کد خبر: 1085446
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مدخل امام خمینی در دایره‌المعارف تشیع در بوته نقد
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، نقدی است مبسوط و موشکاف بر مدخل امام خمینی در دایره‌المعارف تشیع. سهراب مقدمی شهیدانی نگارنده این اثر که پیش از این در کتابی به نقد مدخل «خمینی، روح الله» در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی پرداخته بود
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، نقدی است مبسوط و موشکاف بر مدخل امام خمینی در دایره‌المعارف تشیع. سهراب مقدمی شهیدانی نگارنده این اثر که پیش از این در کتابی به نقد مدخل «خمینی، روح الله» در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی پرداخته بود، در دیباچه این اثر و در باب مختصات آن چنین آورده است:
«این اثر در هفت فصل مجزا و بخش ضمائم، سامان یافته است. فصل نخست به معرفی دایره‌المعارف تشیع و بیان ویژگی‌های کلی مدخل امام خمینی (ره) اختصاص یافته است. در فصل دوم به ارزیابی مباحث مربوط به زندگانی شخصی امام خمینی پرداخته‌ایم. موضوع فصل سوم، نقد مطالب مربوط به وقایع نهضت از آغاز تا پیروزی است و در فصل چهارم، به ارزیابی مطالب مربوط به وقایع پس از پیروزی پرداخته شده است. فصل پنجم به نقد مباحث مرتبط با اندیشه سیاسی امام خمینی اختصاص یافته که حاوی نقد‌های جدی و مطالب بسیار مهمی است. در فصل ششم، مدخل آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به ضمیمه مدخل امام مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در فصل هفتم بر واکاوی اشکالات ساختاری مدخل متمرکز شده‌ایم. بخش ضمائم نیز دربرگیرنده مباحث بسیار مهمی است. بخشی از آن به نقد برخی از محققان، نسبت به دایره‌المعارف تشیع اختصاص یافته تا مخاطبان با فضای کلی این اثر مشهور و نقد‌های سایرین آشنا گردند. همچنین تصویر تمام صفحات مدخل مورد نقد، در بخش ضمائم درج شده تا امکان مراجعه مستقیم و بررسی تطبیقی برای خوانندگان ارجمند فراهم گردد. در این نوشتار برخی شبهات و ابهامات تاریخ انقلاب اسلامی برای نخستین بار مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته و از این جهت، در کنار نقد گزاره‌های تاریخی، رویکردی ایجابی و اصلاحی نیز مد نظر بوده است؛ لذا مخاطب با مطالعه این اثر، در واقع برخی فراز‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی و زندگانی امام خمینی را به صورت عمیق و تحقیقی مورد مطالعه قرار می‌دهد. برای تسهیل در مطالعه، نقد‌ها در ذیل عناویل کلی و به صورت موضوعی تدوین شده است؛ لذا خط سیر کتاب، گاه با خط سیر مدخل سازگار نیست که البته این مسئله برای پیشگیری از پراکنده‌نویسی، ضروری می‌نمود. گفتنی آنکه به دلیل پیوستگی مطالب مدخل، عملاً امکان تیترگذاری جزئی‌تر وجود نداشت و برای پیشگیری از گسستگی بحث، گاهی مطالبی گسترده ذیل یک عنوان ارائه شده است. بدان جهت که شائبه برداشت شخصی از متن نویسنده در اذهان مخاطبان القا نشود، حتی‌الامکان از نقل به مضمون و نقل غیرمستقیم پرهیز شده و در اکثر قریب به اتفاق موارد، بعد از نقل مستقیم فراز‌هایی از مدخل، به نقد آن پرداخته‌ایم. گرچه اختصارنویسی شاخصه مثبت متن دایره‌المعارفی است، اما در مقام نقد، نمی‌توان و نباید به صورت مبهم و موجز وارد بحث شد، بنابراین به منظور تبیین فضای بحث، گاه توضیحات مبسوطی در ذیل یک موضوع ارائه گردیده که روشن شدن موضع نزاع، متوقف بر آن است. به رغم این ضروریات، حتی‌الامکان از تطویل غیرضروری نیز پرهیز شده است. به موازات نقد مدخل مذکور، سایر منابع تاریخی نیز از نقد مصون نمانده و بیش از بقیه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و دایره‌المعارف مصور زندگی امام‌خمینی (ره)، به تناسب موضوع مورد نقد قرار گرفته‌اند. اثر نخست مورد توجه مجامع نخبگانی و دومی مورد مراجعه عمومی است، لذا تذکر برخی اشتباهات این دو منبع، به نظر ضروری می‌نماید که البته در این اثر، به‌طور گذرا به آن پرداخته شده و جای نگارش نقد‌های تفصیلی و تخصصی بر این دو اثر، همچنان خالی است. پیش از این اثر، کتاب نقدی بر مدخل «خمینی، روح‌الله» در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به همین قلم منتشر گردید که در مجامع علمی و رسانه‌ای کشور، بازتاب گسترده‌ای یافت...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار