کد خبر: 1215648
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
گزارش «جوان» از رونمایی کتاب «جنگ بدون صلح» اثر جدید نصرت‌الله محمودزاده
اگر چه دهکده کوچک «میدون» در آخرین نقطه منطقـه بـقـاع غربی در کنترل کامل ارتش اسرائیل بود و احتمال به اسارت درآمدنم هم وجود داشت، اما موفـق شـدم مخفیانه وارد این منطقه و دهکده ویـران شـوم و فضای عملیات را در اوضاع سخت امنیتی از نزدیک بررسی کنم
 علی شیرین 
جوان آنلاین: کتاب «جنگ بدون صلح» تازه‌ترین اثر نصرت‌الله محمودزاده، کتابی منحصربه‌فرد در حوزه ادبیات پایداری است. این کتاب با موضوع نبرد حزب‌الله لبنان در روستای «میدون» منتشر شده است. سفارش اثر را شهید سید عباس موسوی دبیرکل فقید حزب‌الله لبنان در سال ۱۳۶۹ به محمودزاده می‌دهد و پس از مدت زمانی که برای تحقیقات میدانی و ... صرف می‌شود، اسارت فرمانده حزب‌الله در عملیات میدون باعث می‌شود تا ملاحظاتی در چاپ آن صورت گیرد، بنابراین «جنگ بدون صلح» پس از ۳۳ سال منتشر می‌شود. مراسم رونمایی این کتاب چندی پیش با حضور سیدمحمد نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، گلعلی بابایی محقق و نویسنده حوزه دفاع مقدس، محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما و جمعی از مسئولان فرهنگی، نویسندگان و اصحاب قلم در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. گزارش «جوان» از این مراسم را پیش‌رو دارید. 
 
 صبحگاه ۲۶ آوریل ۱۹۸۸.
اما ماجرا از صبح‌گاه ۲۶ آوریل ۱۹۸۸ آغاز می‌شود. این زمانی است که نیرو‌های مقاومت حزب‌الله وارد منطقه هارداو در جنوب لبنان می‌شوند و در حمله‌ای غافلگیرانه به یگانی از ارتش اسرائیل ضربه سختی وارد می‌کنند. در این عملیات چند نظامی از جمله سرهنگ «شیموئل آدیو» فرمانده گردانی از تیپ پیاده اسرائیل به هلاکت می‌رسند. 
شش روز پس از این ماجرا عملیات «قانون و نظم عملیاتی» با هدف تصرف دهکده میدون در بقاع غربی لبنان برنامه‌ریزی می‌شود. اغلب، جنگ‌های نامنظم در بقاع غربی به روستای میدون خلاصه می‌شود؛ نقطه رهایی نیرو‌های حزب‌الله برای نفوذ به داخل خاک اسرائیل. برخلاف تصور نیرو‌های صهیون، عملیات طولانی می‌شود و پیچیده. حتی خود شارون هم به میدان می‌آید. گردان‌ها، تانک‌ها و بالگرد‌های اسرائیلی و در واقع یک لشکر در مقابل ۴۰ نیروی بی‌سلاح لبنانی! 
نتیجه این جنگ معلوم است: پیروزی اسرائیل در نبرد با چند جوان لبنانی، اما به جای تبلیغات و بوق و کرنا کردن این پیروزی غرورآفرین! برای همیشه در محاق سکوت خبری قرار می‌گیرد. خب چرا؟ 
نقطه شروع نگارش کتاب جنگ بدون صلح که قرار است از این راز پرده بردارد در سال ۱۳۶۹ و در جریان دیدار نویسنده (محمودزاده) با سیدعباس موسوی دبیرکل وقت حزب‌الله لبنان شکل می‌گیرد و نصرت‌الله محمودزاده سرّی را برملا می‌کند بس شنیدنی... 
 
 صهیونیست‌ها از پیروزی‌شان خجل بودند!
در ابتدای مراسم رونمایی، مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح ضمن خیرمقدم گفت: این کتاب را ثمره زحمات چندساله استاد محمودزاده می‌دانم. روایت فتح، امروز پرچمدار روایتگری حماسه آفرینی‌های شهداست و بعد از گذشت ۲۶ سال همچنان محکم‌تر از پیش این پرچم را برافراشته نگه داشته و حتماً این از دعای خیر شهدا و خانواده آنان است. 
محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما هم در سخنانی اظهار داشت: وقتی کتاب‌های استاد محمودزاده را می‌خوانم خود را در آن فضا حس می‌کنم که با توصیفات عینی و دقیق، فضای داستان را برای خواننده ملموس می‌کنند. مانند کتاب «مسیح کردستان» که سال‌ها زحمت نوشتن آن را به عهده داشتند و تبدیل به فیلمنامه خوبی در سینمای ایران شد. (فیلم سینمایی غریب در خصوص شهید بروجردی)
امیر اسماعیلی روزنامه‌نگار هم در سخنانی گفت: هر کتابی که متولد می‌شود فضای گفتمانی خودش را به همراه می‌آورد. این کتاب هم تابع همین نظر است. نوشتن اینگونه کتاب‌ها راحت نیست، در این کتاب یک لشکر، تیپ و کلی سلاح در برابر۴۰ نفر به جنگ می‌روند، اما دچار مرارت‌های فراوانی می‌شوند که البته بعد از به اصطلاح پیروزی، خودشان هم اعلام نمی‌کنند پیروز شده‌اند. نویسنده با استادی تمام با شهدای حزب‌الله در این نبرد همراه می‌شود و این شجاعت‌ها را در روستای میدون روایت می‌کند. 
مصطفی خرامان نویسنده و پژوهشگر تاریخ هم گفت: داستان کتاب جذاب و یک نکته اساسی در این کتاب هست؛ زاویه‌ای را که انتخاب کرده است تا به موضوع بنگرد. بعد از حمله اسرائیل به غزه اتفاقاتی رخ داده و چهره کریه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی به خوبی نمایان شده است و حمایت امریکا را هم داریم می‌بینیم از این رویه غیر انسانی جنگ! 
وی ادامه داد: در ماجرای این کتاب، اسرائیل در نبردی نابرابر پیروزی به دست آورده و صدایش را هم در نیاورده و نویسنده با زیرکی خاصی این ماجرا را توضیح داده و شناختی به ما ارائه می‌دهد. نگاه تاریخی نویسنده به اسرائیل و آنچه در جنوب لبنان می‌گذرد، برای ما آگاهی‌بخش است. 
 
 سفارش کتاب از سوی شهید سیدعباس موسوی
نصرت‌الله محمودزاده نویسنده کتاب هم در این مراسم و قبل از رونمایی از کتاب، در سخنانی به تبیین روند شکل‌گیری و تألیف این کتاب پرداخت و گفت: حکایت این کتاب طولانی است. بعد از ماجرای خونبار صبرا و شتیلا حزب‌الله شکل می‌گیرد و ورق برمی‌گردد. بعد از شکست‌های متعدد، نقطه شروع این کتاب هم به فروردین ۱۳۶۹ برمی‌گردد که به سفارش سیدعباس موسوی دبیرکل وقت حزب‌الله به لبنان رفتم و نوشتن جنگ بدون صلح را شروع کردم. وی افزود: به نظرم وقتی کتابی موفق است که نگاهش و زاویه دیدش متفاوت است. در تحقیق مقدماتی به این نتیجه رسیدم که این موضوع را فراتر از مقطعی از تاریخ جنگ اعراب و اسرائیل دنبال کنم؛ چیزی که در این ۷۵ سال نه جنگ بود، نه صلح. هر از چند گاهی جنگی، درگیری کوتاهی یا ترور‌هایی از جانب اسرائیل صورت می‌گیرد و این قصه ناتمام رها می‌شود، از جمله جنگ حماس و اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۳ که طی آن هزاران نفر کشته شدند. 
 
 تورق در آثار نویسندگان اسرائیلی!
وی افزود: پس از تحقیق حول محور این موضوع در کتب چند نویسنده اسرائیلی، به اهداف و افکار ژنرال‌های اسرائیلی مسلط‌تر شدم و در بازدید‌های مکررم از مناطق مختلف جنوب لبنان به خصوص محور‌های عملیاتی خط تماس اسرائیل به نتیجه قابل قبولی رسیدم. از میان آن همه درگیری بیـن حزب‌الله و ارتش اسرائیل، عملیات «قانون و نظم عملیاتی» را انتخاب کردم. 
با وجود پیروزی ارتش اسرائیل در این عملیات، وزارت دفاع اسرائیل در برابر نبرد تحسین برانگیز نیرو‌های مقاومت حزب‌الله، به انعکاس آن در رسانه‌های بین‌المللی تمایلی نداشت و این ماجرا در بایکوت خبری قرار گرفت. 
 
 بررسی میدانی با ورود به منطقه اشغالی
نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» تصریح کرد: اگر چه دهکده کوچک «میدون» در آخرین نقطه منطقـه بـقـاع غربی در کنترل کامل ارتش اسرائیل بود و احتمال به اسارت درآمدنم هم وجود داشت، اما موفـق شـدم مخفیانه وارد این منطقه و دهکده ویـران شـوم و فضای عملیات را در اوضاع سخت امنیتی از نزدیک بررسی کنم، اما ماجرا از آنجا آغاز شد که در صبحگاه ۲۶ آوریل ۱۹۸۸ نیرو‌های حزب‌الله با نفوذ به منطقه «هارداو» واقع در جنوب لبنان، طی حمله‌های غافلگیرانه به یگانی از ارتش اسرائیل ضربه سختی وارد کردند و این برای ارتش اسرائیل سهمگین و سخت بود. 
محمودزاده ادامه داد: در این عملیات، چند نظامی صهیونیست از جمله سرهنگ «شیموئل آدیو»، فرمانده گردانی از تیپ پیاده نظام گیواتیر که تیپ پیاده اسرائیل به حساب می‌آید، کشته شدند. این عملیات تأثیر زیادی بر روحیه نظامیان اسرائیلی گذاشت و شش روز بعد، عملیات «قانون و نظم عملیاتی» به فرماندهی ژنرال یوسی پیلد، فرمانده ارتش شمالی اسرائیل، برنامه‌ریزی و با هدف تصرف دهکده میدون در بقاع غربی لبنان انجام گرفت. 
 اسارت ابویحیا علت تأخیر در انتشار کتاب
محمودزاده همچنین اظهار کرد: خیلی دوست داشتم پیش از چاپ این کتاب، شهید سیدعباس موسوی آن را بخواند، اما درست در همان روز‌ها اسرائیلی‌ها او را در عملیاتی تروریستی به شهادت رساندند. محمودزاده افزود: تأخیر در چاپ کتاب هم به دلیل اسارت ابویحیا یکی از رزمندگان حزب‌الله در دست اسرائیلی‌ها بود، چون ایشان فرمانده عملیات بود و اسرائیل به شدت دنبال آن بود تا او را دستگیر کند. با اسارت او، باید ملاحظاتی را رعایت می‌کردیم، بنابراین انتشار کتاب طول کشید. 
 
 سؤالات مهمی که باید مطرح شوند
محمودزاده در ادامه این نشست بیان کرد: بررسی وضعیت فعلی، سؤالات مهمی را قابل طرح می‌کند: شواهد بررسی‌های ۷۰ ساله نشان می‌دهند اسرائیل قصد صلح ندارد و منافعش در جنگ است! سؤال دیگر اینکه اگر هولوکاست درست است، پس چرا دوباره در حال تکرار شدن است و اسرائیل آن را تکرار می‌کند؟ 
وی در پایان گفت: برای جبران مافات و عقب‌ماندگی‌ها پیشنهاد تأسیس هلدینگ ادبیات مقاومت را می‌دهم تا آن ۲۲۰ رمان و کتاب عبری و انگلیسی که درباره این عملیات هست را جبران کنیم! 
پایان بخش این مراسم هم رونمایی از این کتاب ۳۳ ساله بود که ماجرایش را خواندید.
برچسب ها: کتاب ، جنگ ، حزب الله لبنان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
United States of America
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
1
0
۳۳ سال رو نمی دونم ولی از موقعی که کناب ۲۳ سال روانشاد دشتی رو خوندم پی به ماهیت واقعی اسلام و حضرت محمد و اصحابش بردم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار