کد خبر: 1198116
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کارشناسان چینی ارزیابی می‌کنند
کارشناسان و ناظران چینی در مورد نخستین سفر «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی پس از برقراری روابط سیاسی تهران و ریاض خاطرنشان کردند که مساله فلسطین، کشورهای اسلامی را به سمت وحدت سوق داده است.

جوان آنلاین: آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به همراه سران ۵۶ کشور اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی در هشتمین نشست فوق‌العاده کشورهای اسلامی که روز شنبه ۲۰ آبان در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، گرد هم آمده اند تا درباره حملات اشغالگران علیه مردم فلسطین مذاکره کنند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان چینی در خصوص نخست سفر رئیس جمهوری ایران بعد از برقراری روابط سیاسی دو کشور به میانجگری چین، تاکید کردند مسئله فلسطین، کشورهای اسلامی را به سمت وحدت سوق می دهد.

سان دگانگ رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه فودان به نشریه گلوبال تایمز گفت: پس از دوره موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۰، بسیاری از کشورهای عربی با اعمال فشار آمریکا به طرح عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل تن دادند و این امر به بروز اختلافاتی میان کشورهای خاورمیانه منجر شد اما حمله تل‌آیو به نوار غزه بر طرح راهبردی واشنگتن تاثیر بسازایی داشت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای پیشبرد طرح عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل به عنوان محور اصلی سیاست خاورمیانه ای خود بر ریاض فشار می آورد اما پس از حملات تل‌آویو به نوار غزه، کشور های عربی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، طرح عادی‌سازی را متوقف کردند و دیگر حاضر به همسویی با واشنگتن نبودند.

علاوه بر کشورهای اسلامی، جامعه جهانی در قلب آمریکا و اروپا جنایت های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

سان دگانگ تاکید کرد که آمریکا و اسرائیل از نظر افکار عمومی جهان با انزوای فزاینده ای روبرو بوده و توجه افکار عمومی در جهان به کشتار غیرنظامیان در غزه، تل‌آویو را تحت فشار قرار داد.

وی با اشاره به هزینه‌های اخلاقی و سیاسی فزاینده تل‌آویو در حملات به غزه، تاکید کرد: نشست اعضای سازمان همکاری اسلامی به نتایج قابل توجهی در محکومیت اقدامات اسرائیل و توقف کشتار مردم غیرنظامی دست یافته است.

وی خاطرنشان کرد که تل‌آویو تحت حمایت کشورهای غربی، حملات وحشیانه به نوار غزه را ادامه می دهد ولی کشورهای اسلامی می‌تواند فشار بر اسرائیل افزایش دهند.

لی ویجیان، معاون انجمن مطالعات خاورمیانه چین معتقد است که درخواست‌های کشورهای اسلامی عمدتا نمادین است و محدودیت های واقعی بر اسرائیل تحمیل نمی کند.

وی افزود: در شرایط فعلی بعید است که تل‌آویو در خواست آتش بس را قبول کرده و به مذاکرات دو طرفه تن دهد.

این درحالی است فشار بر کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی افزایش پیدا کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار