در زمینه اعزام تفنگداران به منطقه هیچ اشاره ای به گروه تروریستی داعش نکردند و در واقع تصریح کردند برنامه ریزی برای اعزام این نظامیان پیش از حملات هوایی آمریکا به سوریه و عراق انجام گرفته است. با این همه مشخص است که بهانه اصلی آمریکا برای افزایش حضور نظامی در منطقه، مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش است.


داعش چگونه منافع آمريكا را در منطقه تامين مي‌كند؟



اشتباه یا استراتژی

اظهارنظر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا مبنی بر کوتاهی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در پیش بینی پیدایش داعش در عراق و سوریه، با واکنش شدید برخی اعضای کنگره و جامعه اطلاعاتی آمریکا رو به رو شده است. از جمله مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این موضوع ناشی از کوتاهی و ناکامی جامعه اطلاعاتی نبوده بلکه شکست سیاست گذاران آمریکا برای رویارویی با تهدید بوده است. این در حالی است که چندین تن از مقام های کنونی سازمان سیا و سایر سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا از اظهار نظر علنی درباره سخنان اوباما خودداری کرده اند. اما این مقامات در صحبت های محرمانه که برخی از آنها در جلسات شهادت در کنگره علنی شده است، گفته اند که در یک سال گذشته هشدارهای زیادی درباره تهدیدات فزاینده تروریستی مطرح کرده بودند.

این در حالی است که مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا به مخالفت علنی با اظهارات اوباما برخاستند و گفتند که اوباما در واکنش به منتقدانش که او را به تعلل در مقابله با تروریسم متهم می کنند، سازمان های جاسوسی را قربانی می کند. اوباما یکشنبه 6 مهر به نقل از جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفته بود که سازمان های اطلاعاتی آمریکا آنچه در سوریه روی می داد را کم اهمیت دانسته بودند.کلاپر پیشتر در ماه جاری اظهار داشته بود که سازمان های آمریکایی "اراده جنگیدن" داعش را دست کم گرفته و توانایی نبرد ارتش عراق را نیز بیش از حد واقعی ارزیابی کرده بودند.کلاپر در عین حال گفته بود که سازمان های اطلاعاتی آمریکا، قدرت فزاینده داعش و کاستی های ارتش عراق را نیز گزارش کرده بودند. "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید در توجیه اظهارات اخیر اوباما گفت که اوباما قصد نداشته است جامعه اطلاعاتی آمریکا را مقصر قلمداد کند. این در حالی است که مقامات ارشد اطلاعاتی سابق آمریکا می گویندکه اوباما و مشاوران او در زمینه سیاست گذاری، مقصر نادیده گرفتن پیشروی سریع داعش هستند که منجر به بازگشت ارتش آمریکا به منطقه برای اجرای حملات هوایی شده است.


بهانه حضور بیشتر

با وجود اختلاف نظر مقامات آمریکایی درباره عدم پیش بینی ظهور داعش و عملیات گسترده آن، واقعیت این است که ظهور گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه عملا موجب شده است دولت اوباما، عملیات جنگی جدیدی را در منطقه به راه بیندازد که به ادعای مقامات ارشد سیاسی و نظامی آمریکا چندین سال به طول خواهد انجامید. باراک اوباما از چندی قبل تلاش تبلیغاتی وسیعی را به راه انداخت تا بتواند متحدان منطقه ای و فرا منطقه ای آمریکا را در ائتلافی بمنظور مقابله با گروه تروریستی داعش گرد هم آورد.

در عین حال اوباما بارها تاکید کرد که آمریکا قصد مبارزه با داعش از طریق اقدام به حملات هوایی را دارد و قصد استقرار نیروهای زمینی برای عليه اين گروه تروریستی را ندارد. با این همه اکنون اوضاع در حال تغییر است و شواهد حاکی از آن است که در داخل هیات حاکمه آمریکا، رایزنی های گسترده ای برای اعزام یگانهای زمینی به منطقه بویژه به عراق در جریان است. از جمله برخی جمهوری خواهان بویژه جان بوئنر رئیس مجلس نمایندگان خواهان گسترش دامنه عملیات ارتش آمریکا هستند . اوباما حملات هوایی علیه داعش را از اوایل اوت (حدود دو ماه پيش) آغاز کرد و از آن زمان وی با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شده است.

جمهوری خواهان از جمله بوئنر مدعی هستند که اوباما بسیار زود مساله اعزام نیروهای زمینی را رد کرده است. بوئنر در این باره تصریح کرده است که به گمان وی چیزی بیشتر از حملات هوایی برای نابودی داعش لازم است و در مواردی باید نیروی زمینی برای مقابله با داعش اعزام شود.


داعش چگونه منافع آمريكا را در منطقه تامين مي‌كند؟

استقرار افزونتر

با وجود ادعاهای سران کنگره، واقعیت این است که کاخ سفید به بهانه مقابله با داعش به صورت روزافزونی در حال افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق و کشورهای مجاور از جمله کویت است. در باره عراق گزارش‌ها حاکی از قصد آمریکا برای برپایی سه پایگاه و نیز استقرار نظامیان به بهانه عملیات پشتیبانی و هماهنگی عملیات علیه داعش است یکی از این پایگاه‌ها در فرودگاه اربیل، دیگری در فرودگاه نظامی حریر و سومین پایگاه در منطقه اتروش ایجاد می شود که مختص فرود بالگردهای آپاچی آمریکا خواهد بود. اما درباره کویت نیز باید خاطرنشان کرد که به نوشته سالنامه توازن نظامی 2013، در قالب نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا، شمار قابل توجهی یعنی بیش از دو هزار و 300 نظامی آمریکا در قالب یگانهای زمین ، هوایی و دریایی در کویت مستقر هستند و اکنون باید منتظر افزایش مجدد شمار آنها با اعزام دو هزار 100 تفنگدار دریایی بود.آمریکا دارای 4 پایگاه زمینی، هوایی و دریایی در کویت است.


جمع بندی

به نظر می رسد آمریکا به طور خزنده و به بهانه مبارزه با داعش در حال بازگشت به منطقه با در اختیار گرفتن پایگاه‌های جدید و نیز اعزام یگانها و نیروهای زمینی است. با این حال در صداقت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که به رهبری آمریکا تشکیل شده تردید جدی وجود دارد، زیرا آمریکا در کنار هم پیمانانش مانند عربستان سعودی، قطر و اردن از حامیان اصلی داعش و دیگر گروههای تروریستی در سوریه بوده اند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار