کد خبر: 1216199
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
جشنواره فیلم برلین چند سال پیش به‌طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد رویدادی با گرایشات سیاسی باشد و در این رویکرد همواره از سیاسی‌ترین فیلم‌های ضدایرانی میزبانی به عمل آورده، اما سیاست به سمت این رویداد کمانه کرده و دامن خودش را گرفته است

جوان آنلاین: جشنواره فیلم برلین چند سال پیش به‌طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد رویدادی با گرایشات سیاسی باشد و در این رویکرد همواره از سیاسی‌ترین فیلم‌های ضدایرانی میزبانی به عمل آورده، اما سیاست به سمت این رویداد کمانه کرده و دامن خودش را گرفته است. 
از واکنش کارمندان برلیناله به جنایات غزه در قالب یک بیانیه تا تظاهرات دموکراسی‌خواهی موضوعاتی است که این روز‌ها گریبان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی غرب را گرفته است. امضای طومار و حتی فراخوان‌هایی برای تحریم جشنواره بین‌المللی فیلم برلین موضوعاتی است که از آن رویداد به گوش می‌رسد. هرچند کیلین مورفی و مت دیمون با حضور روی فرش قرمز اولین نمایش جهانی «چیز‌های کوچک مانند این» جشنواره برلین را هیجان‌انگیز کردند، اما این سیاست بود که سینما را در شروع کار تحت‌الشعاع قرار داد. هالیوود ریپورتر در این‌باره می‌نویسد: پس از یک هفته اعتراض، امضای طومار و حتی فراخوان‌هایی برای تحریم جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، برگزارکنندگان هفتاد و چهارمین جشنواره برلیناله را پنج‌شنبه شب با تظاهرات سیاسی آغاز کردند. با این حال تنها تظاهرات روی فرش قرمز، تظاهراتی مسالمت‌آمیز بود و چندین فیلمساز در کنار ماریت ریسن‌بیک و کارلو چاتریان، دو مدیر برلیناله گردهم آمدند و در‌حالی‌که چراغ‌های تلفن‌های همراه خود را روش کرده بودند خواستار «دموکراسی، تنوع و اتحاد مسالمت‌آمیز» شدند. 


 صد‌ها هزار آلمانی در تظاهرات
تنها یک هفته پیش بود که خبر دعوت برلیناله از اعضای منتخب حزب راست افراطی آلمان (AfD) برای حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره، سروصدای زیادی به پا کرد و با وجود اینکه دعوتنامه‌ها بر مبنای پروتکل استانداردی ارسال شده بود و اعضای این حزب سال‌ها بود که به جشنواره دعوت شده بودند، اما امسال فضایی متفاوت ایجاد شد، زیرا هفته‌هاست که صد‌ها هزار آلمانی در تظاهرات ضد این حزب که افشا شد طرح‌هایی برای اخراج دسته‌جمعی آلمانی‌های غیرقومی دارند در سراسر آلمان شرکت می‌کنند. 
از این‌رو برلیناله پروتکل‌ها و سنت‌ها را زیر پا گذاشت و دعوت خود از اعضای این حزب را پس گرفت. این تصمیم حداقل در جمع افرادی که شب افتتاحیه گرد آمده بودند با اقبال روبه‌رو شد و یکی از حاضران تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: نه به AfD، نه به نژادپرستی. ریسن بیک در سخنرانی شب افتتاحیه در‌حالی‌که با تشویق شدید روبه‌رو بود، تأکید کرد که نفرت جایی در لیست میهمانان ما ندارد. کلودیا راث، وزیر فرهنگ آلمان در یک سخنرانی عمیقاً احساسی با اشاره به این حزب گفت: آن‌ها می‌خواهند دموکراسی ما را نابود کنند. کای وگنر، شهردار برلین هم این شهر را مظهر تساهل و تسامح و ارزش‌هایی خواند که AfD از آن حمایت نمی‌کند. موضوع داغ سیاسی دیگر، یعنی پاسخ جشنواره به جنگ جاری در غزه، نقشی محوری در سخنرانی‌های شب افتتاحیه نداشت، در‌حالی‌که چند روز پیش چندین کارمند جشنواره نامه‌ای سرگشاده به برلیناله نوشته و خواسته بودند جشنواره به صورت جدی خواستار آتش‌بس فوری در منطقه شود. وزیر فرهنگ با یادآوری حملات حماس به رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر و تأکید بر آزادی گروگان‌هایی که هنوز در دست حماس هستند به رنج غیرنظامیان در غزه نیز توجه کرد و گفت مردم محلی نیازمند حفاظت و امنیت هستند!


 اولین رئیس هیئت داوران سیاهپوست برلین 
لوپیتا نیونگو، بازیگر فیلم «پلنگ سیاه» و «۱۲ سال بردگی» ریاست هیئت داوران بین‌المللی امسال را برعهده دارد و داوران زیر نظر او، برندگان خرس طلایی و نقره‌ای را انتخاب می‌کنند. وی در‌حالی‌که با تشویقی گرم روبه‌رو شد، گفت: من نه تنها رئیس هیئت داوران هستم، بلکه متوجه شدم که اولین رئیس سیاهپوست هیئت داورانم و افتخار می‌کنم که نماد پیشرفت هستم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار