کد خبر: 1206678
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه در گفتگو با «جوان»:
زیست بوم فناوری استان کرمانشاه روند رو به رشدی دارد. در حال حاضر ۹۰ شرکت دانش‌بنیان با فعالیت در بیش از ۵۰۰ واحد فناور در استان وجود دارد که با فعالیت‌های این واحد‌ها در حال حاضر ۲۰محصول مورد نیاز در کشور از طریق دانش بنیان‌های کرمانشاه به تولید می‌رسد.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: با توجه به پیشرفت علم و سرعت تغییر و تحول در صنایع مختلف دنیا امروز باید شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از مشکلات کشور در نظر داشته باشیم. خوشبختانه در اکثر استان‌ها به این موضوع توجه ویژه‌ای شده و اقدامات خوبی نیز برای فعال‌کردن این شرکت‌ها صورت گرفته است. برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری در کرمانشاه از جمله این کارهاست که با ارائه ۲۰ محصول دانش‌بنیان مورد نیاز کشور که در این استان تولیدشده نشان می‌دهد، شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار دارند. به همین بهانه به سراغ سیامک آزادی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه رفتیم تا در گفت‌وگویی از برنامه‌های استان برای پیشبرد طرح‌های دانش‌بنیان بیشتر آگاه شویم.

هم‌اکنون چند شرکت دانش‌بنیان در کرمانشاه وجود دارد؟
زیست بوم فناوری استان کرمانشاه روند رو به رشدی دارد. در حال حاضر ۹۰ شرکت دانش‌بنیان با فعالیت در بیش از ۵۰۰ واحد فناور در استان وجود دارد که با فعالیت‌های این واحد‌ها در حال حاضر ۲۰محصول مورد نیاز در کشور از طریق دانش بنیان‌های کرمانشاه به تولید می‌رسد.

چه تعداد از شرکت‌های فوق به مرحله صنعتی رسیده‌اند؟
بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در کرمانشاه از مرحله تولید نمونه گذشته و به مرحله صنعتی رسیده‌اند که با این پیشرفت در شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال توسعه شرکت‌ها زایشی هستیم، چراکه هم اکنون چهار شرکت از دل شرکت‌های دیگر ایجاد شده است و این امر کمک بزرگی به این حوزه خواهد داشت.

از نمایشگاهی که برگزار کردید و وجه تمایز و ویژگی‌های آن بگویید.
نمایشگاه امسال با میزبانی ۲۵ غرفه از دستاورد‌های پژوهشگران و فناوران از چهارم تا امروز برپا بود که در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰محصول فناورانه به نمایش گذاشته شد. یکی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری امسال، حضور ساختار‌های فناورانه بخش خصوصی بود، ضمن اینکه تعداد زیادی از این محصولات معادل ۵۰ درصد آن‌ها تجاری‌سازی و وارد بازار شده است. گسترش و توسعه اشتغال در حوزه دانش‌بنیان‌ها بسیار امیدوارکننده است. بر همین اساس یکی از ویژگی‌های برپایی نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری، تلاش برای مردمی‌سازی دستاورد‌های این حوزه می‌باشد که با زبان ساده قابلیت ارائه به مردم را دارد.

ظرفیت‌های علمی کرمانشاه را چطور می‌بینید؟
معتقدیم در کرمانشاه پتانسیل‌های زیادی در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری وجود دارد، بنابراین برای استفاده از این ظرفیت‌ها در گام نخست نیازمند پرورش جامعه نخبگانی برای ایده‌آفرینی هستیم که در بین دانشجویان با جذب آن‌ها حتی در صورت نداشتن ایده با برگزاری دوره‌های تخصصی به آن‌ها کمک می‌شود تا در آینده صاحب ایده شوند.

آیا آماری از تعداد افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، دارید؟
هم اکنون بیش از ۳ هزار نفر در استان کرمانشاه در فناوری اشتغال دارند که از این تعداد ۲ هزار ۳۰۰ نفر مربوط به پارک علم و فناوری هستند. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده دنبال راه‌اندازی بخش‌های مختلف برای اشتغال‌های بیشتر خواهیم بود که به عنوان نمونه تا پایان امسال حوزه بازی و انیمیشن راه‌اندازی خواهد شد.

به نظر شما ارزشمندترین دستاورد‌های حوزه پژوهش و فناوری در استان کرمانشاه چیست؟
اگر قرار باشد به مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاورد‌های حوزه پژوهش و فناوری کرمانشاه اشاره کنیم باید بگوییم یکی از اقدامات ویژه در این حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان و فناوری است که با تشکیل مرکز توسعه بازار پارک علم و فناوری تمرکز بیشتری بر حوزه صادرات محصولات به سایر کشور‌ها خواهیم داشت.

از نظر رقمی می‌دانید چقدر محصول صادر شده است؟
تاکنون بیش از ۱۷ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان از استان کرمانشاه به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، آفریقا، عراق و چند کشور دیگر صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود با رشد ۳۰ درصدی این آمار تا پایان سال جاری رو‌به‌رو باشیم.

بحث راه‌اندازی شهرک فناوری در کرمانشاه به کجا رسیده است؟
برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی شهرک فناوری همچنان ادامه دارد. این شهرک قرار است در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار احداث شود و در صورت اقدامات نهایی تا پایان سال آینده واگذاری این زمین برای راه‌اندازی شهرک فناوری به عنوان یکی از چالش‌های واحد فناور وارد فاز عملیاتی می‌شود. ضمن اینکه از سال ۱۴۰۰ بزرگ‌ترین برج فناوری استان با ۷۰ واحد فناور بهره‌برداری شده که با اقدامات انجام و برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال تمام واحد‌های آن در قالب ۱۱۰ واحد و شرکت فناور به بهره برداری می‌رسد.

هدف اصلی شما در مدیریت شرکت‌های دانش‌بنیان چیست؟
تمام هدف ما این است که جهت‌گیری و سوق شرکت‌های دانش‌بنیان به سوی اولویت‌های استان باشد و بر همین اساس یکی از اولویت‌ها در کنار فعالیت‌های حوزه صنایع شیمیایی، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و تجهیزات کشاورزی توجه به حوزه گردشگری است که نیازمند ساختار‌های نوآوری و شتاب‌دهنده است.
در کنار توجه به اولویت‌های استان و اشتغالزایی در حوزه‌های آن، امسال برنامه‌ریزی‌هایی برای همکاری در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام شده که به زودی اتفاقات خوبی در توسعه دانش‌بنیان‌ها خواهیم داشت، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال مولد نیازمند همراهی، هماهنگی و در واقع باور و اعتقاد به این حوزه است و تا زمانی که این هارمونی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ایجاد نشود و این باور شکل نگیرد نمی‌توانیم از توسعه این بخش سخن بگوییم.
زمانی می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار رشد، توسعه و ایجاد اشتغال داشته باشیم که سایر بخش‌های مرتبط و سازمان‌های مربوطه وظایف خود را به درستی انجام دهند و اراده‌ای برای حل مشکلات و موانع پیشرو داشته باشند، همانطور که از یک ماشین که یک چرخ آن به درستی کار نمی‌کند هرگز انتظار حرکت نداریم. اگر فرهنگ دانش‌بنیان و اعتقاد راسخ به آن در مدیران نهادینه شود، بانک‌ها تسهیلات ارزان قیمت و با تضامین معقول بدهند، سازمان‌ها در صدور مجوز‌های مربوطه مانع تراشی نکنند، واردات محصولات مشابه ممنوع شود، محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار‌های همسایه معرفی و مشاور‌های تخصصی این حوزه در اختیار فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و در نتیجه شاهد کاهش آمار بیکاری و جذب دانش آموختگان دانشگاهی در این مراکز باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار