کد خبر: 1168410
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
دنیا فقط آمریکا و اروپا نیست، بلکه ارتباطات قوی و دو جانبه میان کشور‌ها می‌تواند سبب پیشرفت در حوزه سیاسی، اقتصادی، علمی و... شود، با این رویکرد دولت سیزدهم در ایجاد ارتباط با همسایگان و کشور‌های مختلف جهان موفق عمل کرده است.

اختصاصی جوان آنلاین، سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دولت سیزدهم تاکنون، نه‌‍‌تن‌ها از انزوای ایران که جدی‌ترین هدف آمریکا از تحریم‌های بین‌المللی بوده است جلوگیری کرده، بلکه وضعیت روابط موجود میان کشورمان و دولت‌های منطقه را به جایگاهی رسانده که آن دولت‌ها، نسبت به تعمیق روابط خود با جمهوری اسلامی ایران احساس نیاز می‌کنند.
در همین رابطه، خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در تماس تلفنی با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به ارسال دعوتنامه رسمی «رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی برای آیت‌الله رئیسی بر حضور رئیس جمهور در اجلاس بریکس تأکید کرد. نکته این است که در حال حاضر ۱۹ کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را مطرح کرده‌اند، و جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشور‌هایی است که تقاضای عضویت در این گروه را مطرح کرده است.
گروه بریکس هم‌اکنون متشکل از کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. هم‌اکنون آفریقای جنوبی ریاست این گروه را به عهده دارد.
سرواژه بریکس (BRICS) از کنارهم‌قرارگرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشور‌ها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود.

هند و توسعه همکاری‌ها
سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و دستیار وزیر امور خارجه هم درباره نشست اعضای کمیسیون مشترک دو کشور ایران و هند در توئیتی نوشت: کمیسیون‌های مشترک اقتصادی نقش بسیار مهمی در توسعه روابط کشور‌ها دارند.
وی ادامه داد: در راستای آمادگی برای برگزاری ۲۰ مین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند نشست هم اندیشی خوبی بین نمایندگان وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های ایرانی عضو کمیسیون مشترک دو کشور با حضور آقای سرشت، سفیر جدید هند در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

سازمان همکاری شانگ‌های
همچنین قرار است چهارم ژوئیه ۱۳ تیر ماه نشست مجازی سازمان همکاری شانگ‌های به ریاست هند برگزار شود. در بیست و دومین نشست سران این سازمان عضویت کامل ایران رسما اعلام خواهد شد و آنگونه که «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های روز جمعه نهم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد از تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشور‌های عضو سازمان برخوردار خواهد بود.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز روز جمعه نهم تیر ماه طی سخنانی در مرکز دیپلماسی مردمی سازمان همکاری شانگ‌های در مسکو گفت که در نشست آتی سازمان همکاری شانگ‌های در تاریخ چهارم جولای، ایران و بلاروس رسماً عضو دائمی این سازمان می‌شوند.
سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگ‌های پنج پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگ‌های نام گرفت. سازمان همکاری شانگ‌های رسما در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد. زبان رسمی این سازمان روسی و چینی است.

همسایگان در اولویت
در خصوص گسترش همکاری با همسایگان نیز علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز جهت برگزاری نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق و همچنین رایزنی با مقامات سیاسی عالی رتبه این کشور در راس یک هیات عازم بّغداد شد.
این پنجمین نشست کمیته سیاسی ایران و عراق به ریاست معاونین وزیر خارجه دو کشور می‌باشد. اخرین نشست این کمیته در سال ۹۸ در تهران برگزار شده بود.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض هم روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ماه فعالیت مجدد خود را با پخش سرود ملی و اهتزاز پرچم کشورمان بطور رسمی آغاز کرد.
مراسم بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض با حضور علیرضا بیگدلی معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، ایرانیان و امور مجلس، حسن زرنگار سرپرست سفارت جمهوری ایران و نیز حضور علی الیوسف معاون کنسولی وزارت امور خارجه عربستان سعودی و تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه، سفرا و اعضای کادر دیپلماتیک مقیم عربستان سعودی و نمایندگان دفاتر سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی مستقر در ریاض برگزار شد.
چین هم در دستورکار است و در همین زمینه پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سالجاری، روز یکشنبه یازدهم تیرماه به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و با حضور معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد با دستور کار «بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی با چین در چارچوب هجدهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی دو کشور» در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.
در این جلسه صفری ضمن اشاره به اهمیت برگزاری کمیسیون‌های مشترک و لزوم پیگیری تفاهمات و اجرایی‌سازی توافقات با کشور‌های هدف در چارچوب کمیسیون‌های مشترک، بر همکاری بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط جهت برگزاری هر چه موثرتر اجلاس کمیسیون مشترک ایران و چین تأکید کرد.
سرانجام اینکه فعالیت دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در این حوزه‌ها نشان از اهتمام جدی آن به تحقق اصل چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌المللی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار