کد خبر: 1300843
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
پایان قیمت‌گذاری با فشار؟
گرو‌کشی ایران‌خودرو در جاده خاکی بورس! مدیر کل دفتر صنایع خودرو: رسیدگی دقیق به قیمت‌های فروش قطعات به واحد خودروسازی و اعمال قیمت واقعی از وظایف حاکمیتی وزارت صمت است
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: کروز چهار ماه است پشت فرمان بزرگ‌ترین خودروساز ایران با سهم ۵۰‌درصدی بازار خودرو نشسته است. در این مدت نه تنها از ضرر و زیان این بنگاه ریالی کم نشده، بلکه تسویه بدهی به قطعه‌سازان و بخشی از حقوق و دستمزد کارگران هم به دست‌انداز افتاده است. اخیراً مدیر عامل این گروه خودروسازی به پشتوانه خصوصی‌شدن برای وزارت صمت و شورای رقابت شاخ‌وشانه کشیده است؛ ابتدا دولت را با توقف عرضه و فروش خودرو تهدید کرد و در مرحله بعد به بهانه افزایش نیافتن قیمت‌ها صراحتاً اعلام کرد: محصولات‌مان را در بورس می‌فروشیم. با توجه به اینکه شرکت کروز خود تأمین‌کننده قطعات خودرو است، به نظر می‌رسد این گروه خودروسازی باید در خصوص هزینه‌های تولید قطعات خودرو و قیمت تمام‌شده تولید خودرو شفاف‌سازی و گزارش عملکردی از روند رو به بهبود شاخص‌های تولید در این بنگاه ارائه کند، سپس مدعی خروج از قیمت‌گذاری و آزاد‌سازی قیمت‌ها شود. اگر قرار باشد ایران‌خودرو با زمان سابقش تغییر نداشته باشد و در به همان پاشنه بچرخد، چرا این شرکت با آن همه حاشیه به کروز واگذار شد؟ ظاهراً مدیریت جدید، قیمت‌گذاری دستوری را بهانه ضرر و زیان قرار داده است و با تضییع حقوق مصرف‌کنندگان، با عرضه خودرو در بورس می‌خواهد تنها تعیین‌کننده قیمت در بازار باشد. 
 
سال‌هاست خودروسازان دلیل زیان‌دهی بنگاه تحت مدیریت‌شان را مدیریت دولتی و قیمت‌گذاری دستوری خودرو اعلام می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند با نسبت‌دادن مشکلات به دولت، مدام موج جدیدی از گرانی را توجیه‌پذیر کنند. در حالی که تشکیل شرکت‌های تودرتو، نیروی انسانی بالا، هزینه‌تراشی‌ها و ناتوانی در کاهش قیمت تمام‌شده تولید، دلیل زیان روزانه خودروسازان است. سال گذشته که خودروسازان از ارز دولتی برای واردات قطعات بهره بردند، خبری از تهدید وزارت صمت و آزاد‌سازی قیمت‌ها نبود. اکنون که بزرگ‌ترین خودروسازی کشور خصوصی شده، حقوق مصرف‌کنندگان خودرو یعنی دسترسی آسان به خودروی دلخواه‌شان گرو گرفته شده است تا وزارت صمت و شورای رقابت با آزاد‌سازی قیمت‌ها و عرضه خودرو در بورس موافقت کنند. 
پس از دو سال کشمکش و اصرار دولت شهید رئیسی به واگذاری خودروسازان، مالکیت شرکت ایران‌خودرو پس از ماه‌ها چانه‌زنی سرانجام روز ۱۷بهمن به گروه قطعه‌سازی «کروز» واگذار شد. هرچند مالک جدید ایران‌خودرو از بخش خصوصی است، اما بسیاری نسبت به سابقه قضایی و اهلیت این شرکت تردید داشتند. برخی نمایندگان مجلس نسبت به این واگذاری ابراز نگرانی کرده و سوابق کروز را زیر سؤال برده‌اند، اما پس از فرازونشیب فراوان نهایتاً کروز صاحب ایران‌خودرو شد. 
 قرار بود با ورود بخش خصوصی به این بنگاه، زیان ایران‌خودرو روند کاهشی بگیرد و به تدریج به سوددهی برسد، اما آنچه از اظهارات اخیر مدیر عامل جدید ایران‌خودرو برداشت می‌شود، این است که این بنگاه اقتصادی با داشتن ۵۰‌درصد سهم بازارخودروی ایران همچنان ضررده و مدیریت جدید نتوانسته است بدهی قطعه‌سازان را پرداخت کند، ضمن اینکه پرداخت بخشی از حقوق و دستمزد کارگران این شرکت نیز به تعویق افتاده است. عرضه خودرو در بورس که سال‌های گذشته تجربه آن را داشتیم، به دلیل فروش خودرو در بازار آزاد به قیمت گران، متوقف شد. اکنون مدیریت جدید ایران‌خودرو به بهانه زیاندهی این شرکت در اظهاراتی ضمن تهدید وزارت صمت به توقف فروش خودرو در بازار تا زمان تعیین تکلیف افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت، اعلام کرد از این پس محصولات‌مان را در بورس می‌فروشیم. 
بیم آن می‌رود که مدیران ایران‌خودرو، پرداخت معوقات قطعه‌سازان و حقوق کارگران را مانند عرضه خودرو گرو گرفته باشند تا شاید وزارت صمت با افزایش قیمت‌ها و عرضه خودرو در بورس موافقت کند. 

 ایران‌خودرو در جاده بورس کالا!
به گزارش تسنیم، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو روز گذشته در جریان بازدید مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران با اشاره به وضعیت مالی نامناسب ایران‌خودرو گفت: با توجه به شرایط سخت و زیان‌دهی ایران‌خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و چشم‌پوشی از واقعیت‌های اقتصادی و تعلل طولانی‌مدت سازمان حمایت برای تعیین تکلیف وضعیت قیمت‌گذاری، در هیئت‌مدیره ایران‌خودرو تصمیم گرفتیم از ظرفیت قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه محصولات استفاده کنیم. 
وی افزود: صنعت خودرو با شرایط فعلی دیگر نمی‌تواند طاقت بیاورد. راهی جز ورود به بورس کالا نداریم، اما اعلام می‌کنیم برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق می‌دهیم تا با حفظ آرامش بازار و اعتبار خودمان، عرضه پرحجم را بموقع تحویل خریداران دهیم. 
وی گفت: باوجود چندماه تلاش شبانه‌روزی تیم مدیریتی جدید، کاهش هزینه‌ها و چابک‌سازی سیستم و سازمان، ایران‌خودرو همچنان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده است و از آذرماه سال گذشته که افزایش قیمت اعمال شد تاکنون با افزایش هزینه‌های تولید، رشد دوبرابری هزینه‌های گمرکی، افزایش حدود ۴۰‌درصدی دستمزد و رشد نزدیک به دوبرابری قیمت نهاده‌های تولید و جهش سایر هزینه‌ها، زیان انباشته بیشتری تجربه کرده‌ایم. طبق برآوردها، در سال گذشته بیش از ۳۳ هزارمیلیارد تومان به زیان شرکت اضافه شده است. پیرمحمدی با اشاره به افزایش نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تومان در ماه‌های اخیر اظهار کرد: همزمان با رشد نرخ ارز، قیمت نهاده‌های تولید نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، باوجود دریافت مستندات مالی، در محاسبه قیمت‌ها تعلل می‌کند. وی گفت: سه ماه است سازمان حمایت ما را معطل کرده، در حالی که هر هفته حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم و این یعنی هر هفته زیان بیشتری به شرکت تحمیل می‌شود. پیرمحمدی همچنین از عدم‌سرمایه‌گذاری جدی ایران‌خودرو در دو دهه گذشته گلایه کرد و افزود: ۲۰ سال است سرمایه‌گذاری واقعی در تولید انجام نداده‌ایم و این ضربه بزرگی به صنعت خودرو و رضایت مشتریان وارد کرده است. 

 با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم 
همچنین مدیرکل دفتر صنایع خودرو در واکنش به اظهارات مدیر عامل ایران‌خودرو گفت: اعلام مسئولان ایران‌خودرو مبنی بر عرضه نکردن خودرو به دلیل افزایش نیافتن قیمت محصولات تولیدی از سوی وزارت صمت، قابل قبول نیست و تضییع حقوق عامه است. مهرداد خسروی افزود: هرگونه تغییر در قیمت عرضه خودرو‌های داخلی منوط به تعیین قیمت واقعی اجزا و قطعات و به دور از هزینه‌های حاشیه‌ای و برآورد نهایی قیمت تمام شده است. ادعای مسئولان ایران‌خودرو مبنی بر نبود عرضه خودرو به دلیل اقدام نکردن وزارت صمت در افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی قابل قبول نیست و متضمن تضییع حقوق عامه است. خسروی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از قطعات این خودروساز از سوی مالکان آن به عنوان قطعه‌ساز تأمین می‌شود، گفت: رسیدگی دقیق به قیمت‌های فروش قطعات به واحد خودروسازی و اعمال قیمت واقعی از وظایف حاکمیتی وزارت صمت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار