کد خبر: 1208873
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
عضو شورای راهبردی تولیدات دانش‌بنیان در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو شورای راهبردی تولیدات دانش‌بنیان با بیان اینکه با حمایت از «تولید بار اول» زنجیره تولید را به گردش می‌اندازیم، گفت: بعضی وقت‌ها اگر زنجیره تولید ما یک حلقه مفقوده داشته باشد، نمی‌تواند فعالیت کند.
علیرضا عباسی، عضو شورای راهبردی تولیدات دانش‌بنیان در گفتگو با «جوان» در مورد حمایت از «تولید بار اول» گفت: معادن و نفت را در نظر بگیرید که این‌ها در کشور خام‌فروشی می‌شود و از این‌ها ارزش افزوده به دست نمی‌آید. یک بشکه نفت در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد و وقتی صادر می‌شود، ارزش آن را به راحتی نمی‌توانیم برگردانیم، اما اگر افراد، مخصوصاً نخبگان را تشویق کنیم به سمتی بروند که بتوانیم از معادن و نفت‌مان با تولیدات خودمان ارزش افزوده به دست بیاوریم، قطعاً بسیاری از مشکلات اقتصادی را می‌توانیم حل کنیم.
وی افزود: در این ۴۰سال ابتدای انقلاب ۱۷۰هزار فارغ‌التحصیل داشته‌ایم الان ۴‌میلیون دانشگاهی داریم که باید به سمتی برویم که همین نخبگانی که تربیت کرده‌ایم از علم و دانش‌های آن‌ها برای حل نیاز‌های کشور استفاده کنیم. عضو شورای راهبردی تولیدات دانش‌بنیان اظهار کرد: در مجلس قانون جهش تولید دانش‌بنیان را با این نگاه تصویب کردیم که این مجموعه‌ها که تربیت می‌شوند، به صورت تکی و جمعی بتوانند مجموعه‌ای را تشکیل دهند و ناظر بر نیاز‌های کشور کاری انجام دهند. اما نگاه به طور کلی نگاه وارداتی و حمایت از واردات است، خیلی وقت‌ها این‌ها سرخورده و از گردونه رقابت هم حذف می‌شوند. عباسی تصریح کرد: وقتی کالایی را با ارز‌های ترجیحی و حمایتی وارد می‌کنیم، مطمئناً قیمت این کالای وارداتی با قیمتی که تولیدکننده ما تولید می‌کند، قابل رقابت نیست و برای همین تولید‌کننده ما ناامید می‌شود. وی تأکید کرد: وقتی تولید‌کننده داخلی ما سرخورده می‌شود، کار را تعطیل می‌کند. در حوزه دانش‌بنیان هم این مشکل را داشته‌ایم؛ تولید‌کننده و دانش‌بنیان ما نمی‌داند چه تولید کند و وقتی به سمت تولید می‌رود، منابع مالی درستی ندارد. تولید‌کننده اگر تولیدی انجام می‌دهد، باید اولویت دولت خرید از تولید داخل باشد.
عباسی بیان کرد: بعضی وقت‌ها بعضی کالا‌های وارداتی را که نگاه کنیم، متوجه می‌شویم کسی به سمت تولید آن‌ها نرفته است و اگر در داخل تولید شود، برای ما مزیت ایجاد می‌کند و باید به این سمت برویم و از این کالا‌هایی که برای بار اول تولید می‌شود یا به صورت تسهیلاتی یا معافیت‌های مالیاتی از آن‌ها حمایت کنیم. باید برای کالایی که در کشور بار اول تولید می‌شود، تعرفه گمرک را کاهش دهیم تا بتواند رقابت کند.
عضو شورای راهبردی تولیدات دانش‌بنیان گفت: شورای راهبردی تولیدات دانش‌بنیان جزو معدود شورا‌هایی است که در ۵/۱ سالی که قانون حمایت از دانش‌بنیان تصویب شده، سه بار به دستور ریاست جمهوری تشکیل جلسه داده و آیین‌نامه‌هایش نوشته شده است. در واقع حمایت از دانش‌بنیان‌ها اهتمام دولت است و اگر این حمایت انجام شود، ما را به سمت تولید نهاده‌های فناورانه می‌برد که این‌ها عموماً از خارج وارد می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: با حمایت از تولید بار اول زنجیره تولید را به گردش می‌اندازیم، چون بعضی وقت‌ها اگر زنجیره تولید ما یک حلقه مفقوده داشته باشد، نمی‌تواند فعالیت کند. اگر زنجیره تولید ناقص باشد، در این صورت فردا دشمن روی همان دست می‌گذارد و اگر دانش‌بنیان‌ها پای کار بیایند، نیازمان به خارج کم می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار