کد خبر: 1094992
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
۳۵ سال گذشت
سالهاست مردم زخم دیده سردشت در انتظار اجرای عدالت علیه عوامل جنایت حمله شیمیایی به ویژه بانیان غربی فروشنده سلاح‌ها به صدام هستند، اما این انتظار هنوز پاسخ داده نشده است.
سیدصدرا حسینی
سرویس سیاست جوان آنلاین: جمهوری اسلامی ایران در حیات چهل‌ساله خود انواع سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا را تجربه کرده است که بسیاری از آن‌ها با مبانی و موازین حقوق بشر در تعارض و تناقض بوده است. یکی از جنایاتی که تاریخ آن را ثبت کرده است، تأمین سلاح‌های شیمیایی رژیم صدام توسط آمریکاست.
 
هفتم تیرماه ۱۳۶۶ رژیم متجاوز بعثی حاکم بر عراق شهر مرزی کشورمان، سردشت را هدف حملات بمب‌های شیمیایی تهیه شده از برخی دولت‌ها و شرکت‌های غربی قرار داد. در اثر این جنایت بیش از صد نفر در همان ساعات نخستین جان دادند و هزاران نفر مصدوم شدند. بنا به اعلام رسانه‌ها پنج هزار نفر در اثر آن بمباران مصدوم شیمیایی شدند، ولی آمار غیر رسمی با توجه به جمعیت ۱۳ هزار نفری آن وقت سردشت، ۱۰ هزار نفرمصدوم است، مصدومانی که با گذشت سال‌ها هنوز از عوارض گاز‌های سمی، خود وخانواده‌های صبورشان رنج می‌برند.
 
تلخی این جنایت تا جایی است که مورد سردشت و حلبچه برای صلح طلبان سراسر جهان به عنوان نمونه‌های بارز لزوم تلاش برای ریشه کن سازی سلاح‌های شیمایی محسوب می‌شوند.
 
سر دشت حاصل ادعای همان دولتی است که تلاش می‌کند تا اجازه ندهند ایران به حقوق قانونی خود برای تقویت توان بازدارندگی دست یابد. برای همه روشن است این آمریکا بود که در دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ایران، رژیم صدام را تا دندان به انواع پیشرفته‌ترین سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف تجهیز کرد.
 
بمباران شیمیایی سردشت بارزترین نماد حقوق بشر آمریکایی است. پیروان دروغین حقوق بشر با مخفی شدن پشت مترسکی به نام صدام، نسخه‌ای حقوق بشر را به نمایش گذاشتند که حاصل آن، فقط پیکر‌های بی جان زنان و مردان و کودکان بی گناه شیمیایی شده برجا مانده بود.
 
آمریکا سالهاست خود را داعیه‌دار حمایت از حقوق انسان‌ها در سراسر جهان می‌داند و این در حالی است که برخوردی سیاسی، دوگانه و جانبدارانه با این موضوع دارد و همین رفتار سبب شده که مقوله حقوق بشر در سطح ابزاری سیاسی و تبلیغاتی در جهان تقلیل یابد و وجاهت و اعتبار آن بیش از گذشته مخدوش شود.
 
واقعیت‌های موجود در کشور آمریکا ونیز برخورد دوگانه این کشور در عرصه بین المللی مؤید آن است که آمریکا در حوزه مباحث حقوق بشری بزرگ‌ترین پارادوکس را دارد چراکه در عین ادعای حمایت از حقوق بشر، هم در داخل و هم در خارج از قلمرو خود به یکی از مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر تبدیل شده است. این کشور در طول تاریخ ثابت کرده که با نگاه ابزاری به این موضوع صرفاً آن را به دستاویزی برای پیشبرد منافع نامشروع خود در جهان تبدیل ساخته است و همین رویکرد اصالت ادعا‌های آن در زمینه حمایت از حقوق بشر را کاملاً بی‌اعتبار می‌سازد.
 
هرچند که آمریکا تلاش دارد در نقشی قیم‌مآبانه به وضعیت حقوق بشر در سایر کشور‌ها رسیدگی کند، اما نگاهی به عملکرد حقوق بشری این کشور حاکی از آن است که صلاحیت و صداقت لازم برای سخن گفتن در این باب را ندارد و اصولاً در این حوزه نه‌تن‌ها پیشرفتی نداشته، بلکه با مصادیق نقض متعدد دچار نوعی عقب‌گرد نیز شده است. این کشور با ارائه کارنامه‌ای تاریک در مسائل حقوق بشری همواره برای فرار از پاسخ به مردم کشور خود و افکار عمومی جهان، حقوق بشر در سایر کشور‌ها را براساس رویکردی سیاسی مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا رفتار‌های ضد حقوق بشری خود را در پس این اقدام پنهان کند.
 
آمریکاخود در رأس دولت‌های ناقض حقوق بشر در جهان بوده و به همین دلیل از صلاحیت لازم برای طرح دعاوی حقوق بشری و نیز اظهارنظر درخصوص وضعیت حقوق بشر در سایر کشور‌ها برخوردار نیست. سالهاست مردم سردشت در انتظار اجرای عدالت علیه عوامل این جنایت به ویژه بانیان غربی فروشنده سلاح‌ها به صدام هستند، اما این انتظار هنوز پاسخ داده نشده است.
 
 
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار