کد خبر: 1146484
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
حسین عبداللهی فر
نخستین سال از قرن پانزدهم هجری شمسی هم مانند سال‌های دیگر با همه فراز و فرود‌هایی که داشت، سپری شد و این قضیه برای همه کشور‌ها اجتناب‌ناپذیر است، اما چالش‌ها و موانعی که جمهوری اسلامی ایران از آن عبور می‌کند، به اندازه‌ای زیاد است که تفسیر بقا و ماندگاری نظام اسلامی را تنها می‌توان با تعابیر متافیزیکی «معجزه ماندگاری» تحلیل کرد. 
برای مستند‌سازی این ادعا کافی است به چالش‌هایی که ملت ایران در سال ۱۴۰۱ پشت سر گذاشت، اشاره شود. مهم‌ترین چالش‌های سال ۱۴۰۱ را می‌توان به شرح زیر برشمرد:
الف) چالش‌های اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین 
اگرچه جنک اوکراین به دلیل تأثیری که این منطقه در تولید غلات و دانه‌های روغنی داشت، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان را تحت تأثیر خود قرار داد، اما سیاست غلط پرداخت یارانه به واردکننده در دولت قبل سبب شد تا در اقتصاد کشورمان بیش از سایر کشورها، به‌ویژه در بخش غلات، نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی اثر بگذارد. این در حالی بود که علاوه بر افزایش قیمت، تأمین برخی از اقلام استراتژیک مانند گندم را با مشکل مواجه ساخت. نظام اسلامی موفق شد با اتخاذ تدابیری ویژه علاوه بر عبور کشور از این چالش بزرگ، ضریب امنیت غذایی کشور را از زیر یک ماه به بالای شش ماه افزایش دهد. 
ب) چالش‌های متأثر از حذف ارز ترجیحی
عوارض ناشی از جنگ اوکراین دولت را ناگزیر کرد ارز ترجیحی را که به واردات چندین قلم کالا اختصاص داشت، حذف کند و به مصرف‌کننده بپردازد. اقدامی که از نظر اغلب کارشناسان اثرات تورمی زیادی داشته و می‌توانست زمینه موج سواری دشمن برای بی ثبات‌سازی کشور را فراهم سازد. با اقدام بموقع دولت سیزدهم در تأمین اقلام کالا‌های اساسی، به‌ویژه نان سنتی نه تنها کشور توانست از این چالش عبور کرده بلکه اجازه نداد تا وعده حضور مردم در خیابان به کمبود نان محقق شود. 
ج) چالش جنگ ترکیبی و اغتشاشات ۱۲۰ روزه
پروژه جنگ ترکیبی با مهندسی بسیار دقیق و پیچیده‌ای که با هدف تجزیه ایران برنامه‌ریزی شده بود، علاوه بر عوارض امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زیادی که داشت، به لحاظ اقتصادی نیز سبب بروز چالش‌های بزرگی برای کشور و مدیریت اجرایی کشور گردید. به‌ویژه آنکه محور اصلی جنگ ترکیبی غرب علیه جمهوری اسلامی بر «نارضایتی عمومی ناشی از مشکلات اقتصادی به‌ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی» تمرکز داشت. 
نگاهی گذرا به مهم‌ترین آثار اقدامات اقتصادی دشمن بر معیشت و زندگی عادی مردم نشان می‌دهد که نظام اسلامی از چه چالش‌های بزرگی عبور کرده است:
- تأثیر روانی بی ثبات‌سازی کشور بر چرخه تولید و کسب و کار.
- اثرپذیری بازار و بورس از ۱۲۰ روز اغتشاش و ناامنی.
- تأثیر منفی بر روند صادرات کالا و بازگشت ارز به کشور.
- تلاش برای ناامن‌سازی بازار و وادار‌سازی کسبه به اعتصاب.
- فشار به سیستم حمل ونقل کشور با حمله به کامیون داران و تحریک این قشر به اعتصاب.
- تحریک اقشار و صنوف موثر بر خدمات عمومی به تحصن و اعتصاب.
- تلاش گسترده برای آسیب زدن به زیرساخت‌های موثر بر اقتصاد کشور به‌ویژه برق و گاز.
- تخریب اموال عمومی و آسیب زدن به شبکه بانکی، شبکه حمل و نقل شهری، شبکه درمانی و... 
د) چالش ناشی از جنگ اقتصادی و ارزی غرب جهت افزایش قیمت دلار‌
با توجه به تمرکز دشمن بر نارضایتی عمومی یکی از محور‌های اصلی جنگ ترکیبی را جنگ اقتصادی، افزایش فشار‌های تحریمی و جنگ ارزی شکل می‌داد تا با افزایش قیمت دلار و آثار تورمی آن امکان به میدان آوردن مردم به‌ویژه طبقات پایین جامعه را پیدا کنند؛ لذا برنامه دشمن برای افزایش قیمت دلار بیانگر چالش بزرگی است که نظام اسلامی با لطف الهی از آن عبور کرد. 
- تلاش برای جلوگیری از ورود دلار به کشور.
- انجام اقدامات ایذایی جهت ایجاد جو نظامی و تیرگی روابط تجاری میان کشورها.
- فشار به دولت‌های منطقه جهت جلوگیری از مراودات مالی و تجاری.
- جلوگیری از ادامه معامله با کشور‌های منطقه و واردات پول‌های جایگزین دلار.
- صدور بیانیه‌های سیاسی و حقوقی جهت تأثیرگذاری بر فضای روانی جامعه.
- تحریک مردم به خرید دلار جهت جلوگیری از ریزش ارزش پول خود.
- تحریک اقشار سرمایه‌دار به خروج سرمایه خود از بانک‌های کشور.
ارائه تصویری ناامن از کشور با مسموم‌سازی فضای روانی کشور با بزرگنمایی از مسموم‌سازی دانش آموزان.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار