کد خبر: 1230995
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مردم در انتظار حمایت‌های دولت از نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی
بدون شک بار کمبود و همچنین فرسودگی اتوبوس‌ها بر دوش شهروندان افتاده‌است، شهروندانی که چاره‌ای جز استفاده از این اتوبوس‌های فرسوده ندارند، اما عمرشان در صف‌های طولانی اتوبوس هدر می‌رود و سلامتشان در ازدحام جمعیت داخل این وسیله حمل و نقل عمومی نیز به خطر می‌افتد. 
محیا حسینی

جوان آنلاین: چند سال است که گفته می‌شود تهران با کمبود اتوبوس مواجه شده‌است. آن تعداد اتوبوسی که در شهر تردد می‌کند نیز فرسوده است و دودشان به چشم شهروندان می‌رود، شهروندانی که ناچارند با اتوبوس‌های از رده خارج شده به این ایستگاه و آن ایستگاه بروند و زمان زیادی را منتظر بمانند تا یک اتوبوس از رده خارج شده، از راه برسد و آن‌ها را سوار کند؛ تازه اگر این اتوبوس برای همه آن‌ها جا داشته‌باشد! مدیران شهری اذعان می‌کنند باید ۱۰ هزار اتوبوس فعال به پایتخت اضافه شود تا خدمت‌رسانی آنطوری که شایسته و بایسته است، انجام شود، اما این کسری چه زمانی جبران خواهد شد؟

بدون شک بار کمبود و همچنین فرسودگی اتوبوس‌ها بر دوش شهروندان افتاده‌است، شهروندانی که چاره‌ای جز استفاده از این اتوبوس‌های فرسوده ندارند، اما عمرشان در صف‌های طولانی اتوبوس هدر می‌رود و سلامتشان در ازدحام جمعیت داخل این وسیله حمل و نقل عمومی نیز به خطر می‌افتد. 

 گلایه شهروندان از کمبود اتوبوس
آقای اشرفی که بخشی از مسیر رفت و آمد خود به محل کار و خانه را از اتوبوس استفاده می‌کند به «جوان» می‌گوید: «اینکه تعداد اتوبوس‌های شهر کم است از زمان رسیدن آن‌ها به ایستگاه کاملاً مشخص می‌شود و اصلاً نیازی به شمردن آن‌ها نیست. متأسفانه زمان‌بندی رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه اصلاً دقیق نیست و این موجب رنج مسافران می‌شود.» خانم حیدرزاده نیز یکی دیگر از شهروندانی است که هر روز از اتوبوس استفاده می‌کند، او درباره مشکلاتی که هنگام استفاده از اتوبوس برایش ایجاد می‌شود، می‌گوید: «همه مسافران درگیر مشکلات استفاده از اتوبوس هستند، اینکه هر روز چند اتوبوس از جلوی پایشان عبور کند تا بلکه بتوانند سوار یکی از آن‌ها شوند. شلوغی جمعیت در برخی از ایستگاه‌ها به قدری زیاد است که در هر ایستگاه حدود یک ساعت وقتمان هدر می‌رود، این خیلی موضوع ساده‌ای است که باید فکری برای ساعاتی که اوج تردد مسافران است، فکری شود، موضوعی که مورد بی‌توجهی مدیران شهری قرار گرفته است.».
اما خانم شیخی یکی دیگر از شهروندان است که از عبور اتوبوس‌های خالی بدون توجه به مسافرانی که در ایستگاه منتظر مانده‌اند، گلایه می‌کند و می‌گوید: «برخی از ایستگاه‌ها مسافران کمی دارد، اما می‌بینید که دو، سه اتوبوس برای سوار کردن شهروندان در آنجا توقف می‌کند در مقابل، اما تقاضا برای برخی دیگر از مسیر‌ها به شدت زیاد است و کمبود اتوبوس مسافران را کلافه می‌کند. این موضوع با یک مدیریت ساده می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند، اما گویا عزمی برای آن وجود ندارد.»
آقای صدری نیز به خرابی اتوبوس‌ها اشاره می‌کند و درباره اینکه این اتوبوس‌ها وسیله گرمایشی و سرمایشی ندارند، می‌گوید: «مسافران اتوبوس در سرمای سوزان می‌لرزند و در گرمای سوزان هم آتش می‌گیرند، چراکه همه اتوبوس‌های شهری مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیستند. در حال حاضر فصل گرما نزدیک است و امیدی به بهبودی شرایط نداریم، چراکه همان اتوبوس‌های از رده خارج شده به ایستگاه‌ها می‌آیند.»

 تکمیل اورهال هزار و ۴۰۰ اتوبوس تا پایان سال
سال به سال فرصت از دست رفته و کمبود اتوبوس روی هم تلنبار شده‌است. به تازگی رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از انعقاد قرارداد اورهال هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت تا پایان سال خبر داده‌است، عددی که نمی‌تواند پاسخگوی کمبود اتوبوس در شهر باشد. با صرف‌نظر از اظهارنظر‌های مختلف مسئولان در ادوار مختلف و اینکه چه مقامی در چه دوره‌ای چه حرف‌هایی زده و چه وعده‌هایی داده و به آن عمل نکرده، مسئله مهم این است که تهران برای جبران کمبود اتوبوس باید سراغ نوسازی، بهسازی، اورهال و توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس برود. سید محمد آقامیری در این رابطه افزود: «بیش از ۵۰۰ اتوبوس تاکنون اورهال شده و بازسازی مابقی نیز امسال انجام خواهد شد.» او با بیان اینکه قرارداد اورهال هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته منعقد شده‌بود، اظهار کرد: «قرار بر این بود طی دو سال این اتوبوس‌ها اورهال شوند و به ناوگان برگردند.» آقامیری با اعلام اینکه بیش از ۵۰۰ دستگاه تاکنون اورهال شده و بازسازی مابقی نیز امسال تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: «در روز‌های پایانی سال قبل با احتساب اتوبوس‌های اورهال شده و اتوبوس‌های نو، تعداد دستگاه‌های فعال ناوگان ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود.» او با بیان اینکه سیستم سرمایشی برخی اتوبوس‌ها کاملاً از بین رفته‌بود و قابلیت نوسازی نداشت، یادآور شد: «بنای ما بر این بود که اتوبوس‌های نو جایگزین این اتوبوس‌ها شوند. حتی سیستم سرمایشی تعدادی از اتوبوس‌های اورهال شده قابلیت تعمیر نداشت که این موارد با اتوبوس‌های جدید جایگزین خواهند شد.» عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه سیستم گرمایشی این اتوبوس‌ها سالم است، خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه این اتوبوس‌ها در تابستان قابلیت استفاده ندارند، در فصول سرد مورد استفاده قرار خواهند گرفت؛ در واقع اتوبوس‌هایی که سیستم سرمایشی معیوب دارند، کنار گذاشته می‌شوند، اما به طور کامل از رده خارج نخواهند شد.»

 پرداخت سهم دولت در خرید اتوبوس
مهدی علیزاده، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد اقدامات رئیس‌جمهور شهید در حوزه اتوبوسرانی گفته‌است: «براساس قانون دولت در زمینه تأمین اتوبوس سهم ۸۰ درصد دارد؛ یعنی باید ۸۰ درصد قیمت یک اتوبوس را پرداخت کند که این مهم در دولت گذشته مغفول مانده‌بود و سبب شد شاهد عقب‌ماندگی شدید در امر نوسازی اتوبوس باشیم، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با مدیریت آیت‌الله رئیسی دولت متعهد شد که سهم خود در تأمین اتوبوس برای شهرداری‌های سراسر کشور را پرداخت کند که از این میان سهم شهرداری تهران بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بود که تاکنون ۲۷۱ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده‌است.»
به گفته او، شهید آیت‌الله رئیسی در بحث حمایت‌های مالی از شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های نو اهتمام ویژه‌ای داشتند، به گونه‌ای که در موضوع خرید ۲هزارو۵۰۰ اتوبوس از کشور چین در بخش ارزی و هماهنگی با بانک مرکزی آیت‌الله رئیسی اقدامات خاصی انجام دادند. 
امروز مردم چشم انتظار نتیجه این حمایت‌ها هستند، چراکه این مسئله باید برای همه مهم باشد و نه فقط دولت. چون در این صورت یکی سهمش را ادا می‌کند، اما دیگری نه. در این صورت نه‌تن‌ها نتیجه مثبتی را شاهد نیستیم که زحمات اشخاصی که پای کار بودند هم هدر می‌رود. 

 آمار چه می‌گوید؟
گفتنی است در تازه‌ترین آماری که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرده‌است؛ تهران به صورت کلی ۵ هزار و ۲۷۲ دستگاه اتوبوس به صورت فعال و غیرفعال دارد که از این تعداد ۲هزار و۲۵۶ دستگاه متعلق به شرکت واحد و ۳ هزار و۱۶ دستگاه مربوط به بخش خصوصی است. بنابر‌این اطلاعات ۴ هزار و ۱۹ دستگاه از این تعداد فرسوده و در این شرایط ۳ هزار و ۵۳ دستگاه اتوبوس امروز فعال است و به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. نکته دیگر اینکه میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی تهران ۶/۱۳ سال است که نیاز به نوسازی، بهسازی و دمیدن نفسی تازه در کالبد شرکت واحد ضرورری به نظر می‌رسد. امید است که پس از این شاهد بهبود وضعیت در خدمات اتوبوسرانی شهری باشیم تا شهروندان با آسایش از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار