کد خبر: 1087651
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
فراموش نمی‌کنیم روز‌هایی را که کرونا چنان ترسی به جامعه و شهروندان تحمیل کرده بود که حتی نزدیک‌ترین افراد خانواده سعی می‌کردند از هم فاصله بگیرند و همین امر کمک‌رسانی‌ها را به شدت مشکل می‌کرد
محمد‌رضا هادیلو

فراموش نمی‌کنیم روز‌هایی را که کرونا چنان ترسی به جامعه و شهروندان تحمیل کرده بود که حتی نزدیک‌ترین افراد خانواده سعی می‌کردند از هم فاصله بگیرند و همین امر کمک‌رسانی‌ها را به شدت مشکل می‌کرد. در همان زمان گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردم‌نهاد به شکلی پررنگ وارد میدان شدند و مثل همیشه بسیجیان و جهادی‌ها، ابتدا برای مقابل با کرونا و جلوگیری از شیوع آن و سپس کمک به صدمه‌دیدگان از هیچ تلاشی فروگذار نبودند. در این مدت از خدمات بهداشت و درمان گروه‌های متخصص گرفته تا حضور جهادگران در مناطق و محلات محروم برای رفع نیاز آسیب‌دیدگان از کرونا نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. همچنین جهادگران عرصه رسانه با تهیه گزارش از مناطق محروم و مطالبه‌گری به نفع نیازمندان، دین خود را ادا می‌کنند.

با اینکه در مدت شیوع و جولان کرونا با افزایش میزان نذورات، انفاق، بخشش و خدمت‌رسانی به نیازمندان و اهالی مناطق محروم روبه‌رو بودیم، اما درخشان‌ترین بخش کمک‌ها را باید در حوزه بهداشت، سلامت، خدمات‌رسانی به بیماران و حتی فوتی‌های کرونا جست‌وجو کرد؛ آنجا که جهادگران متخصص و تحصیلکرده در رشته‌های پزشکی به جمع دیگر یاران خود پیوستند و به سمت مناطق محروم و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی راهی شدند.
در مدتی که آمار کرونا هر روز افزایش می‌یافت، گروه‌ها و مجموعه‌های زیادی در خدمت مردم بودند. یکی از آن‌ها مؤسسه «همیاران» بود که با مدیریت گروه‌های جهادی مناطق زیادی را تحت پوشش قرار داد. مدیر این مؤسسه درباره اقدامات‌شان می‌گوید: «بزرگ‌ترین افتخار گروه‌های ما این است که بیشتر جهادگران و کمک‌کنندگان از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران هستند و جمع‌مان شامل جوانان تحصیلکرده و نخبه در حوزه پزشکی می‌شود.»
مریم فتحی با بیان اینکه نزدیک ۱۰۰ نفر در بخش‌های پزشکی و پیراپزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، رشته‌های تربیتی و مدیریتی گروه‌ها را همراهی می‌کنند، ادامه می‌دهد: «بیشتر جهادگران دکترای تخصصی دارند و وقتی وارد منطقه یا روستایی می‌شویم، سعی می‌کنیم کار‌ها ریشه‌ای و کمک‌ها جامع و کامل باشد.»
جهادگران این مؤسسه به خاطر اینکه تک‌تک‌شان در رشته‌های پزشکی متخصص هستند، خدمات‌شان هم ویژه و چشمگیر است، به نحوی که این گروه خدمات تخصصی از قبیل مغز و اعصاب، زنان و مامایی، داخلی، دندانپزشکی، چشم‌پزشکی و بینایی‌سنجی، تغذیه و رژیم درمانی، ارزیابی ساختار قامتی و اسکن کف پا، حقوقی، روانشناسی، نمونه‌گیری کرونا، تزریقات، پرستاری و خودمراقبتی، تربیتی و فرهنگی به خانواده‌های نیازمند، کم‌برخوردار، خانواده‌های شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون و اتباع ارائه می‌کنند و دارو‌های تجویزی نیز به صورت رایگان به بیماران تحویل داده می‌شود.
جهادگران رسانه‌ای و مطالبه‌گری به نفع محرومان
در گیلان گروه‌های جهادی زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها جهادگران بسیج رسانه است. این جهادگران در کنار پرداختن به مسائل رسانه‌ای و خبری و پوشش اخبار و روایتگری‌ها، جامه خدمت به تن کرده‌اند و مشغول جهاد هستند.
جهادگران رسانه‌ای گیلان در روستا‌ها و مناطق مختلف با حضور در محلات آسیب‌پذیر و تهیه گزارش و تولید محتوا از درددل‌ها و مشقِ مشکلات مردم و انتشار آن، پای مسئولان و دست‌اندرکاران را به این محلات باز کرده و در بیشتر اوقات توانسته‌اند با مطالبه‌گری موجب گره‌گشایی از بسیاری از معضلات و مشکلات شوند.
مهدی پارسا، رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان با بیان اینکه اولویت فعالیت اصلی گروه‌های جهادی یافتن مشکلات و انعکاس آن‌ها به مسئولان است، می‌گوید: «۱۳ گروه جهادی بسیج رسانه در این استان فعالیت می‌کنند. جهادگرانی که در این گروه‌ها حضور دارند می‌توانند با ورود به مسائل گوناگون در بازتاب نیاز‌های مردم و پیگیری برای رفع کمبود‌ها پیشقدم شوند.»
هم اکنون در شهر‌های مختلف گیلان گروه‌های جهادی زیادی مشغول فعالیت هستند که اقدامات خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند، به عنوان مثال یکی از گروه‌های جهادی با استفاده از ظرفیت خیرین برای حل مشکلات نیازمندان در چند ماه گذشته برای دو نوعروس فومنی جهیزیه کامل آماده کرده و با خرید لباس و تهیه مایحتاج نوزادان خانواده‌های کم‌برخوردار و همچنین خرید لوازم خانه از جمله پنکه، تلویزیون و فرش برای خانواده‌های بی‌بضاعت در جهت رفع محرومیت‌ها گام برداشته است.
ساخت یک واحد مسکن محرومان به همت جهادگران و ترمیم چند خانه و در دست ساخت بودن خانه‌ای دیگر که با کمک‌های مردمی پیش می‌رود، بخشی از فعالیت این جهادگران است.
وقتی در مورد خدمت جهادگران سخن به میان می‌آید، باید بدانیم که آن‌ها تمام عرصه‌ها را مدنظر دارند و با کمک به اقشار مختلف قدم‌های خوبی در مسیر رفع محرومیت از جامعه برمی‌دارند.
گروه جهادی ولیعصر در روستا‌های اطراف رشت فعال است و برای کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت آماده‌سازی صد‌ها بسته تحصیلی شامل کوله‌پشتی، لوازم‌التحریر کامل، چتر و کتانی را در برنامه داشت و به سرانجام رساند.
جهادگران این گروه بعد از اهدای این لوازم به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، کمک به تهیه جهیزیه، تأمین پول پیش منازل اجاره‌ای، خرید و آماده کردن لوازمی مانند کمد، مبل، فرش، کالسکه بچه، همچنین صد‌ها دست لباس و اهدای آن‌ها به خانواده‌های کم‌برخوردار را در دستور کار خود قرار دادند که به انجام آن، افتخار می‌کنند.
به گفته سهراب هاشمی، مسئول گروه جهادی ولیعصر، اهدای صد‌ها بسته لوازم بهداشتی در ایام کرونا، واریز کمک‌هزینه درمان برای بیماران کم‌درآمد و رایزنی با کمیته امداد، بهزیستی و خیرین برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا و همچنین هماهنگ کردن برای پرداخت وام قرض‌الحسنه ۵میلیون تومانی به سرپرستان خانواده از دیگر اقدامات ارزشمند این گروه جهادی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار