کد خبر: 1072554
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
خوزستان درگیر مشکلات و معضلات زیادی شده که بخشی از آن‌ها مربوط به قهر طبیعت است. با اینکه بار‌ها و بار‌ها مسئولان به این استان سفر کرده و قول‌ها و وعده‌هایی به خوزستانی‌ها دادند، اما برخی مشکلات همچنان باقی است. گرفتاری‌های این استان به جایی رسید که مقام معظم رهبری برای حل این مشکلات وارد میدان شدند و دستوراتی فرمودند
سجاد مرسلی

خوزستان درگیر مشکلات و معضلات زیادی شده که بخشی از آن‌ها مربوط به قهر طبیعت است. با اینکه بار‌ها و بار‌ها مسئولان به این استان سفر کرده و قول‌ها و وعده‌هایی به خوزستانی‌ها دادند، اما برخی مشکلات همچنان باقی است. گرفتاری‌های این استان به جایی رسید که مقام معظم رهبری برای حل این مشکلات وارد میدان شدند و دستوراتی فرمودند. حالا و با تداوم خشکسالی‌ها و بروز گرد وغبار و ترکیب آن با بیماری کرونا که آسیب‌های جدی تنفسی به همراه دارد، اعلام شده تا مسئولان فکری برای این استان بکنند تا از وقوع مرگ و میر ناشی از این آسیب‌ها جلوگیری شود.

اوایل امسال بود که نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فاضلاب و آلودگی آب شرب در این استان مشکلات جدی بهداشتی ایجاد کرده، به حدی که مقام معظم رهبری برای حل این مشکل وارد میدان شدند و دولت نیز جلسه فوری در خوزستان تشکیل داد، گفت: «مسائل آب و فاضلاب خوزستان باید معضل ملی تلقی شده و راهکاری در سطح ملی برای آن در نظر گرفته شود. با امکانات و دارایی‌های خوزستان حل اساسی آب و فاضلاب امکانپذیر نیست و دولت باید حق و حقوق خوزستان در این موضوع را به طور کامل تأمین کند.» آیت‌الله محسن حیدری ادامه داد: «حل اساسی مشکلات آب و فاضلاب خوزستان باید از مرکز و از دولت به صورت جدی پیگیری شود، اما در عین حال همت عزیزان در خوزستان با استفاده از امکانات استان نیز می‌تواند مشکلات برخی شهر‌ها و روستا‌ها را حل کند.»
به گفته نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مسائل و مشکلات آب و همچنین فاضلاب استان سرمنشأ بسیاری از معضلات خوزستان است که باید مرتفع شوند.
آلاینده‌ها قاتل خوزستانی‌ها
درد کم آبی‌های خوزستان به جایی رسیده که از زمین و آسمان مشکلات زیادی در این زمینه رخ بر می‌نماید. در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیم، طوفان‌های گرد وغبار به یکی از مهم‌ترین معضلات تبدیل شده که این چالش زیست‌محیطی، بیشتر مناطق خشک را در بر گرفته و خوزستان هم بخشی از آن است. به طوری که اعلام شده بیش از ۲ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در خوزستان به ثبت رسیده است. در همین رابطه کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به خشکسالی پیش‌رو در سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ در کنار پاندمی کرونا، گفت: «این مسئله نگرانی مردم ساکن در استان برای رویارویی با گرد وغبار را چندین برابر کرده است.»
فرخنده شفیعی، ادامه داد: «در دو سال گذشته، بارش‌ها در کشور نسبتاً خوب بود که این امر موجب شد در سال ۹۹ کمتر با طوفان‌های گرد وغبار روبه‌رو شویم، اما پیش‌بینی‌ها برای امسال متأسفانه خبر از سال خشک و کم بارشی دارد که نگرانی از کاهش آورده‌های آبی و تشدید بحران گرد وغبار را به دنبال دارد که این مسئله آمادگی عموم برای مواجهه با گرد وغبار را می‌طلبد.»
به گفته این کارشناس، این پدیده به طور مکرر در خوزستان اتفاق خواهد افتاد و به‌تبع آثار جدی روی سلامت انسان، فرسایش خاک، بیابانزایی و حمل ونقل دارد. وی تصریح کرد: «خشکسالی‌های پیش‌رو که تا سال آینده ادامه خواهد داشت در کنار شیوع کرونا، خوزستانی‌ها را کلافه و نگرانی‌ها را به شدت افزایش داده است. ضمن اینکه خشکسالی شدید امسال و کاهش بارندگی، خطر منطقه غبار خیز کشور‌های همسایه را برای ایران نیز تشدید می‌کند.»
کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بخشی از معضل گرد وغبار در استان خوزستان مربوط به کانون‌های داخلی است، در خصوص راهکار‌های حل این معضل تصریح کرد: «برای مهار کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان اقدامات محیط‌زیستی و زیربنایی در حوزه‌های بین بخشی از جمله جلوگیری از خشک شدن تالاب، مدیریت بهینه در حوزه آب و کشاورزی برای کنترل گرد وغبار و ریزگردها، جنگل‌کاری و تأمین آب مورد نیاز جنگل‌ها لازم است که بحث درباره آن در حوزه وظایف معاونت بهداشت نیست.»
کرونا با گردو غبار همراه شد
بعد از شیوع کرونا در کشور اعلام شد که در مناطقی مثل خوزستان، وقوع ریزگرد‌ها علاوه بر پیامد‌های اقتصادی و آسیب جدی به زیرساخت‌های عمومی، پیامد‌های بهداشتی هم دارد. این اتفاقات در کنار بحران کرونا، نه تنها آسیب‌های جدی به بهداشت و سلامت مردم وارد می‌کند و ایجاد مشکلات قلبی و تنفسی را به دنبال دارد بلکه تحقیقات نشان داده که آلودگی هوا رابطه مستقیم و معنی‌داری با افزایش ابتلا به بیماری کرونا دارد. کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان گفت: «پیامد‌های مختلف آلودگی هوا به خصوص آثار بهداشتی آن از جمله ایجاد بیماری‌های آلرژیک و تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی در قبال پدیده طوفان‌های گرد وغبار موجب شده که نظارت و کنترل مداوم و مستمر کیفیت هوا به خصوص در کلانشهر‌ها به عنوان امری بسیار حائز اهمیت مورد توجه خاص قرار بگیرد.» شفیعی تأکید کرد: «طوفان‌های گرد وغبار در خوزستان هنگام وقوع تا مدت‌ها، شهروندان زیادی را دچار مشکلات تنفسی و قلبی و راهی بیمارستان می‌کند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار