کد خبر: 1101301
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کنکور فقط کنکور است، همین و بس
کسانی که با درس خواندن به جایی رسیدند، معتقدند کنکور مهم است و کسانی هم که با درس خواندن به جایی نرسیدند، معتقدند کنکور مهم نیست و اتلاف عمر است. این واژه مثل بسیاری دیگر از وقایع زندگی «نسبی» است.
گزارش و عکس: نیره ساری

اسم امتحان و آزمون سراسری به خودی خود ترسناک است. حالا اگر همین واژه «سراسری» در قالب کنکور باشد بار معنایی سنگین‌تری خواهد داشت؛ عرصه رقابتی نزدیک که بر پایه زحمت و تلاش چند ساله دانش‌آموزان استوار است. امسال هم گذشت. کنکور تمام شد. نتایج آمد. انتخاب رشته هم به پایان رسید. همه ماجرا در همین چند جمله است.
دانش‌آموز عزیز، کنکور راهی برای «چیزی شدن» است، اما «همه‌چیز» نیست. کنکور هم مثل یکی از مراحل زندگی، هر چند مهم چه بد چه خوب، تنها یک مرحله آموزشی است که حالا تمام شده است. والدین عزیز، فرزندان خود را آرام و برای فصل تازه‌ای از زندگی هدایت کنید. سرزنش‌کردن آینده بهتری برای فرزند شما نمی‌سازد.
در چند دهه گذشته کنکور به عنوان یک هدف اصلی برای والدین و دانش‌آموزان تبدیل شده و به‌گونه‌ای برای آنان به شکل یک مبارزه تحصیلی درآمده است و در این مبارزه برخی دانش‌آموزان پیروز و برخی نیز بازنده تعبیر می‌شوند!

کنکوری‌ها بخوانند
یک جایی پرسیده بودند: «اگر برمی‌گشتی به عقب، چی رو تغییر می‌دادی؟» کسی جواب داده بود: «کنکور رو خیلی جدی نمی‌گرفتم.» این جواب، جزو جواب‌های اثرگذار و مهم انتخاب شده بود. می‌پرسید چرا؟! ادامه مطلب را بخوانید.
*کنکوری عزیز که از نتیجه ناراضی هستی! شک نداشته باش. همین جا مکتوب نوشتیم و مثل امضا می‌ماند و این برگه روزنامه را نگهدار تا فردا روزی بخوانی. کنکور تنها یکی از راه‌های موفقیت است. اگر از مسیر کنکور نتیجه نگرفتی، مسیر‌های دیگر را برای رسیدن به موفقیت در زندگی انتخاب کن. چه بسا افرادی که راه‌های دیگری را برگزیده و موفق‌تر هم بوده‌اند، چراکه موفقیت در تلاش و علاقه است و هر کسی اگر مسیر درست را انتخاب کند و آن را به مقصد برساند، موفق است. چه بسا افرادی که به دانشگاه هم راه یافته‌اند، اما به دلیل نبود علاقه آن را به پایان نرسانده یا از آن به خوبی بهره‌گیری نکرده‌اند.
اتفاقاً این روز‌ها و در شرایط اقتصادی امروز، مهارت‌آموزی یکی از بهترین مسیرهاست و حتی دانشگاه‌ها نیز در حال حرکت به سمت آموزش مهارت هستند تا تئوری.
کنکور را هر طور پشت‌سر گذاشتی فدای سرت، از حالا به بعد ادامه مسیری را که تا قبل از این می‌رفتی در پیش بگیر.
باید به سربازی بروی؟! بسیار خب، حق با شماست، اما این موضوع برای شما استثنا نیست. برنامه‌ای مناسب برای خود داشته باشید و دوباره برای کنکور آماده شوید. بسیاری از کسانی که در کنکور، رتبه‌های خوب و قابل قبولی کسب کرده‌اند، داوطلبانی بوده‌اند که اتفاقاً پس از گذراندن خدمت سربازی در کنکور شرکت کرده‌اند.
*کنکوری عزیز که از نتیجه نسبتاً راضی هستی! تسلیم نتیجه و تلاش حداکثری یک‌ساله خود باش. عمر خودت را یک سال دیگر پای کنکور، استرس‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن تباه نکن. بد نیست به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های کشور نگاه کنی. همین آمار گواهی این موضوع خواهد بود که این نارضایتی چندان موجه نیست. در تمام سال‌هایی که دانشجو در بهترین دانشگاه در حال تلاش برای اخذ مدرک و ورود به بازار کار بوده، فرد دیگری که شاید کنکور را همه ماجرا و راه موفقیت تلقی نکرده وارد بازار کار شده و به قول معروف جای پای خودش را محکم‌تر کرده است و بعد از اینکه توانسته در کار خود به شرایط ثابتی برسد به فکر شروع دوباره برای درس خواندن افتاده است.
*کنکوری عزیزی که از نتیجه کاملاً راضی هستی! تبریک می‌گویم تو موفق شدی، اما حواست باشد که این قبولی، مسیری برای موفقیت و سواد و علم بیشتر تو باشد نه مسیری برای فخرفروشی به دیگران و شوآف با سردر دانشگاه و روزمرگی‌هایی که همواره پیش راه تو قرار دارد. هیچ چیز در این دنیا ثابت نیست. فراموش نکن امروز از آنچه برای آن تلاش کردی، راضی و خرسند هستی و فردا هر اتفاقی افتاد، بدان که برای به دست آوردن این مسیری که در آن قرار داری یک‌سال از همه چیز خود گذشتی. فردا اگر از مسیری که در آن قرار گرفتی، احساس خوشایندی نداشتی هیچ کس را مقصر ندان و امروز تصمیمی را بگیر که دلخواه و مورد رضایت توست. این تو هستی که باید علاقه خود را فدای هیچ چیز و هیچ کس نکنی. مسیری را که دلخواه و مورد رضایت خودت است، انتخاب کن.
والدین بخوانند
۱- بروز رفتار‌های سرزنش گونه بعد از اتمام کنکور بی‌فایده است. این روش تنها فرزند شما را سرخورده می‌کند. سرزنش کردن فرزندان به دلیل قبول نشدن در کنکور یا رشته مورد نظر والدین، نه تنها شکاف بین خانواده را عمیق‌تر و نوجوان و جوان را از کانون امن خانواده دور می‌کند، بلکه منجر به شکل‌گیری برخی عقده‌های عمیق در فرد می‌شود که ممکن است در دوران بزرگسالی روی تعاملات اجتماعی او اثر منفی بگذارد.
۲- حواستان باشد در چرخه معیوب چشم و هم چشمی قرار نگیرید. آیا فرزند شما ابزار رسیدن به اهداف درست و غلط شماست؟! سعی کنید جزو کسانی نباشید که با نمایش نمره بهتر یا قبولی در دانشگاه بهتر از سوی فرزندش در مقابل دیگران برای خود منزلتی کسب می‌کند. کسانی که سال‌ها در صفحات مجازی مثلاً چشم دیگران را برای قبولی فرزندشان کور می‌کنند!
۳- آینده اقتصادی فرزند شما یا دستیابی به آمال و آرزو‌های فروخورده شما از طریق فرزندتان و با قبولی در کنکور جبران نخواهد شد. طبق گفته روانشناسان فشار والدین برای پزشک شدن فرزندانشان در یک دهه اخیر به بهانه اینکه فرصت شغلی در پزشکی در شرایط مناسبی قرار دارد ریشه در همین عامل دارد.
۴- دقت کنید در سال کنکور، زمان اعلام نتایج و همین طور تا چندین ماه پس از آن به واسطه فشار روانی و درس‌خواندن فشرده و مستمر، احتمال بروز تغییرات رفتاری مانند پرخاشگری، اعمال وسواس‌گونه، عادت اضطرابی و تکانشی مانند خوردن ناخن یا کندن موی سر، کم حرفی، بی‌حوصلگی و گریه وجود دارد. در این‌گونه موارد بهترین شیوه برخورد والدین پرهیز از رفتار متقابل و قانع‌کردن فرزندان خود برای کمک گرفتن از متخصصان سلامت روان است.
۵- فراموش نکنید این مرحله از زندگی فرزند شما هم می‌گذرد. آنچه مهم است پرورش فرزندی سالم و با نشاط است که در زندگی احساس رضایت و خوشبختی دارد. فشار بیش از حد برای موفقیت و توقعات نامعقول از فرزندان حتی اگر منجر به رسیدن به برخی اهداف در کوتاه‌مدت شود، آن‌ها را از احساس رضایت خود، دیگران و جهان محروم می‌کند و دردی مستمر و عمیق را در وجودشان ایجاد می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار