کد خبر: 1120402
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
خوانشی نوین از اندیشه و عمل آیت‌الله سید‌حسن مدرس
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، می‌کوشد تا کنش و واکنش‌های شهید آیــت‌الله سید‌حسن مدرس را درحوزه‌سیاستگذاری عمومـی مــورد بازخوانی قرار دهد. این پژوهش توسط دکتر حمیدرضا ملک محمدی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، می‌کوشد تا کنش و واکنش‌های شهید آیــت‌الله سید‌حسن مدرس را درحوزه‌سیاستگذاری عمومـی مــورد بازخوانی قرار دهد. این پژوهش توسط دکتر حمیدرضا ملک محمدی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن همت گماشته است. نویسنده در دیباچه خویش بر این اثر، در باب نگاه متفاوت خویش به کارنامه این رجل نامور تاریخ معاصر ایران، چنین آورده است:
«تاریخ، حافظه متراکم و انباشته یک ملت از رخداد‌هایی است که در گستره زمان و جغرافیا، مسیر زندگی را مشخص کرده و آن را در برابر دیده آیندگان به تصویر می‌کشد. فراز‌ها و فرودها، اوج‌ها و حضیض‌ها و گشایش‌ها و سختی‌ها، هر یک برگی از این کتاب پرحادثه را تشکیل می‌دهند و هر برگی چنان است که بر خواندنش، درسی برای گام‌های آتی خواهد بود. ملت‌های قدیمی‌تر، تاریخی متراکم‌تر دارند و تواریخ متراکم‌تر، لایه‌های رسوبی سخت‌تری از رفتار و فرهنگ را در خود جای می‌دهند. عادات در میان آنها، بسی پایاتر و تغییر در آن‌ها بسی مشکل‌تر است. ریشه‌های تنومند آداب اجتماعی و سیاسی، با اندک کاویدن چنین تاریخ‌هایی نمایان می‌شود و آنجاست که کار سخت خوب دیدن و فهمیدن، خود به هنری بزرگ تبدیل می‌گردد و ایران نیز حکایتی چنین دارد. مجموعه‌ای از پادشاهی‌های قدرتمند و گسترش‌گرا، از پس هزاره‌هایی مشحون از تخاصم و نبرد، سرزمین ایران را به آوردگاه قدرت‌طلبی‌های سیاسی- نظامی تبدیل کرده، بربالادست تمامی ترتیبات اجتماعی و سیاسی هر دوره، پادشاهی وجود داشت که تمامی قدرت‌های اصلی را یک جا در خود جمع نموده بود. حکومت‌های پادشاهی به شکلی روالمند، در هر دوره به تقویت سنت‌ها و آداب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شاه‌مداری منجر می‌شد تا آنکه در دوره‌ای نزدیک به زمان حاضر، یعنی یک سده پیش، قیام مشروطیت با ضرورت حرکت به سوی دولت مدرن و محدود ساختن قدرت پادشاه، نهاد نوپای مجلس را در ایران پی‌ریزی نمود و به دنبال آن، نمایندگان مردم در حوزه وضع قوانین و ارائه راهکار‌های تقنینی، بر قدرت بی‌حد و حصر پیشین، محدودیت وارد کردند. حضور نمادیندگان مردم در مجلس، نه تنها می‌توانست مرهمی بر دلمشغولی‌های عمومی در خصوص لحاظ کردن منافع و مصالح آنان باشد که سدی در برابر تمایلات جاه‌طلبانه و خودسری‌های پادشاه نیز به حساب می‌آمد. حضور آیت‌الله سید‌حسن مدرس در مجالس مقننه دوره‌های نخست، از این جنبه نیز در خور پژوهش است. اگر چه در خصوص مدرس و آرا و اندیشه‌های او، تاکنون مطالب قابل توجهی به صورت کتاب و مقاله به رشته تحریر درآمده، اما از این نگاه که آرا و اندیشه‌های سیاسی مدرس در چارچوب دانش سیاستگذاری عمومی چگونه قابل وارسی است، کمتر سخنی به میان آمده است.
این نوشتار با دستمایه قرار دادن اسناد، مدارک و دیگر نوشته‌های موجود در مورد مدرس و نوشته‌های حوزه سیاستگذاری عمومی، تلاش خواهد نمود تا اندیشه و عمل این نماینده مجلس را از نگاه دانش سیاستگذاری بررسی و تحلیل کند. دستیابی به این هدف، نوشتار حاضر را در چهار فصل ارائه می‌نماید. در نخستین فصل، مفاهیم سیاستگذاری عمومی تبیین گردیده است. در فصل دوم به بررسی شرایط زمانی و مکانی و حوادث و رخداد‌هایی که حامل پیدایش اندیشه‌هایی همچون اندیشه مدرس گردید، توجه شده است. سومین فصل این کتاب، اندیشه‌های مدرس را در حوزه‌های گوناگون بررسی نموده و سرانجام در آخرین فصل، اندیشه و عمل مدرس در چارچوب مفاهیم و مباحث اصلی دانش سیاستگذاری عمومی تبیین گردیده است...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار